Sidan 6 av 13 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #51
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    ...och hur vet man att kedjan är sliten då?
    Exempelvis när du inte kan spänna den längre på grund av att den blivit för lång. Länkar kärvar och har blivit stela. Det märker du om du ställer hojen på centralstödet och snurrar bakhjulet. Passar bra att kolla i samband med smörjning.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #52
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    ...och hur vet man att kedjan är sliten då?
    Har ingen erfarenhet ang MC. Men på ej motorförsedda cyklar så mäter jag med ett tumindelat måttband. En länk är 1 tum. Vid 1/16 dels kedjesträckning på 12 tum byter jag kedja för att skona dreven. Dreven slits främst när kedjan blir sliten och är kedjan mer sträckt är 1/8 på 12 tum så är garanterat dreven skadade/kass.
    I MC-boken står det att dreven då är spetsiga. I cykelvärlden kallar vi dem hajformade.

    Om detta går att även omsätta till MC vågar jag inte säga som den gröngöling jag är men någon räv kanske vet?
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-10 klockan 07:50.

  3. #53
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Sliten kedja:
    Ett annat bra sätt att se om kedjan är sliten är om du kan dra den rakt bakåt från drevet. Dra den rakt bakåt, inte ner eller upp eller snett uppåt/neråt – rakt bakåt. Kan du det är det dags att byta.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil.
    1) Var 100:e mil är lämpligt att smörja kedjan. Smörj när du kört färdigt och kedjan är varm så kryper fettet in på ställen där det annars inte skulle komma in om kedjan är kall. En nysmord kall kedja kastar som sagt bara fettet på bakfälgen och andra ställen.

    2) Man byter hela drivpaketet, både drev och kedja. Man byter helst inte bara kedjan och låter drevet sitta kvar. Och varför gör man så? Jo, detta för att kedja och drev slits in tillsammans. En ny kedja på ett använt drev gör att kedjan slits mer och byte av kedja + drev kommer tidigare än behövligt.

    Jag brukar rengöra kedjan med jämna mellanrum och smörja upp den igen. En väl skött kedja och drev kan hålla bortåt 2000 mil, ibland längre t o m. Kör man mycket på grus är det lämpligast om man gör rent kedjan efter körning och smörjer upp den.

  4. #54
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19
    Då ställer jag en fråga.. När man kollar döda vinklen över axeln,. Innan man blinkar och förflyttar sig i sidled, ska man då kolla en gång till justinnan man svänger eller?

    Hur gör ni? Hur ska man göra??

  5. #55
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Då skall jag smörja den nästa gång jag kört den. Körde en timme i förmiddags på min lilla privata "krypkörningsbana", det var ett par veckorsedan sist...men till min stora glädje verkar det som om det är som att cykla eller simma, kan man så kan man. Hur som helst kan jag nog inte förbereda mig mer nu än vad jag gjort så funkar det inte på uppkörningen på tisdag i nästa vecka så...ja ja... då får jag göra ett nytt försök, värre än så kan det ju inte bli.

    Hur som helst har jag en fråga som handlar om olika motorcyklar och skillnaden i köregenskaper. Nu har jag en "vanlig" hoj (yamaha xj)men när jag får mitt körkort skall jag belöna mig själv med en custom, kommer köpa en virago då min budgett är tämligen stram. Hur är skillnaden mellan att köra en sådan mot den jag har nu? Vad bör man tänka på när man kör? är den vingligare? Är det svårare på något sätt? Berätta gärna om era erfarenheter och åsikter.

  6. #56
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Malinhe Visa inlägg
    Då ställer jag en fråga.. När man kollar döda vinklen över axeln,. Innan man blinkar och förflyttar sig i sidled, ska man då kolla en gång till justinnan man svänger eller?

    Hur gör ni? Hur ska man göra??
    Svar ja. Innan blink och sidoförflyttning och en gång till innan du svänger. Då blir inspektörerna glada!

    Och ja det gör jag oftast men ibland är det lite overkill om jag har total koll och det enda som kan komma i döda vinkeln skulle vara en helikopter som störtar rakt ner. Och tittar upp det gör jag inte.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-10 klockan 18:16.

  7. #57
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19
    och detta gäller både höger och vänster :P???

  8. #58
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Malinhe Visa inlägg
    och detta gäller både höger och vänster :P???
    Jo för döda vinklar har du på båda sidor. Bättre att ha överdriven koll på uppkörningen. Titta gärna en gång till mellan den första och den sista innan du svänger om det är en längre sträcka du kör innan du ska svänga, det gör inget. En snabb blick över axeln är ju inget som stör. Du ska ju dock inte vrida huvudet och blåstirra i flera sekunder i den döda vinkeln tre gånger.

    Du ska veta vad du har framför dig, bakom dig och vid dina sidor och i döda vinkeln i alla lägen. Det är inte så konstigt egentligen. Ju mer koll du har ju säkrare känner du dig när du sidoförflyttar mc:n för du har ju koll!

  9. #59
    Medlem ellies avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    38
    Riktigt bra tråd det här! Highjackar lite och passar på att fråga jag med: Om en mc inte har centralstöd - hur gör jag då säkerhetskontrollen när jag ska exempelvis kolla styrlager och hjullager? (Alltså inte i ett garage - utan på uppkörning)

  10. #60
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av ellie Visa inlägg
    hur gör jag då säkerhetskontrollen när jag ska exempelvis kolla styrlager och hjullager?
    Som jag fick lära mig: Styrlagret kollar du som vanligt, sätt ett finger under kronan och gunga med handbromsen inne för att kolla glapp, vrid styret fram och tebax och kolla så det inte går ojämnt eller låter. För att kolla svingen kan man be tex kontrollanten att bryta upp hojen så den står på framhjul/sidostöd och sen kolla sving/hjullager.

    Angående döda vinkeln så måste jag erkänna att jag har glömt exakt hur de vill att man gör, men jag vill minnas att min handledare sa att man inte ska titta för många gånger för då kan kontrollanten uppfatta det som att man är osäker. Själv kollar jag nog bara en gång just innan jag svänger, fast över 70 på Teneren så vänder jag mig om helt och kollar först då jag inte ser ett dugg i backspeglarna pga vibrationer då.

    Har aldrig kört nån Virago så kan inte uttala mig..

    ...Och, jag bytte avatar för att rädda Bosses nerver. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •