Sidan 7 av 13 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #61
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19
    Raka armar eller inte vid bromsprovet??

    Jag har alltid haft det men idag påbanan så träffade jag en kille som också höll på att ta mc kort och han sa at man INTE ska ha det.. Så jag frågar er??

  2. #62
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Malinhe Visa inlägg
    Raka armar eller inte vid bromsprovet??
    Bara om de är väldigt håriga. På uppkörningen ska du ha raka armar vid inbromsningen. Om du senare går på en BKK och lär dig hur man egentligen kör får du lära dig att hålla armarna böjda och nypa åt med benen istället.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #63
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19
    ok, då behver jag inte raka dem då.. Då var det som jag har tränat på, tack, tänkte att jag varit helt ute och cyklat...


    En annan fråga, när börjar man sakta ner i högfartsbanan inför vändningen. vid treje konen har jag motorbromsat och så bromsat det sista inan vändningen. Rätt?

  4. #64
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag bromsar med lätt böjda och fick i alla fall ingen anmärkning vid uppkörningen.

    Om vi räknar med konan i vändningen så släppte jag gasen vid 3:e sista, bromsade vid 2:a sista konan och växlade ner till 2:an växel när jag påbörjade vändningen . Tog vändningen på 2:an så behövde jag bara göra en uppväxling efter vändningen.

  5. #65
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Bara om de är väldigt håriga. På uppkörningen ska du ha raka armar vid inbromsningen. Om du senare går på en BKK och lär dig hur man egentligen kör får du lära dig att hålla armarna böjda och nypa åt med benen istället.
    Gäller verkligen att nypa åt med benen. Känns inte som någon god idé att försöka ta upp krafterna med armarna. Blir väldigt svårt att göra, exempelvis en undanmanöver.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #66
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

    Det jag fick lära mig är:

    – Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
    – Knip med knäna mot tanken
    – Spänn magen, räta på ryggen
    – Bromsa

  7. #67
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

    Det jag fick lära mig är:

    – Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
    – Knip med knäna mot tanken
    – Spänn magen, räta på ryggen
    – Bromsa
    Utmärkt beskrivning. Inte minst är det viktigt att ha blicken långt fram, som alltid!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Utmärkt beskrivning. Inte minst är det viktigt att ha blicken långt fram, som alltid!
    missade min första uppkörning pga, att blicken var för låg vid inbromsning, jag tittade långt fram men enl gubben gjorde jag det inte... fan tänkte jag.. nästa gång jag var uppe och övade privat så bad jag mina kompisar kolla på mig angående blicken och dom tyckte också att jag hade blicken för långt ner, anledningen var att jag hade huvudet stilla, hojen "dyker lite" och jag lyfte blicken med ögonen och det ser man ju aldrig så det såg ut som att jag tittade 10 meter framför hojens så ett gott tips är att böja hela huvet uppåt vid bromsningen om ni förstår vad jag menar, själv så tittade jag mot trätopparna andra gången och då var det utmärkt

  9. #69
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Vill tipsa igen:

    Jag lät filma mig med videokamera vid flertal tillfällen på konbanorna samt bromstesten. Det är väldigt nyttigt att själv se hur det ser ut och ser lättare vad man bör ändra.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-11 klockan 13:46. Anledning: stavfel

  10. #70
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag fick lära mig att man ska *inte* ha helt raka armar, mjuka/ledade men bestämda för annars motarbetar man hojen just i inbromsningen. Jag nyper åt så pass med handbromsen att styret guppar vertikalt, då är låsningen nära och jag nyper inte åt mer för då lär hojen tippa framåt. Jag har förstås nypt så pass att bakhjulet lättat en bit men inte så att jag tippat hojen.

    Det jag fick lära mig är:

    – Blicken upp och långt fram, fingrarna på handtagen
    – Knip med knäna mot tanken
    – Spänn magen, räta på ryggen
    – Bromsa
    Så ska det se ut. När vi var på BKK i fjol diskuterade vi just varför så många körskolor lär ut "fel" teknik för bromsövningen. Nån hade en teori om att de lär inte ut den bästa tekniken utan den teknik som flest enkelt kan behärska tillräckligt för att klara kortet. Som sagt en teori.

    En liten anekdot angående bromsning; på senaste BKK'n hade jag en polare som åkte i snabbaste gruppen. De avslutade med en bromsövning där de åkte i par, den första tvärbromsade allt vad som gick och den efter fick inte passera framför den förste föraren. Han blev så skärrad över hur kass han var på att bromsa att han knappt vågade köra hem. Köra fort kan alla göra, stanna fort kräver desto mer. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •