Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Algarve juni 2010

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Algarve juni 2010

    Jag har några vänner i Gbg som ska köra ned till Algarvekusten Portugal i juni. Jag har tillfrågats om att hänga på, men har inte hunnut fundera på saken närmare ännu. De är vana hojåkare och har gjort några Europaturer tidgare. De kör alla lite större HD (glidare). Verkar förslaget nedan rimligt? Skulle det vara för tufft för min Triumph America? Skulle det vara för tufft för mig som knappt har några mil bakom mig på två hjul? Om någon annan här skulle vara intresserad av att hänga på så är det säkert inga som helst problem. Kan absolut rekommendera deras sällskap.

    Kom gärna med synpunkter!

    Här är det preliminära förslaget (kopierat ur mail):

    10/6-11/6 Tysklandsbåten Gbg - Kiel Vi kör lite drygt 90 km på motorväg till Hamburg

    11/6-12/6 (ca 24 timmar) Autozug Hamburg - Narbonne (Frankrike nära spanska gränsen)

    12/6-3/7 Vi kör Iberiska halvön runt, lite drygt 4000 km (snacka om läderarslen!!)Narbonne - San Sebastian - La Coruna - Lisabon - Lagos (algarve)- Cadiz - Malaga - Alicante - Barcelona - Narbonne

    3/7-4/7 Autozug Narbonne - Hamburg Vi kör 90 km motorväg till Kiel

    4/7-5/7 Färjan Kiel - Gbg

    Ca priser/pers (kanske i överkant, men det är ju dyrt att vara på topp):Färjan t.o.r inkl hytt och Mc-plats 3 400 kr

    Autozug t.o.r inkl sov & MC-plats 6 500 kr

    Bensin för ca 4500 km 4 500 kr

    Logi 21 nätter del i dubbelrum 6 300 kr

    Totale 20 700 kr
    Senast redigerat av Jonas den 2009-12-16 klockan 21:35. Anledning: Ändrat avståndet mellan Kiel-Hamburg

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett råd från en som missat en massa åka: Åk pojk och ha kul!

    Vad hojen beträffar, du får väl vänta in dom om dom inte hänger med!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Vad sugen man blev! De planerade resorna SMC Travel har uppe verkar också himla trevliga.

    Jag vill ha vår, sol och tio grader varmt!

  4. #4
    Medlem Panokas avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Åk pojk och ha kul!

    Vad hojen beträffar, du får väl vänta in dom om dom inte hänger med!
    Det stämmer du åker på en Triumph
    I would rather push my Triumph, than ride a Harley

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    ta chansen och häng med låter som en drömresa för mig ialla fall

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Okej, tack för pepp, men jag önskar lite mer konstruktiva reflektioner från er som gjort längre turer. Är turen verkligen lämpad för mig som är rookie och på en Bonnie som är betydligt mindre än deras hojar? Typ hälften med kubik. Antar att jag får det betydligt jobbigare under de många milen på Autobahn, tex. Så gärna råd från erfarna touringbikers... :-)

  7. #7
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Jag körde från Lysekil till Italienska alperna ca. 250mil en väg med en Yamaha SR 500. Marchfart ca. 120-130 km/h inga problem. Endast "vibrationsskador" men det hör ju till på en stånka.
    Hur många kubik du har är inte så noga i sammanhanget, men det har dom mesta svenskar inte fattat. Dom tror att "ju mer desto bättre"
    Det va ju HD dom andra kör, då får du vänta på dom!

    PS. Det är inte 700 km mellan Kiel- Hamburg, det är 100 km.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Jag körde från Lysekil till Italienska alperna ca. 250mil en väg med en Yamaha SR 500. Marchfart ca. 120-130 km/h inga problem. Endast "vibrationsskador" men det hör ju till på en stånka.
    Hur många kubik du har är inte så noga i sammanhanget, men det har dom mesta svenskar inte fattat. Dom tror att "ju mer desto bättre"
    Det va ju HD dom andra kör, då får du vänta på dom!

    PS. Det är inte 700 km mellan Kiel- Hamburg, det är 100 km.
    Jag är ingen kubikälskare, men antar att 1600-2000cc är skönt att ha mellan benen på längre pass. Eller?

    Och du har helt rätt angående avståndet mellan Kiel och Hamburg. Både Leif som skrev mailet till mig och jag som kopierade det har haft en blackout. Leif har ju kört sträckan otaliga gånger med mc och jag med bil ett par gånger. Och tio mil på motorväg borde jag även klara med en trimmad Puch Dakota. Där nere blir det dagsetapper på runt 20 mil vad jag förstått.

  9. #9
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    körde ner till Rumänien och upp till Sverige igen på min lila Shadow 600, 500 mil totalt, cruise speed på 110-120, ingen brådska och jag var ensam på köpet.
    Om du har råd, ÅK!!!!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag är ingen kubikälskare, men antar att 1600-2000cc är skönt att ha mellan benen på längre pass. Eller?
    Närå, det är inte hur många kubik du sitter på som är det viktiga, utan hur bekväm sadeln och sittställningen är efter ett par timmar på vägen. Spelar ingen roll om du har 500 eller 2000 kubik om det känns som du sitter som en märla på en gråsten efter en timme!

    Det bästa är ju att ge dig ut och köra slut på en tank med din maskin. Om du känner att du kunde tagit ett par mil till när du kliver av för att tanka är det inga problem alls.
    Senast redigerat av NeXTer den 2009-12-16 klockan 00:50.

Liknande ämnen

  1. Härjedalsträffen 25 - 28 juni 2015
    Av El Lobo i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 00:28
  2. Holger Danske träff 1-3 juni -12
    Av namn i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 17:22
  3. Hojtur tisdag kväll 29 juni
    Av Danne i forum Träffar & Körningar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 08:31
  4. Hojtur onsdag 16 Juni
    Av Danne i forum Träffar & Körningar
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 09:34
  5. Hojtur Muskö onsdag 9 juni
    Av Danne i forum Träffar & Körningar
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •