Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Förbannade motorcykel!

  1. #31
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Och jag fick lära mig att de bättre däcken ska sitta på drivande axel för bästa fäste. Vi får väl ta och testa helt enkelt, mig gör det inget om bakvagnen sticker iväg, ha ha.

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Och jag fick lära mig att de bättre däcken ska sitta på drivande axel för bästa fäste. Vi får väl ta och testa helt enkelt, mig gör det inget om bakvagnen sticker iväg, ha ha.
    Jag har tanken att de bästa däcken ska sitta fram för de skyfflar undan vattnet så bakhjulen liksom får fri väg genom vattnet men det är kanske fel? Någon vet säkert!

  3. #33
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Nu anser expertisen att de bästa däcken ska sitta bak oavsett fram eller bakhjulsdrift. Som jag förstår det är det för att undvika sladd på bakvagnen. Såg någon film för rätt länge sedan som bevisade tesen. Verkade tillräckligt övertygande för min del....

    Vad gäller att bromsa en motorcykel på grus använder jag, precis som på asfalt, till största delen frambromsen. Inte otäckt eller farligt på något sätt. Går bara rakt fram. Däremot att bromsa med bakbromsen på grus kan ge ruggiga kast som i alla fall jag vill undvika. Prova gärna själv under ordnade former så kommer man snart fram till vad som passar en bäst.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #34
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nja, jag fick lära mig att använda bakbromsen på gruset, när jag blev mer van kunde jag börja använda frambromsen, sa man. Dessutom står samma sak i mc-boken man får på trafikskolan när man ska börja öva på mc. =)

  5. #35
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jag har tanken att de bästa däcken ska sitta fram för de skyfflar undan vattnet så bakhjulen liksom får fri väg genom vattnet men det är kanske fel? Någon vet säkert!
    Resonemanget när det gäller bil är att folk kör så dåligt att de inte kan häva en sladd så man ska undvika kast genom att sätta bästa däcken bak. Att halka rakt fram utan styrning är tydligen inte lika dramatiskt...

  6. #36
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Nja, jag fick lära mig att använda bakbromsen på gruset, när jag blev mer van kunde jag börja använda frambromsen, sa man. Dessutom står samma sak i mc-boken man får på trafikskolan när man ska börja öva på mc. =)
    Av erfarenhet vet jag att det man lär ut där ibland går stick i stäv med verkligheten. Ofta lär man ut hur eleverna ska klara körkortet, inte korrekt körteknik

    Det syns om inte annat på de förvånade ansikten man ofta ser hos de som kommer till en kurs första gången

    Meeeen... det har inget med Bosse's "förbannade motorcykel" att göra
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-03 klockan 13:23.

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Av erfarenhet vet jag att det man lär ut där ibland går stick i stäv med verkligheten. Ofta lär man ut hur eleverna ska klara körkortet, inte korrekt körteknik

    Det syns om inte annat på de förvånade ansikten man ofta ser hos de som kommer till en kurs första gången
    Det är som sagt bara att pröva själv vilket som funkar bäst....man blir snart varse vilket som funkar, oavsett vad körskolan lär ut.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Förbannade idioter
    Av Ello i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-06-20, 17:07
  2. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •