Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Förbannade motorcykel!

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    du fär en helt annan känsla med nytt däck skulle heller inte vågat kört med ett sådant bakhjul, du kan inte haft någe grepp överhuvudtaget med det bakhjulet.
    Framhjulet är det.

  3. #13
    Med en 28 år gammal hoj och minimalt med underhåll så är du garanterat i behov av en stor verktygslåda, mycket skruvande och en hel del byte av utslitna delar om du vill ha hojen trafiksäker.
    Att du över huvud taget ger dig ut i trafiken med ett sådant däck! Nä.. klaga inte på din hoj, det är upp till dig själv att se till så allt är i trim för din egen skull.
    Någon sa ”är huvet dumt får kroppen lida” mitt tips är håll efter din hoj så kan du iaf. undvika vurpor som beror på dåligt underhåll.
    Att vara ”biker” är inte direkt billigt oavsett om hojen är gammal eller ny.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    där var nog orsaken till din vurpa tidigare på säsongen.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Att du över huvud taget ger dig ut i trafiken med ett sådant däck! Nä.. klaga inte på din hoj, det är upp till dig själv att se till så allt är i trim för din egen skull.
    Det vet jag men jag klagar ändå på min hoj.

    Jag vet att köper man en gammal hoj och aldrig sett en dylik innan så kan det bli så här. Men man sätter inte dit en för kort hastighetsmätarvajen som skaver och till slut går av. Man sätter inte dit en reservdel från en Honda på en Kawasaki och drar sladdar fram och tillbaka med olika färger.

    När jag för andra gången köper en varvräknare från USA som verkar fungera upp till 3 000 varv men sen börjar att fladdra hej vilt så blir jag sur trots att det var min vurpa som orsakade att varvräknaren gick sönder. Vatten och grus och en hastig inbromsning kan få även en mc med friskt framdäck att vurpa.

    Det har helt enkelt varit för mycket skruvande tycker jag. Men när däcket är på plats och lite annat fixat så är jag go och glad igen!

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har sällan sett ett så slitet framdäck, rent livsfarligt på vått underlag enligt min åsikt. Dessutom plattslitet gissar jag. Inte undra på att det inte är kul då...

    Klart att en så gammal och kanske lite illa underhållen hoj inte är det roligaste man kan åka runt på. Man får lite vad man betalar för...dessvärre.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-08-02 klockan 22:40.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du får se det som en rullande renovering.
    Jag har flera gånger låtit lusten och det ekonomiskt kortsiktiga lura in mig i dåliga affärer. Man får väl försöka lära sig och sedan se det från den ljusa sidan; nu blir du ju jäkligt mekkompetent samt lär dig en massa om din ögonsten.
    Tycker att du håller humöret uppe fantastiskt bra samt att du verkar ha klokskapen att be om stöd när det är prylar du inte riktigt känner dig mogen för. Inte alla som gör så...
    Sedan kan jag väl hålla med om förfasningarna över ditt framhjul men det förstår du förstås redan.

    För övrigt är vi motorcyklister lite lustiga: Vi vill alltid ha superfäste fram trots att vi vet att de flesta omkullkörningar beror på bakhjulssläpp.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    För övrigt är vi motorcyklister lite lustiga: Vi vill alltid ha superfäste fram trots att vi vet att de flesta omkullkörningar beror på bakhjulssläpp.
    För min del tycker jag att det är oerhört mycket otäckare med ett framhjulssläpp än ett dito bak. Kanske har det med mitt myckna grusvägsåkande att jag inte har så stort problem om bakhjulet rör sig lite i sidled, jag vet inte. Har aldrig åkt omkull på grund av släpp bak, däremot fram...
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    För min del tycker jag att det är oerhört mycket otäckare med ett framhjulssläpp än ett dito bak. Kanske har det med mitt myckna grusvägsåkande att jag inte har så stort problem om bakhjulet rör sig lite i sidled, jag vet inte. Har aldrig åkt omkull på grund av släpp bak, däremot fram...
    Det måste såklart finna några undantag som bekräftar regeln!
    Åsså är jag också en av dem som fasar mer för släpp därfram än därbak...

    Ändå kvarstår faktum när det gäller asfaltåkning:
    De flesta avåkningar, särskilt om de involverar bromsning, börjar med släpp därbak. Ofta på grund av reptilhjärna och bromslås.

    På bilar är det numera en etablerad sanning; de bästa däcken ska sitta bak - oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Fast där är det väl delvis andra parametrar som spelar in.

  10. #20
    Nja, för tidigt att slänga ännu, kan skönja lite mönster kvar i mitten

    Noterade på en mc-träff några killar som kom dit. Den enas bakdäck såg inte ut som långt ifrån ett........ "phoff", så tog jag en flygtur


Liknande ämnen

  1. Förbannade idioter
    Av Ello i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-06-20, 17:07
  2. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •