Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Nybörjare på Europaturné

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja jag har oxå 600mils intervall, gjorde 600milaservice i Ljungby innan jag tog färjan till Kiel men hann ändå inte hem innan det var dax för 1200. Drog över med en sisådär 100 mil. =/
    Otroligt lätt hänt. Det som stör mig mest är att det fortfarande är 600-milsintervaller på touringmaskiner som är avsedda att korsa kontinenten med. Får man för sig att ta bågen till Spanien eller nå't annat avlägset ställe och gör en massa dagsutflykter får man ju leta efter verkstad utomlands och hoppas att de kan ordna det medan man väntar.

    Och då ska det ju helst inte vara en 1200-milaservice man lyckats pricka in...

    Hade det inte varit för den huvudvärken hade det inte funnits något bättre sätt att semestra på!

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av NeXTer Visa inlägg
    Otroligt lätt hänt. Det som stör mig mest är att det fortfarande är 600-milsintervaller på touringmaskiner som är avsedda att korsa kontinenten med. Får man för sig att ta bågen till Spanien eller nå't annat avlägset ställe och gör en massa dagsutflykter får man ju leta efter verkstad utomlands och hoppas att de kan ordna det medan man väntar.

    Och då ska det ju helst inte vara en 1200-milaservice man lyckats pricka in...

    Hade det inte varit för den huvudvärken hade det inte funnits något bättre sätt att semestra på!
    Då blir det till att välja hoj med tusenmilaintervaller!

    Tycker det är skitdåligt att det ska behövas lämnas in på verkstad i tid och otid. Det kan väl funka på en hoj man bara använder till ett visst ändamål och kanske bara kör det miltalet med den under en säsong. På en hoj som ska användas flititgt går det bort rejält!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Då blir det till att välja hoj med tusenmilaintervaller!

    Tycker det är skitdåligt att det ska behövas lämnas in på verkstad i tid och otid. Det kan väl funka på en hoj man bara använder till ett visst ändamål och kanske bara kör det miltalet med den under en säsong. På en hoj som ska användas flititgt går det bort rejält!
    Håller med. På min SV kan jag leva med det med tanke på hojtypen, en Deauville borde ha betydligt längre intervall. Tenerén har 1000 mil och är en grusstånka så det borde gå att fixa på Hondan med.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #24
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kolla så att inte Honda ändrat intervallerna. Läste någonstans att man inte skulle behöva göra service varje 600 mil, om man gjorde ett oljebyte själv. I det fallet var det någon med en GoldWing som hade hört av sig och varit missnöjd, med all rätt. Varför ska inte en Honda kunna gå tusen mil på oljan som alla andra kan? Ett oljebyta är ju lätt att fixa och är inte speciellt dyrt heller om man är förnuftig.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Härlig berättelse med fina bilder,Molgan. Så här i säsongens elfte timme blir jag riktigt längtansfull inför nästa sommar , då vi har planer på att åka till Kroatien. Det blev ju "bara" en Norge-resa på 400 mil denna sommar, men o.k. den var helt `GRREEAATT!!!`då vi hade 11 dagar med kanonväder. Vi var bl.a vid Trollväggen o den stora digitala termometern där pendlade mellan 32-33 grader. Fantastiskt!!!
    Så nu blir det att ställa in Mazie-T om nå`n vecka eller två o börja drömma om nästa sommar.

  6. #26
    Jag och Molgan bor ju ett stenkast ifrån varann. Till Europa genom Sverige ger 300 mil t o r. Lite bökigt när man ska passa in servicar om man ska utomlands. Dock så funkar det ju genom att man gör en service "nån" mil före en intervall och sen "nån" mil efter...om man nu måste göra det hemma.
    Annars kan man ju göra det efter vägen nånstans. Ett skönt avbrott? Jag har hittills lyckats med att pricka in hemmaplan alla gånger...förutom en gång.

    Annars så rullar ju en medelhoj mellan 400-500 mil per år. För en sådan chaufför är det viktigt att kika på ekonomin(eller kanske besväret för att lämna in) istället för intervallen?
    - En del fabrikat kräver att man kommer in med hojen en gång per år...oavsett mil. En del kräver att man kommer in bara vid intervallen.
    - En del har service var 1000 mil, med oljebyten. En del har service var 600 mil med olja varannan gång.
    - Ventilkoll(speciellt, jobbet för att komma åt) är ju en dyr del i servicen. Shimsade har längre intervaller(generellt) medan skruvjustering ska kollas var och varannan gång. En som kör lite kan välja en med skruv(nämnda Deauville har skruv, tyvärr)
    - Sen finns det märken/modeller som man fattar inte hur dom lyckas få ihop den kostnaden på vissa servicar.

    Med andra ord: passup om pengarna är med viktigt än besväret att ta sig till servicen.

    Mats: Hondas 600 mil gäller bara första 600 mila servicen, fr om årsm 2008
    Molgan: Går filmen lite fortare emellanåt, eller är det bara jag som följer med i kurvorna? Om filmen går fortare emellanåt, går det att wheela med att snabba på med kameran?
    Senast redigerat av V Saarela den 2009-09-25 klockan 06:48.

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Molgan: Går filmen lite fortare emellanåt, eller är det bara jag som följer med i kurvorna? Om filmen går fortare emellanåt, går det att wheela med att snabba på med kameran?
    Jo som jag skrev i Youtubebeskrivningen så är det lite snabbspolning bitvis för att det skulle passa till låten. Hojen ligger tyvärr fortfarande som ett strykjärn när man trycker "Fast Forward" så det blir till att wheela på det gamla hederliga sättet.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    På tal om kostnader. (som diskuterats här)

    Vi lever ju alla olika på resorna, men fick ett chockbelopp av en bekant som var ute i tre veckor. 53.000:- var slutnotan för den turen
    Det är klart....hotell och mat ute 2 ggr om dan kostar.

    För en själv är soppanotan(när jag reser ensam, gör det helst) den största boven.
    Räknade på en tur jag var ner till sydeuropa och hamnade på ca 8500:-(10 dagar, 800 mil)

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    På tal om kostnader. (som diskuterats här)

    Vi lever ju alla olika på resorna, men fick ett chockbelopp av en bekant som var ute i tre veckor. 53.000:- var slutnotan för den turen
    Det är klart....hotell och mat ute 2 ggr om dan kostar.

    För en själv är soppanotan(när jag reser ensam, gör det helst) den största boven.
    Räknade på en tur jag var ner till sydeuropa och hamnade på ca 8500:-(10 dagar, 800 mil)
    låter mycket med 53000 men det är klart smakar det så kostar det har inte varit ute i europa ännu men det kommer så då får man se hur mycket det drar iväg.

  10. #30
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    53000?! Måste ha bott på femstjärningt och haft en ruskig aptit. Har inte orkat räkna ut nåt exakt (man får ju inte tebax pengarna hur mycket man än räknar) men mina 800 mil hamnade nånstans närmare 15000 än 10000kr. Då är allt boende, färjor, mat, bensin etc inräknat. Vi bodde ju på hotell och gasthofs och köpte all mat på vägen, tyckte vi levde ganska lyxigt så jag fattar inte hur man kan komma upp i 50 laxar ens om man försöker.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Frågor och råd för en nybörjare
    Av Cire i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 23:42
  2. A2 körkort (nybörjare)
    Av Daniel i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 16:40
  3. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  4. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47
  5. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •