Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 111 till 120 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #111
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Fönterputs kan förstöra visiret det kan bli aldeles matt och ogenonskinligt, inte alla medel men en del kan ställa till det, testa i ett hörn först och inte i siktfältet.
    Jag har gjort så här i två årstid (jag körde moped med samma hjälm innan mc:n) och jag har kanske haft tur eller så äger Konsum vad gäller fönsterputs för mitt visir har inte drabbats av några problem.

  2. #112
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?

  3. #113
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?
    Det rekommenderas, plasthjälmar är inte lika känsliga som komposit men även där bildas microsprickor som försvagar skalet. Tror dock personligen att den lilla försämringen är mindre än skillnaden i kvalitén på olika hjälmar, men jag är ingen expert.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #114
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?
    Det kan bildas sprickor i skalet. Har dock hört att det inte alltid blir sprickbildning då skalet både är segt och hårt. Vissa mässor, affärer m.m kan erbjuda en form av kontroll för att se om skalet blivit skadat eller inte.

    Tror faktiskt att en stor skalbagge som träffar hjälmen i 110 km/h skapar mer energi på skalet än att tappa den.

    Likaväl som det säkert slängs hjälmar som är helt ok med motivationen "vågar du chansa" så kan man sälja influensavaccin till nationer.

    Ett rimligt alternativ skulle jag tycka vara att kontrollera hjälmen där de har utrustning.

  5. #115
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    När vi ändå pratar hjälmar...är det verkligen sant att man bör byta hjälm om den åker i backen?
    Inte skulle jag kassera en ny hjälm för kanske fyra, femtusen kronor för att den ramlar, från låg höjd, i marken. Däremot skulle jag "varje dag i veckan" byta ut en hjälm som varit med om en olycka. Läste för något år sedan i en brittisk mc-tidning en test där man släppte hjälmar i backen, på det för oss typiska viset, från sadelhöjd ungefär. Testen visade att hjälmarna var fullt funktionsdugliga. Sen om man vill lita på det eller inte är upp till var och en. Hjälmtillverkarna blir i alla fall glada om man köper en ny hjälm...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #116
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Puffar till min tråd lite med en otroligt genant fråga nu när mina hojar står i tryggt förvar. Hur gör jag med skinnstället under vintern...skall jag ta något medel på det? Jag har fått lite lerstänk på det men antar att jag tvättar av det med lite ljumettvålvatten. Handskarna (skinn de också) och bootsen gissar jag att jag pysslar om genom lite fett och skoputs...

  7. #117
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tycker det brukar gå bra att bara torka av skinnstället med en fuktig trasa. Skadar aldrig att fetta in skinnkläderna heller. Affärer som säljer utrustning för hästar brukar ha bra produkter. Ryttare använder väl en del till sina seldon, sadlar och stövlar kan jag tänka.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #118
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norrutöver
    Inlägg
    6
    Gammal tråd men den borde inte få dö ut så här är två frågor:

    Vad innebär bluddra?

    Vad gör skruven på gasvajern och hur ska den vara ställd? justerade tomgången där men det kanske man borde göra på förgasarna istället?

  9. #119
    Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Gammal tråd men den borde inte få dö ut så här är två frågor:

    Vad innebär bluddra?

    Vad gör skruven på gasvajern och hur ska den vara ställd? justerade tomgången där men det kanske man borde göra på förgasarna istället?
    "Bluddra" är nog ett sk onomatopoetiskt dvs ljudhärmande ord..

    När motorn låter blubbbluuddblubb så bluddrar den..

    Gaswiren ska normalt ställas så at man har ett litet glapp innan de påverkar förgasaren, detta för att säkerställa att trotteln går ner i botten.

    Och. tomgången skall vanligen ställas på förgasaren
    men undrantag finns, många faktiskt..
    Simpla gasare typ äldre Bing justeras med wiren, nyare har en tomgångsjusterskruv.
    Senast redigerat av LowTech den 2015-09-19 klockan 18:42.

  10. #120
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker det brukar gå bra att bara torka av skinnstället med en fuktig trasa. Skadar aldrig att fetta in skinnkläderna heller. Affärer som säljer utrustning för hästar brukar ha bra produkter. Ryttare använder väl en del till sina seldon, sadlar och stövlar kan jag tänka.
    Det stämmer Mats. Hööks Ridsport och även Granngården säljer Ekololja som är både mjukgörande, rengörande och vattenavvisande. Kostar under hundringen för en halv liter.
    Riktig olja utan att vara i sprejform.

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •