Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 57

Ämne: Ang bränsle på 80tals hojar.

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    men gör det nån skada att hälla i blyersättning ?
    Nej, inte i motorn men kanske i din plånbok att betala de extra kronorna.

    När det gäller 98 oktan och etanolinblandning kan du lika gärna byta skäl för att lägga de extra pengarna. Det är samma packningar i nyare motorer så att etanolen i 95 oktan skulle torka ut just din gamla motor funkar inte riktigt. Det skulle torka ut en modern motor lika mycket... Däremot kan det mycket väl vara så att din motor trivs bättre i det högre oktanläget, japanska mc har dock generellt varit anpassade till blyfri soppa sedan 79-80 ungefär

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    etanol ärgar i aluminium osv fast det bara är 5% detta har jag många exempel på så de som ställer hojen över vintern med 95oktan har i många fall fått ärgningar i förgasare osv, kontentan är att aldrig ha etanol i bensinmotorer överhuvetaget enligt mig.

    har själv haft en V70 etanol som tjänstebil och sämre skit får man leta efter så mkt slaskförbräning har jag aldrig varit med om som när man tankar etanol. sen sliter det hårt på oljan och var är miljövinsten i att byta 12liter helsyntet +filter på 3000mil när det räcker med 4liter på en bensinare. ?

    antingen har man etanoloptimerade förbräningsrum eller för bensin inte både och då blir det bara en cp förbrukning istället den 2.5liters turbon drog på bensin 9liter per 100km i snitt men etanol så drog den aldrig under 1.6liter milen.

    hur som helst förstår jag inte folk som tankar 95oktan med 5% etanol i snart 10% etanol, rena skiten som verkligen blivit en färskvara som blir dålig snabbare än ett paket mjölk som står i solen.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Då inställer sig frågan, hur mycket etanol är det i den 98 oktaniga soppan?

    Lika mycket, mindre eller inget alls...?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Finns 98 fortfarande? Fast jag tankar förstås bara på Jet och där finns den inte sen lång tid tillbaka.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det är kalium i blyersättningsmedel, inte bly. Och en bensinmack behöver inte tillhandhålla 98, det räcker med 95 när det gäller bensin. Och om jag inte missminner mig så behöver inte småmackar typ "en pump i skogen" tillhandahålla etanol.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-28 klockan 08:55.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Finns 98 fortfarande? Fast jag tankar förstås bara på Jet och där finns den inte sen lång tid tillbaka.
    Jodå, det finns. Antar att Jet av kostnadskäl bara kör en sorts bensin. Tankar 95 i alla mina fordon och har aldrig haft några problem.

    Tidigare i sommar körde jag min BMW mycket på 91 oktan, i södra europa. Testade även några tankar med Shell V-power eller vad det nu heter. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad varken i effekt eller förbrukning. Känns synnerligen bortkastat att tanka den bensinen, i alla fall för min del. Har kompisar som påstår att det märks att det ger mer effekt och mindre bränsleförbrukning. Bikes laboratorietest påvisade knappt mätbara skillnader...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    etanol ärgar i aluminium osv fast det bara är 5% detta har jag många exempel på så de som ställer hojen över vintern med 95oktan har i många fall fått ärgningar i förgasare osv, kontentan är att aldrig ha etanol i bensinmotorer överhuvetaget enligt mig.

    har själv haft en V70 etanol som tjänstebil och sämre skit får man leta efter så mkt slaskförbräning har jag aldrig varit med om som när man tankar etanol. sen sliter det hårt på oljan och var är miljövinsten i att byta 12liter helsyntet +filter på 3000mil när det räcker med 4liter på en bensinare. ?

    antingen har man etanoloptimerade förbräningsrum eller för bensin inte både och då blir det bara en cp förbrukning istället den 2.5liters turbon drog på bensin 9liter per 100km i snitt men etanol så drog den aldrig under 1.6liter milen.

    hur som helst förstår jag inte folk som tankar 95oktan med 5% etanol i snart 10% etanol, rena skiten som verkligen blivit en färskvara som blir dålig snabbare än ett paket mjölk som står i solen.
    Miljöbilar typ SAAB 95 biopower körs nog mest på 95 oktan. Tjänar man inte ekonomiskt på att köra på etanol så gör man inte det. Högre förbrukning med etanol så literpriset måste vara väsentligt mycket lägre än 95 oktan.

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jodå, det finns. Antar att Jet av kostnadskäl bara kör en sorts bensin. Tankar 95 i alla mina fordon och har aldrig haft några problem.

    Tidigare i sommar körde jag min BMW mycket på 91 oktan, i södra europa. Testade även några tankar med Shell V-power eller vad det nu heter. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad varken i effekt eller förbrukning. Känns synnerligen bortkastat att tanka den bensinen, i alla fall för min del. Har kompisar som påstår att det märks att det ger mer effekt och mindre bränsleförbrukning. Bikes laboratorietest påvisade knappt mätbara skillnader...
    Mina högst personliga åsikter:

    Det fattar väl alla att detta V-power och allt annat som bensinbolagen kallar sin bensin bara är ett försök att locka till sig kunder från konkurerrnterna. Det är i grunden samma bensin som kommer med samma tankbåtar och tappas upp i tankbilar från olika bolag. Vilken normal bil som helst kan tankas från vilken bensinpump som helst och gå bra. Skillnad kan man få om man lämnar in sin bil för optimering för då är den verkligen optimerad för 98 oktan för att få ut maximalt med vridmoment och hk.

    Ta bensin från en mack med bara en pump någonstans i obygden och sälj den från en pump hos Shell där det står V-power flashigt och vackert och majoriteten som tankar V-power hade inte märkt någon som helst skillnad. Fifth Gear på Discovery testade olika bensinsorter och märkbar skillnad blev det bara på bilar typ Subaru Impreza.

    De flesta borde göra som jag och tanka på macken du passerar dagligen. I mitt fall Statoil eller Preem. Att köra bara några kilometer extra för att hitta en mack med 10 öre billigare bensin är rena förlustaffären.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-28 klockan 10:42.

  9. #19
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    jag har en kompis på jobbet som kör BMW racer och han hävdar att han sparar 0,1 liter per mil på att köra på v-power.

    Jag skrev ett inlägg om förbrukningen på min gamla pärla att den hade dragit 0,1 liter mindre i samband med luftfilter byte men då hade jag v-power i tanken. Men i lördags så åkte vi långt och låg på motorväg största delen men då tankade jag vanlig bensin och kollade upp om den fortfarande drog 0,6 men det gjorde den inte. I och för sig så låg vi i 130 km/h nästa hela tiden så det kan ju bero på det med att man körde lite snabbare än vad man brukar göra. Men nu har jag tankat v-power igen och vi får se vad det blir för resultat.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    jag har en kompis på jobbet som kör BMW racer och han hävdar att han sparar 0,1 liter per mil på att köra på v-power.

    Jag skrev ett inlägg om förbrukningen på min gamla pärla att den hade dragit 0,1 liter mindre i samband med luftfilter byte men då hade jag v-power i tanken. Men i lördags så åkte vi långt och låg på motorväg största delen men då tankade jag vanlig bensin och kollade upp om den fortfarande drog 0,6 men det gjorde den inte. I och för sig så låg vi i 130 km/h nästa hela tiden så det kan ju bero på det med att man körde lite snabbare än vad man brukar göra. Men nu har jag tankat v-power igen och vi får se vad det blir för resultat.
    Ökad hastighet ökar förbrukningen. Från 90 till 110 ökar den visst med 10%. Den perfekta hastigheten på landsvägen (om än tråkig i längden) är egentligen 80 km/ tim med både mc och bil, och buss också för del delen. Inte för sakta och inte för fort. Vindbruset har bara precis börjat och man hinner liksom stanna bättre om något kommer upp på vägen. Bilister som ligger på motorvägen i 110 kan helt plötsligt börja sacka ner till 80-85. När man kör om så ser man att luren ligger mot örat. Sen kommer de ifatt och kör om utan att hålla i telefonen.

    Jag märker att jag gör så själv när jag kör bil eller buss. Ringer telefonen så lättar gasen automatiskt (farthållaren fungerar inte på bilen). Reptilhjärnan tycker väl att det blir för mycket att köra fortare och samtidigt hålla i en telefon. . Samma sak om jag pratar i handsfree.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-28 klockan 10:51.

Liknande ämnen

  1. Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 23:10
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  3. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •