Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Förbannade motorcykel!

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Gammal bakhjulssladdare som jag är tycker inte jag heller att det känns kusligt när bakdelen svajar lite. Däremot tycker jag det känns ganska läskigt när framhjulet inte lyder mig och gärna far dit det vill.

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.
    Framhjul... sen har väl som jag skrivit tidigare mönstret inte sådär vansinnigt stor betydelse. Däremot har nog gummit i det däcket förlorat mycket av sitt fäste för länge sen och dessutom har det blivit rejält platt vilket nog gett Bosse's hoj ganska otrevliga köregenskaper på det hela taget. Bägge faktorer som nog inte direkt hjälpte till att reda upp den lilla fadäsen..
    Däck ska bytas när de är slut, inte när mönstret är det! (det gäller åt båda hållen )

    Jag förstår frustrationen, det är ganska trist att behöva göra nåt hela tiden när man bara vill ut och köra. Det blir en neverending story lite grann där man hittar det ena efter det andra som måste göras innan man kommer ut. Det går över, antingen blir det ett vinterprojekt eller så blir man hjälpligt klar och byter bort den mot en annan hoj
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-03 klockan 10:43.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Det måste såklart finna några undantag som bekräftar regeln!
    Åsså är jag också en av dem som fasar mer för släpp därfram än därbak...

    Ändå kvarstår faktum när det gäller asfaltåkning:
    De flesta avåkningar, särskilt om de involverar bromsning, börjar med släpp därbak. Ofta på grund av reptilhjärna och bromslås.

    På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in.
    Min körlärare sa att vid en kraftig inbromsning med en ordinär mc så är det bara frambromsen som har någon effekt. Bakhjulet lättar nästan från asfalten och då är det bara en ytterst lite för kraftig inbromsning som låser hjulet. Han sa att tryck bara ytterst lite med fotbromsen när du bromsar från 90 km/ tim. Detta sitter nog i min reptilhjärna; att bromsa en mc det gör man med höger hand normalt. Jag har liksom aldrig lärt mig att använda fotbromsen i första hand bortsätt från vid körning i de nu glömda konbanorna. I en kurva om man känner att det går lite väl fort så är det väl vettigast att bromsa lite med bakbromsen? Frambromsen påverkar liksom styrningen. Likaså på grus är väl bakbromsen vettigast om man tycker sig vilja sänka farten mer än vad motorbromsen ger? Köra hoj är ju så väsentskilt från att köra bil...

    När det gäller bilar så satte jag alltid däcken med bäst grepp fram. Men detta berodde på att jag bodde precis nedanför en backe så på vintern var jag tvungen att ha bäst grepp på drivhjulen för annars kom jag inte upp om det var halt och slirigt.

    Ps: ni är så snälla här på forumet mot en newbee!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-03 klockan 11:28.

  4. #24
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Min körlärare sa att vid en kraftig inbromsning med en ordinär mc så är det bara frambromsen som har någon effekt. Bakhjulet lättar nästan från asfalten och då är det bara en ytterst lite för kraftig inbromsning som låser hjulet. Han sa att tryck bara ytterst lite med fotbromsen när du bromsar från 90 km/ tim. Detta sitter nog i min reptilhjärna; att bromsa en mc det gör man med höger hand normalt. Jag har liksom aldrig lärt mig att använda fotbromsen i första hand bortsätt från vid körning i de nu glömda konbanorna. I en kurva om man känner att det går lite väl fort så är det väl vettigast att bromsa lite med bakbromsen? Frambromsen påverkar liksom styrningen. Likaså på grus är väl bakbromsen vettigast om man tycker sig vilja sänka farten mer än vad motorbromsen ger?
    Din körlärare hade helt rätt, för en gångs skull

    Alltså ska du fortsätta på hans spår angående bakbromsen, den är till största delen en lågfartsbroms även om det skiljer mycket mellan olika typer av mc. Samma sak gäller ju i kurva och på grus, bakhjulet låser lätt vilket i kurva med stor sannorlikhet resulterar i sladd och den omkullkörning Leif skrev om. Dito för grus, frambromsen är ALLTID den bästa bromsen när man har mer än promenadfart och vill sänka farten hyggligt effektivt. Det är lika bra att göra rätt från början lixom, så slipper man lära om...

    Allt enligt en van felbeteendetestare
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-03 klockan 11:33.

  5. #25
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Som nybörjare på grus rekommenderar jag att använda bakbromsen, är man mer van och kan sin cykel kan man använda båda utan problem. Och man sätter de bättre hjulen på den drivande axeln på bilen, helt rätt.

    Jag tror att antingen kommer du byta ut hojen eller så kommer den bli lagad så pass att den slutar krångla och då kan du lika gärna ha den kvar om du trivs med den. Men du borde ha sett hur däcket sett ut vid köpet, oftast ger det yttre utseendet en hint hur hela cykeln är skött. Jag tror du kommer titta lite extra noga nästa gång du ska köpa en begagnad hoj och sen kommer du som Guzzi-Leif menade bli en hejare på att fixa till din hoj.

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Din körlärare hade helt rätt

    Alltså ska du fortsätta på hans spår angående bakbromsen, den är till största delen en lågfartsbroms även om det skiljer mycket mellan olika typer av mc. Samma sak gäller ju i kurva och på grus, bakhjulet låser lätt vilket i kurva med stor sannorlikhet resulterar i sladd och den omkullkörning Leif skrev om. Dito för grus, frambromsen är ALLTID den bästa bromsen när man har mer än promenadfart och vill sänka farten hyggligt effektivt.
    Det tackar jag för! Då låter jag hjärnan ha kvar detta att det är frambromsen som är bromsen. Visa verkar tycka att det är en handbroms bara fär att man bromsar med handen och tänker kanske på en bils dito. Jo jag kollar en del på andra och hur dom bromsar och tänker att han har nog fått A på köpet.

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Och man sätter de bättre hjulen på den drivande axeln på bilen, helt rätt.
    Du lär få motthugg men det är ju det vi gör på forumet, diskuterar.

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst
    Men du borde ha sett hur däcket sett ut vid köpet, oftast ger det yttre utseendet en hint hur hela cykeln är skött.
    Jag såg däcket men i övrigt var ju Kawasakin i ett utmärkt skick! Vurpan med åtföljande varvräknarebesvär är ju mitt eget fel och brusten kopplingvajer rent slitage som man inte kan se. För kort hastighetsmätarvajer är ju dock inte alls intelligent. Att jag bytte drivpaketet som egentligen inte var så slitet enligt han som bytte det var för att jag inte vill bli stående på vägen för att drivningen fallerar. Sen var det olika åsikter om clipslåset på kedjan var något att ha eller det skulle vara nitat. Jo det var olika bud på det från olika håll trots att jag har 70 hk och en 630-kedja som väl inte är så bra tillsammans med ett clipslås? Nu är det nya drev och kedjan är nitat enligt alla konstens regler och det känns ju bra.

    Och jag har inte blivit ruinerad på reparationer. Det är bara surt när det ena felet är avklarat så kommer nästa!

    Sämre mc kunde jag fått för 15 000: -. En klassiker i det skicket för dessa pengar att övningsköra med tyckte jag var prisvärt då jag kollat på mc i detta prisläget på blocket.

    Hela denna tråden startade jag därför att jag tyckte att det blev för mycket skruvande! Jag ville avreagera mig! Det är lungt nu! Däcket är på G och sen kommer solen och jag är körande igen! *skratt*
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-03 klockan 12:03.

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Du lär få motthugg men det är ju det vi gör på forumet, diskuterar.
    Varför skulle jag få mothugg i denna fråga?
    Det här fick man ju lära sig i trafikskolan vilken axel man skulle sätta de bättre hjulen på (drivande) och det var 1985. Sen finns det folk som tänker att styrningen måste ha bättre däck än bakvagnen eftersom det är framhjulsdrivet, det är helt rätt så också.

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    Guzzi-Leif skriver: "På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in."

    Jag minns inte själv vad anledningen till detta är men jag tror att det har något med styrstabiliteten i bakvagnen att göra.

    Guzzi-Leif får förklara!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-03 klockan 12:52.

Liknande ämnen

  1. Förbannade idioter
    Av Ello i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-06-20, 17:07
  2. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •