Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Nybörjare på Europaturné

  1. #31
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    53000?! Måste ha bott på femstjärningt och haft en ruskig aptit. Har inte orkat räkna ut nåt exakt (man får ju inte tebax pengarna hur mycket man än räknar) men mina 800 mil hamnade nånstans närmare 15000 än 10000kr. Då är allt boende, färjor, mat, bensin etc inräknat. Vi bodde ju på hotell och gasthofs och köpte all mat på vägen, tyckte vi levde ganska lyxigt så jag fattar inte hur man kan komma upp i 50 laxar ens om man försöker.
    Jag tycker också att det låter jäkligt mycket.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  2. #32
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Jag tycker också att det låter jäkligt mycket.
    Ni som bor nära ekvatorn kan räkna bort 2000 för transport genom Sverige.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #33
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ni som bor nära ekvatorn kan räkna bort 2000 för transport genom Sverige.
    Jo men då återstår ju 51000 och det är en jäkla massa det.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  4. #34
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Tja Molgan...
    Längesen de skrevs i detta forum nu men återupplivar det lite...
    Har en planerad rutt inför sem 2010 o jag har 2 fasta mål...Neuschwanstein ett slott nere i södra Tyskland och sen vidare genom Österrike med ett andra mål...Borgen Hardegg.

    Funderar på valuta osv..kan man bara dra fram visa kortet o pröjsa för alla förnödenheter el måste man ha en massa kontanter med sig?

    Sen skrev du något om att de va 7 plus o en plåga för händerna....om man sticker juli/aug måtte de väl va varmare än så eller e de kallt där "uppe"?

    Tänkte dock köra campingvariant då man e såld på att tälta..hur e de med campingar o dyl såg du många "längs vägen"...?

    Tacksam för lite tips o goda råd då detta blir min första runda ute i the stora eu.

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Inga problem med VISA-kort, funkar nästan överallt. För egen del brukar jag bara ha ett par hundra Euro med mig i kontanter och betalar allt jag bara kan med kortet. Har alltid funkat kanon. Helt annorlunda mot förr i tiden när det var ett evigt växlande av valuta och resecheckar man skulle hålla på med. Kan vara bra att ha två olika kort med sig, gärna ett med MasterCard vilket är extra populärt i Italien. Har varit med om några tillfällen när man inte vill acceptera VISA men väl MasterCard. Bra att ha korten på olika ställen om man skulle bli bestulen eller liknande.

    Vad gäller kyla så kan den absolut finnas när man är på hög höjd i Alperna. Även snö kan förekomma i mindre mängd, nästan närsomhelst. Ett par varma handskar rekommenderas, om man inte har värmehandtag.

    Om du skulle ha vägarna förbi Berchtesgaden kan jag rekommendera ett besök i Hitlers Örnnäste. Här kan du läsa mer om Kehlsteinhaus, som det heter på tyska.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Har en planerad rutt inför sem 2010 o jag har 2 fasta mål...Neuschwanstein ett slott nere i södra Tyskland och sen vidare genom Österrike med ett andra mål...Borgen Hardegg.
    Som Mats tipsade finns ju örnnästet och en mängd andra sevärdheter, vi drog ju iväg utan att ha koll på vad vi ville se (vi visste inte ens vilken väg vi skulle köra..) så vi blåste förbi en massa spännande grejer. Nåt vi inte missade var ju Grossglockner, det måste du pricka in. Tror din hoj skulle stortrivas där. =)

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Funderar på valuta osv..kan man bara dra fram visa kortet o pröjsa för alla förnödenheter el måste man ha en massa kontanter med sig?
    Jag körde Mastercard och det funkade överallt, men en skvätt kontanter på fickan är bra att ha. Såg alltid till att ha 50-100€ på fickan utifallatt.

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Sen skrev du något om att de va 7 plus o en plåga för händerna....om man sticker juli/aug måtte de väl va varmare än så eller e de kallt där "uppe"?
    Det var 7 grader mitt i Juli, och det var nere på låglandet i Österrike. Kylan kan tydligen komma närsomhelst så bäst å va förberedd.

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Tänkte dock köra campingvariant då man e såld på att tälta..hur e de med campingar o dyl såg du många "längs vägen"...?
    Höll inte utkik då vi spanade efter gasthofs, men borde inte vara nåt problem. Nån annan kanske har erfarenhet?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Grossglockner bör man absolut köra upp till. Antingen åker man över det hela och kommer ner på andra sidan eller också vänder man tillbaka efter sitt "toppförsök". När jag var där i juni låg det snövallar som var ett par, tre meter höga vid sidan av vägen. Själva vägbanan var dock torr och fin. Man ska inte låta sig luras av det fina vädret i dalen när man är på väg uppför. Vadsomhelst kan hända i väderväg. Senast var det dimma och snö i luften uppe vid toppen. Gången innan blåste det så att man knappt kunde stå upp. Räkna med att det inte är någon "walk in the park" att ge sig upp där. Stor försiktighet och respekt för berget rekommenderas. Det kan bita tillbaka rejält om man är övermodig. Lite för snabbt in i en kurva och det kan dröja länge innan det stannar....

    Zell am See är en utmärkt utgångspunkt för ett besök i Grossglocknermassivet.

    Vad gäller boende så var det tjugo år sedan jag tältade, men då tyckte jag att det fanns rätt gott om campingplatser. Om man är lite mer bekvämt lagd så finns naturligtvis alltid Gasthof att tillgå. Ett annat alternativ är att titta efter skyltar med "Zimmer frei". Det är privat personer som hyr ut rum till resande till ofta mycket resonabla priser.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-01-29 klockan 11:56.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Frågor och råd för en nybörjare
    Av Cire i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 23:42
  2. A2 körkort (nybörjare)
    Av Daniel i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 16:40
  3. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  4. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47
  5. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •