Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälmar

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    Hjälmar

    Jag har en fråga angående hjälmar som jag behöver få svar på.

    Vilken skillnad är det mellan Integralhjälm och Crosshjälm förutom det uppenbara med utseende och Glasögon kontra visir.

    Varför föredrar de som åker enduro Crosshjälmar. Är det skillnad i säkerhet, användbarhet etc.

    Ställer frågan eftersom jag funderar på att nästa sommar engagera mig i offroadkörning.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jag har en fråga angående hjälmar som jag behöver få svar på.

    Vilken skillnad är det mellan Integralhjälm och Crosshjälm förutom det uppenbara med utseende och Glasögon kontra visir.

    Varför föredrar de som åker enduro Crosshjälmar. Är det skillnad i säkerhet, användbarhet etc.

    Ställer frågan eftersom jag funderar på att nästa sommar engagera mig i offroadkörning.

    Tack på förhand.
    Crosshjälmen är lättare och ofta inte riktigt lika påkostad i inredningen, av naturliga skäl. Man svettas och skitar ner hjälmen ganska rejält. Den stora fördelen är att den är mycket luftigare än en intgralhjälm. Kör man aktivt antingen på grusväg eller framför allt i skogen immar integralhjälmen igen på nolltid. Så stor skillnad i säkerhet upplever jag inte att det är. Kraschade rejält med crosshjälm för snart två år sedan. Landade på ansiktet i gruset och slogs medvetslös. Klarade ansiktet och tänderna. Fick dock in en liten gren genom överläppen rakt in i munnen och fläkte upp ena näsborren. Tycker hjälmen gjorde sitt jobb så bra man kan begära. Tvekar inte att köra vidare i sådan efter det. Vill däremot inte köra med jet-hjälm. Hade jag haft en sådan vid olyckan hade jag inte haft något ansikte kvar.
    Vid offroad-körning är det alltid crosshjälm som gäller för mig.
    Det som kan vara jobbigt med crosshjälmen är att den brusar mer vid landsvägskörning plus att det gör jäkligt ont när det regnar och man kör lite fortare. Känns som att någon skjuter hagel i ansiktet på dig. Går att åtgärda med exempelvis en neoprenmask.
    Hoppas att du fick lite svar på din fråga, annars får du bli mer specifik om det är något mer du undrar över.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Tackar för ett svar. Nu förstår jag skillnaden.

  4. #4
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Fördelen med crossglasögon e ju "tear off" oxå...en film som man under körning bara sliter
    bort en remsa på om man blivit skitig o en ny film rullas ut över glaset....
    Dock inte alla glasögon som detta funkar på.....

    Nackdel med en crosshjälm i höga hastigheter tycker jag e att luften suger tag i skärmen ganska rejält
    o de e bara jobbigt att åka med...dock körde jag oftast med min crosshjälm...dyrare o faktiskt både skönare
    o tystare än min integralpotta.....

    Funderar dock på att inför nästa säsong om jag köper motard igen (eller får ihop den jag har) att köpa
    mig en Airoh s4 hjälm gillar dom o min crosshjälm idag e av samma märke som jag gillar skarpt...

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Nackdel med en crosshjälm i höga hastigheter tycker jag e att luften suger tag i skärmen ganska rejält
    o de e bara jobbigt att åka med...dock körde jag oftast med min crosshjälm...dyrare o faktiskt både skönare
    o tystare än min integralpotta.....
    Instämmer i ovanstående. Om man böjer sig lite framåt så att skärmen pekar lite nedåt brukar det funka rätt bra, i lagliga hastigheter. Kör sällan fortare med min KTM...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Tysta hjälmar
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 08:03
  4. Coooola hjälmar!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 11:00
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •