Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 51 till 57 av 57

Ämne: Ang bränsle på 80tals hojar.

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jag tror på vad du skriver men jag konstaterar bara att alla bensindrivna fordon rullar på 95 oktan med 5% etanol inblandad och har gjort så länge. Som du själv skriver så är 5% inte mycket och det klarar alla bensinmotorer utan modifikationer och troligtvis även med 10% inblandning.

    Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller). Det är bara strul med ojämn gång, dålig acceleration och allmänt hackande motor. Det beror troligtvis på att en gasdriven motor i en buss i princip är en dieselmotor försedd med tändstift. Och att vill ett bolag ha typ 74 bussar på ett bräde så skruvar t ex. MAN, Volvo, Scania eller Mercedes ihop detta antalet gasbussar för det är stora summer det gäller. På senare tid har gasbussarna blivit aningen bättre, märker att de senare åtminstonde har en jämn tomgång, men att jämföra dom i driftsäkerhet och trevlig-dag-på-jobbet-känsla med en dieselbuss är bara dumt.

    När politiker i kommuner ska visa en miljöprofil och bestämma så måste Skånetrafiken rätta sig efter detta när det blir nya upphandlingar av busstrafik. Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.
    Var skrev jag om bussar ? det var bilar där jag inte uplever nån skilnad.

    annars trevligt med en annan D innehavare då jag även kör buss lite extra ibland.

    men då ska vi ju inte prata om stadsetanolbussarna som är minst sagt undermåliga.

    sen ska bussar osv inte enligt mig köras på annat än redig diesel (helst europadiesel och inte den skit vi har i sverige)

    tycker personligen Setra är mkt bra deras oljebrännare är mkt trevliga att köra.

    men då bussbranchen har blivit lite som taxibranchen dvs ett lågstatusyrken så slutade jag köra heltid, nu har bergkvara buss konkurerat ut det sista lokalabolaget så nu får jag väl nöja mig med att bara ha kortet.

  2. #52
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag skrev att jag inte påstår att du påstår något om bussar...

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jag skrev att jag inte påstår att du påstår något om bussar...
    Men ändå skrev du om bussar när jag skrev om bilar

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    min hoj är importerad från tyskland så det kanske är ide att köra med 98 oktan,ska pröva 98an på glassrundan

  5. #55
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    Men ändå skrev du om bussar när jag skrev om bilar
    Eftersom du skrev att gas i en bil fungerade problemfritt så ville jag bara tala om att det inte fungerar fullt ut på ett tungt fordon. Gasmotor som gasmotor.

    Och jag skrev:

    "Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller)."

    Har vi tjatat tillräckligt om detta nu?

  6. #56
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Bly tillsattes från början för att höja oktantalet.
    Senare har det uppmärksammats att det dels skyddar lager mot korrossion (främst tvåtaktares vevaxel- och -stakslager) samt att det sparar ventilsätena i fyrtaktare.
    Moderna maskiner har hårdare legeringar i ventilsätena och dessutom ventiltallrikar som matchar detta och klarar sig utan bly (eller dess moderna ersättning kalium).

    När det gäller olika oktantal i moderna motorer, är det i alla fall min uppfattning att bränslebesparing främst inträffar om man har insprutning med knack(spik-)sensor. Med lågt oktantal måste insprutningen skicka in mer soppa för att undvika spikning som är relaterad till mager bränsleblandning medan bensin med högre knackningsbeständighet (=högre oktantal) kan gå lite magrare vid samma belastning.
    En äldre förgasarmotor borde således inte påverkas av oktantalet på samma sätt (men kan däremot slitas hårt om den inte är gjord för blyfritt).

    Svirrigt? Förutom oförmåga kan det nog bero på ett glas vin för mycket ;-)

  7. #57
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Inte alls svirrigt, fullt förståeligt. Jag har kollat upp vad som förstörs om man kör en blymotor på blyfritt: ventilsätena, inte ventilerna. En tidig 80-talare kan med fördel köras på blyfritt, redan på 70-talet kom katalysatorn i Kalifornien så motorn på en tidig 80-talare har redan försetts med rätt sorts ventilsäten. Tror knappast japanerna jobbade extra med att sätta i olika material för olika länder?

Liknande ämnen

  1. Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 23:10
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  3. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •