Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Till alla "glidar-mc" ägare, framför allt YamahaXV1600

  1. #11
    Medlem Benkes avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    11
    Jag köpte en ny Wildstar för fem år sedan har kört 6000 mil med den och har fortfarande inte haft något problem med den. Soppaförbrukningen ligger på 0.47-0.50 normal körning och med skjuts. Kör man riktig "glidarkörning" ligger den på 0.45 och då är dem ombestyckad med hela kitet. Har kört intruder 1500 och kawasaki 1500 innan, jag tycker denna är mer lättkörd. Det är min personliga uppfattning.

    // Bengt

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Nu har inte killen körkort, väldigt få lär låta nån utan körkort få provköra. Hos mc-handlare är det tvärnobben direkt. Har man lappen finns det dom som kollar datumet på baksidan också...
    Kanske en god idé att fixa körkortet först innan man köper hoj, speciellt om man inte har kunnat provköra....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Ja du, som Gud sa, "du skall pröva allt men allt varde dig inte nyttigt"
    Köpte först en Virago, häftigt ljud och såg bekväm ut med den mjuka sadeln. Hade svårt att hantara den i kurvor, svår att balansera. Ont i ryggen efter 10 mils körning. Köpte en till, en BMW GS, Full kontroll och säker, kör numera nästan bara BMW´n. Tar ut Viragon ibland för att njuta av avgasljudet. Viragon kostar i försäkring 750:- om året så den får vara vikarie så länge
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  4. #14
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293

    Cool

    Lycka till med uppkörningen när den nu blir... Sen ska det köpas hoj. Eller innan kanske, det gjorde jag. För min del så var det inget snack: en Wilde skulle det vara. Min bror köpte en Kawasaki VN 1500 Classic Tourer och det var för mig alternativet. Men då han hade köpt en så ville inte jag ha en likadan.
    Så jag läste annonser mitt i vintern för att se vad de kostade, Wildarna och för att kanske hitta någon som passade.
    Den jag fastnade för fanns 45 mil hemifrån och var fixxad på alla sätt som jag ville... sänkt - fram och bak, dynojettad, bullrande avgasrör, andra blinkers och styre, en annan sadel och lite smått å gott.
    Det var lite läskigt att köpa något som jag inte fick eller kunde provköra. Det var i februari och säljaren bodde ute på landet, ett par kilometer grusväg till asfalten. Affären blev avklarad ändå och jag lastade hojen på hyrsläpet och körde till min bror i Skåne. Han kunde provköra och jag med då jag lånade hans körkort... Ibland måste man ju bara utnyttja att man är tvilling.
    Jag var väldigt stolt och tyckte att jag gjort världens bästa affär. Blank o fin var den, lät gött gjorde den och den gjorde mig till Kung på Vägen.
    Efter många om och men så fick jag körkortet i näven... ( http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=284&page=6 )
    Nu har jag kört 3700 mil sedan 15 juni 2008 och jag har älskat varje meter och varje sekund på den hojen! Trots att jag fick riva motorn då oljepumpen gått sönder, 13 700 kr. Trots att ett bakdäck håller 1800 mil, 2 700 kr. Trots att ryggen värker efter 10-15 mil pga sittställningen. Trots att originalsadeln är så kass att den inte går att använda - åtgärdat av sadelmakare för 2 500 kr. Trots att den är så tung att köra, vet inte om det har med gaffelvinkel eller något annat att göra, så att man måste bryta ner den kraftigt i kurvorna. Det är lite som att slåss mot den. När jag tog i lika mycket som jag brukar på min brors CT så höll jag på att hamna i diket direkt. Den är lättstyrd - Wilden är det inte. Men samtidigt så är det charmen i körningen. Man åker inte bara med på en Wilde, det är aktiv körning som gäller. Jag gillar att köra där det är kurvigt, för det kräver en hel del.
    Jag skulle utan vidare köpa en Wildstar idag om det var dax att börja om.
    Men det ska jag inte - tvärtom. Min motorcykel är till salu för jag har träffat någon som vill sitta bak och hon känner sig tryggare med en sissybar. Visserligen så finns det en sån att sätta på men det kommer aldrig att ske, inte under min tid som ägare iaf. Wilden köptes som en one-man-toy och nu är det dax att gå vidare.
    Jag hoppas att du hittar DIN hoj och att du är nöjd med ditt köp. Om du kör med insidan av skallen så kommer du att få många glada stunder på fina sommarvägar.
    Det finns lite bilder på min hoj som heter Hilding på den här adressen:
    http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=6

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Måste säga att jag är imponerad över körsträckan, speciellt med tanke på hur obekväm den tycks vara.

    Vad blir det för hoj nu då?
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Ja... jag har kört brorsans classic tourer så mycket så jag tycker den är (gruvligt tråkig men) bekväm...
    Jag gillar v-tvinnar och fasta väskor och min tjej gillar ryggstöd och då är ju alternativen Kawasaki eller dyra HD eller svulstiga Victory Vision... Jag är för ung för guldvinge

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av stefanistockholm Visa inlägg
    Ja... jag har kört brorsans classic tourer så mycket så jag tycker den är (gruvligt tråkig men) bekväm...
    Jag gillar v-tvinnar och fasta väskor och min tjej gillar ryggstöd och då är ju alternativen Kawasaki eller dyra HD eller svulstiga Victory Vision... Jag är för ung för guldvinge

    Man kan sätta ryggstöd, sissy på de flesta hojar.

    Har satt det på min M1800R då jag ofta har med passagerare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Måste säga att jag är imponerad över körsträckan, speciellt med tanke på hur obekväm den tycks vara.
    Ja jag hade ju inte stått ut med all den problematiken. Jag hade hivat iväg den på blocket och köpt något som min rygg tyckte om. 10-15 mil är väl det minsta man kan begära av en mc och dess sittställning?

  9. #19
    Medlem Kickis avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27
    Jag hade de två första åren efter körkortstagandet en Honda Black Widow. Den är ju på som sagt 750 cc och va en perfekt första hoj tyckte jag då eftersom jag hade samma kriterier och önskemål som du. Min drömhoj va Yhamaha Warrior eller en Kawa mean streak.
    Nu har jag införskaffat mig en helt ny midnight star 1600 och är så himla nöjd. Tycker den är mer lättkörd än Hondan, men det kan ju oxå bero på att man har lite mer erfarenhet nu än då. Den är fet och jag sitter perfekt på den.

    Jag tycker absolut att du ska köpa en billig och bra hoj som du sen åker runt till olika mc-handlare och provkör andra hojar. Köp inte drömhojen det första du gör. För du kanske ändrar värderingar efter ett tag.

  10. #20
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag trodde att du var nöjd med din wildstar stefan,tyckte att den skötte sig ganska bra på alla milen från stockholm till tjeckien trots att det var urusla förhållande(kallt och spöregn hela tiden).Kan själv rekomendera wildstar som jag tycker är en utmärkt hoj även om jag själv bytat till H-D,men det berodde inte på att jag inte var nöjd med wildstarn trots att den gått 8000 mil gick den helt felfritt

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Nu får det vara nog! Öppet "brev" till Pewa.
    Av Darkman i forum Om hojen.nu
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 22:52
  4. Frågor kring hojresa till "Stelviopasset"?
    Av Reckless i forum Träffar & Körningar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 15:18
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •