Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 57

Ämne: Ang bränsle på 80tals hojar.

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    De flesta borde göra som jag och tanka på macken du passerar dagligen. I mitt fall Statoil eller Preem. Att köra bara några kilometer extra för att hitta en mack med 10 öre billigare bensin är rena förlustaffären.

    Haha, en klassiker

    Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

    Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det..
    Senast redigerat av Scorpio den 2009-07-28 klockan 11:34.

  2. #22
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Haha, en klassiker

    Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

    Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det..
    Låter exakt som min farsa.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Haha, en klassiker

    Den har jag diskuterat många gånger med farsan. Han kan köra nå´n mil extra för att hitta en obemannad mack med 10 öre billigare bensin. Låt säga att han tankar 50 liter så ger 10 öre/liter en basparing på 5 kr. Men om han kör 1 mil extra drar bilen uppåt 1 liter mer bensin = 12 kr. Dvs en förlust på uppåt 7 kr per tankning...

    Själv säger han "jag är inte snål, jag är ekonomisk". Ja det är ju skillnad det..
    Sen är det ju så att om jag tankar med mitt Statoilkort har jag 25 öre rabatt på priset som står på pumpen. Om de nu inte ändrat detta nyligen.

    Detta är ekonomiskt tycker jag.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-28 klockan 23:01.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    det är 0% etanol i 98oktan
    och 5% i 95oktan samt 2.5% i 96 oktan då det oftast är en blandning av 98 och 95 oktan.

    hur vet jag detta ? jo svärmor äger en bensinmack =)

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    det är 0% etanol i 98oktan
    och 5% i 95oktan samt 2.5% i 96 oktan då det oftast är en blandning av 98 och 95 oktan.

    hur vet jag detta ? jo svärmor äger en bensinmack =)
    Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?
    Det undrar jag med?
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #27
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tror jag läste det förra året eller året dessförinnan att det gör att bilen drar lite mer bränsle, då måste man åka och tanka oftare. Men det kan vara en skröna nån hittat på.

  8. #28
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag tror jag läste det förra året eller året dessförinnan att det gör att bilen drar lite mer bränsle, då måste man åka och tanka oftare. Men det kan vara en skröna nån hittat på.
    Det tror jag på fullt ut för det finns inga större svin än dom med makt och pengar, dom gör allt för att få mer. Nu menar jag inte alla men dom är för många.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Intressant, varför har man etanol i 95 oktan men inte i 98?
    Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
    tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

    Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

    Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

    så små marginaler är det.

    95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

    Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

    Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

    Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

    tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >

    nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
    ¨ingen annat är anpassat.

    sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden
    Senast redigerat av intemartin den 2009-07-28 klockan 18:26.

  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.
    Aah, då var det ingen skröna jag läste.

Liknande ämnen

  1. Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 23:10
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  3. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •