Sidan 11 av 13 FörstaFörsta ... 910111213 SistaSista
Resultat 101 till 110 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #101
    Medlem ellies avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Kan översätta om du orkar skriva den tyska texten här, är tysk själv..=)
    aha! Vad snällt! (fick inte till dubbel s på min dator)

    Die Innenseite des Visiers gleichmässig einsprühen - anschliessend trocken - wischen. Geeignet für unbeschichtete Visiere sowie bei nachlassender Wirkung von Antibeschlagbeschichtungen. Nicht anzuwenden bei verspiegelten oder getönten Visieren.

  2. #102
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Något jag blivit riktigt frälst på är "Mirakeltrasor". Jättebra vid rengöring av det mesta.
    Visiret tvättar jag genom att spruta på Prefect eller fluglösare och sedan sänka ner visiret i ljummet vatten med lite allrengöring i. Efter en lagom stund använder jag en fluffig, superren mirakeltrasa och tvättar med - långsamt och försiktigt. Sedan sköljer jag av och låter lufttorka.

    När det gäller im-problem, funkar pinlock superbt.

  3. #103
    Mc-Bosse
    Gäst
    Pinlock! Aldrig en hjälm utan pinlock. Det är ju så jädra skönt att kunna flåsa bäst sjutton man vill med visiret stängt utan immbildning! 400: - för ett som passar till vilket visir som helst.

    Vad gäller rengöring tar jag på mig hjälmen, stänger visiret, lutar huvudet ner över diskhon och sprutar vanligt fönsterputsmedel på visiret. Låter det dra i 20-30 sek och torkar med en handduk. Skinande rent och djurfritt varje gång.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-08 klockan 22:18.

  4. #104
    Fönterputs kan förstöra visiret det kan bli aldeles matt och ogenonskinligt, inte alla medel men en del kan ställa till det, testa i ett hörn först och inte i siktfältet.
    Jan-Olov

  5. #105
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Brukar köra med vanligt diskmedel på visiret, vilket jag tycker funkar utmärkt.

    På resa brukar jag ta med mig sådana våtservetter man torkar av dataskärmar med. Funkar jättebra och smidigt! Till nöds får man göra som jag gjorde i somras när vi körde vår IronButt. I Lappland fanns det otroligt mycket flygfän i luften och inga servetter till dataskärmar i packningen. Det var bara att gå in på närmsta mack och köpa vanliga våtservetter. Fick göra rent visiret fyra gånger under färden. Syns inte riktigt på bilden hur illa det var, men hjälmen och visiret var rejält igensmetade av flygfän. Här var den ändå som renast av de fyra gånger jag putsade upp den. På några sekunder var hela hjälmen som ny igen. Har aldrig märkt några negativa effekter varken på hjälmen eller visiret av dessa våtservetter, som tydligen fönsterputsmedel kan ge.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-09-08 klockan 23:11.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #106
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    I Lappland fanns det otroligt mycket flygfän
    Det kan nog alla som varit där skriva under på. Jag bor ju ute vid guldkusten så vi har ju inte alls samma problem, men nog finns det ett och annat knott. Så här såg hojen ut när jag körde hem den efter ett besök hos mina föräldrar, en sträcka på 9 mil. Farsan hade polerat upp den just innan jag åkte:



    Hjälmen såg likadan ut. Torkar av visiret dagligen, ibland oftare. Använder inget medel utan blöter bara lite hushållspapper och låter det ligga på en stund innan jag torkar av.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-09-08 klockan 23:26.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #107
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Tänk att det finns så många bästa-metoder!
    Och vilken guldgruva med alla dessa tips, sprungna ur många års samlad erfarenhet vilka fördjupas med färskingars smarta nytänk!

  8. #108
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Tänk att det finns så många bästa-metoder!
    Och vilken guldgruva med alla dessa tips, sprungna ur många års samlad erfarenhet vilka fördjupas med färskingars smarta nytänk!
    Ja men det här är en viktig aspekt av en hojåkares liv som ägnas mycke tankemöda, man förvånas att inte detta tas upp mer på körskolorna. =)

    Vill bara tillägga att min metod inte på nåt sätt är den "bästa", men när man måste grovrengöra hjälmen vid varje stopp ids man inte pilla med några avancerade besvärjelser. Dock så är visiret fortfarande repfritt efter två säsonger med idogt gnidande medelst blött hushållspapper, det där grova pappret de har vid bensinpumparna, tröjärmar med mera, så man behöver nog inte ligga sömnlös och fundera över sina visirtorkarvanor.

    Eller repfritt, har ett par fula ärr som uppstod när jag råkade gnida visiret mot asfalten (fråga inte varför).
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #109
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av ellie Visa inlägg
    aha! Vad snällt! (fick inte till dubbel s på min dator)

    Die Innenseite des Visiers gleichmässig einsprühen - anschliessend trocken - wischen. Geeignet für unbeschichtete Visiere sowie bei nachlassender Wirkung von Antibeschlagbeschichtungen. Nicht anzuwenden bei verspiegelten oder getönten Visieren.
    Inga problem, såhär står det (ungefär=):

    Spraya regelbundet på visirets insida - torka sen. Lämpligt för visir utan imskydd eller visir då den imfria behandlingen har slutat fungera. Använd inte på speglade eller tonade visir.

    Google var inte så långt ifrån mao. Ang dina frågor så skulle jag tolka det som om du ska torka visiret efter du har sprayat på, dvs inte låta det lufftorka. Jag brukar tvätta med enbart vatten, har för mig att säljaren sa ngt sånt till mig när jag köpte hjälpen.
    Senast redigerat av adara den 2009-09-09 klockan 08:11.

  10. #110
    Medlem ellies avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    38
    AH! Många tips - vilket på något sätt säger mig att jag inte kommer att förstöra visiret så lätt? Provade (dagen innan uppkörning!!!) att tvätta med vatten och YES - men jag hade nog inte tålamod - för det blev regnbåge på viseret =) haha

    Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •