Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Nybörjare på Europaturné

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tackar, kul att folk orkade ta på sig läsglasögonen. =) Är fortfarande helt tagen av resan och det känns som det finns en massa mer att berätta, alla lustiga typer man mött och alla små missöden och tokigheter som hände på vägen.

    Vad gäller kostnaden för resan har jag inte vågat räkna på det än, det gick väl en tusenlapp om dan i snitt för mat, boende och bensin. Transporten ner var det som kostade mest, väl nere i alperna sjönk soppaförbrukningen och det fanns gott om billigt boende. Sen blev det ju vissa extra utgifter med däcksbyte mm, men nästa gång ska jag försöka passa in däcksbyte just innan man åker så man slipper tänka på det. Just boendet var minsta problemet bara man startade tidigt och började leta inkvartering tidigt, ju senare på kvällen man sadlade av ju dyrare blev det då de billigare gasthofen stängde tidigare än de dyrare hotellen. Ska även försöka passa in så man åker per tåg genom tyskland, åker man en veckodag så blir det nästan billigare och absolut bekvämare då man slipper slita på autobahn och övernattning ingår.

    Hoppas alla får det trevligt på mini-touringen! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Snyggt rest Molgan!
    och faktiskt.......ännu snyggare skrivet

    Denna packning!
    Dom stora grejorna(det som tar plats) för min del brukar vara sovandet(tält etc) och matlagning(tranglia, mat, termosar etc etc).
    Om inte det finns med, så brukar man ju klara sig med en packrulle och tankväska.
    Kläder behöver man ju inte med sig så mycket. T-shirtar får man ju byta i ett om det är kokhett ute. Antingen kör man med en svettröja eller så tar man en tvättdag nån gång.

    Vart for Ricke sen?
    Har ett par bekanta som kom hem för drygt en vecka sedan därifrån. Dom hade avrått att köra genom Stelvio med mc(pga regnet). Den ena körde runt och den andra for genom Stelvio, med följd att han duttade omkull nånstans där.

    Förresten Molgan. 1563km härifrån ner till Öresundsbron. Från Öresundsbron till Stelvio är det 1062km.....och du funderar på tåget från Hamburg

  3. #13
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vart for Ricke sen?
    Har ett par bekanta som kom hem för drygt en vecka sedan därifrån. Dom hade avrått att köra genom Stelvio med mc(pga regnet). Den ena körde runt och den andra for genom Stelvio, med följd att han duttade omkull nånstans där.

    Förresten Molgan. 1563km härifrån ner till Öresundsbron. Från Öresundsbron till Stelvio är det 1062km.....och du funderar på tåget från Hamburg
    Han drog till Stelvio, och av bilderna han tog att döma så var vädret kanon. Hade väl tur. Och ja, Sverige är långt, men här har man bekanta man kan våldgästa för att hålla sovkostnaden nere när man tar tar det i etapper. =)

    Edit: Lite mer bilder i högre upplösning finns här.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-08-03 klockan 21:13.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #14
    Riktigt härlig berättelse! Stort plus för bilderna också, perfekt inspiration för oss som inte lyckats ta oss iväg på långturen än
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #15
    Medlem griegs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    26
    Inspirerande läsning, fina bilder.tack för att du delar med dig.
    Vad betalade du för boendet per natt?

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av grieg Visa inlägg
    Inspirerande läsning, fina bilder.tack för att du delar med dig.
    Vad betalade du för boendet per natt?
    Tror jag hade 40€ per natt i snitt på resan. Det skiftade ganska mycket, det dyraste var 57€ per skalle och det billigaste 19€. Det dyraste var nästan lika uselt som det billigaste.. Om man budgeterar 50€ per övernattning så hamnar man nog rätt. Vår erfarenhet var att ju tidigare på kvällen man började leta inkvartering desto billigare då oftast endast de dyrare hotellen har öppet på kvällskvisten, är man 2 sjunker kostnaden ytterligare. Bästa boendet var helt klart det 4-stjärniga i Bled för 50€, men vi lyckades få den sviten att se ut som en kvart oxå när vi dråsade in och började slänga utrustning och tvätt omkring oss.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Härlig läsning, får mig att tänka tillbaka på mina resor ner till Kroatien på 80-talet.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  8. #18
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Då det försvann när, hm, forumet "lånades ut" så lägger jag upp det igen. En film från en av uppfarterna till Passo di Giau, hela vägen men det är bitvis snabbspolat så filmen inte skulle bli så lång och tanken var mest att visa hur vägen går. Tyvärr skakar kameran fruktansvärt (därav knarkmusiken) men kolla om ni orkar.

    FILM
    Senast redigerat av Molgan den 2009-09-21 klockan 19:43.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Det är svårslaget med tekniska alpvägar.

    Måste definitivt ut och se mig omkring på semestern nästa år, men servicekostnaderna kommer att bli sådär lagom trevliga. 600 mil kommer man ju inte långt på. :-\

  10. #20
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av NeXTer Visa inlägg
    Det är svårslaget med tekniska alpvägar.

    Måste definitivt ut och se mig omkring på semestern nästa år, men servicekostnaderna kommer att bli sådär lagom trevliga. 600 mil kommer man ju inte långt på. :-\
    Ja jag har oxå 600mils intervall, gjorde 600milaservice i Ljungby innan jag tog färjan till Kiel men hann ändå inte hem innan det var dax för 1200. Drog över med en sisådär 100 mil. =/
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Frågor och råd för en nybörjare
    Av Cire i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 23:42
  2. A2 körkort (nybörjare)
    Av Daniel i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 16:40
  3. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  4. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47
  5. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •