Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 57

Ämne: Ang bränsle på 80tals hojar.

  1. #41
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Etanolen skulle förstöra förgasarmembranet i den lilla förgasaren. Snart 1 200 mil har jag kört och det är inget fel på mitt membran.
    Nja, nu pratar du i små mängder. Det rör sig om fler mil än så. T ex (observera exempel) kanske man behöver byta membran först vid 20.000 mil men med nya bränslet kanske det rör sig om 12.000 mil innan det är dags att packa om och byta diverse attiraljer. Du märker inget efter bara 1200 mil.

  2. #42
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Nja, nu pratar du i små mängder. Det rör sig om fler mil än så. T ex (observera exempel) kanske man behöver byta membran först vid 20.000 mil men med nya bränslet kanske det rör sig om 12.000 mil innan det är dags att packa om och byta diverse attiraljer. Du märker inget efter bara 1200 mil.
    Jo, men vad jag skrev det skrev jag mest för att åskådliggöra att det snackas en hel del om att det är dåligt och det är bra osv. Om man stannar upp och tänker lite så brukar saker och ting lösa sig. Alla bensindrivna fordon går på 95 med 5% etanolinblandning och hur många har några problem som är relaterade till etanolinblndningen? Jag har då aldrig haft det vilket kanske inte är relevant för att andra inte har det men jag hör aldrig och läser aldrig om några problem. Och om nu etanolinblandningen är bra för miljön så är ju en förgasarmembransbyte inte så betungande efter 12 000 mil.

    Och packa om en motor? Skulle jag aldrig få för mig att göra. Det finns andra motorcyklar att köpa...

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    alkohol brinner långsammare än bensin så är det bara, det är mkt svårt att ha en motor där inte ens programvaran är avsed för etanol typ en gammal mazda, så slaskförbränner man bara, men visst kan det i vissa fall ge mer effekt fick förklarat för mig att Volvo V50 ger 138hk med E 85 och 125hk med bensin drift men å andra sidan hur kul är det med en som drar 1.2liter milen istället för 0.75l milen ??

    samt att det sliter mer på grejerna, man häller ju inte gärna STP insprutningsrensare i varje tank man tankar ? men det är ju precis det man gör (dock så är STP mer fotogen) det sliter hårdare på grejerna helt enkelt.

    man borde satsa mer på rena etanol fordon som tex BSR har gjort som gjorde om en 1.9TTDI SAAB till drift på ren entol (E85 fungerade ej) effekten bler 210hk iställlet för 180 och förbrukningen var ca 15-20% högre än på ren diesel men ändå helt acceptabel ca 0.85-1.0 per mil.

    hade man enligt volvos gubbar gjort en ren etanol motor avsedd så hade förbrukningen sjunkit till kanske 10-15% mer än en bensinare men andra förbräningsrum och andra ändringar i maskin. inte som nu med förbräningsrum avsedda för bensin där bara tändningen ändras till lite innan ÖV så att den hinner förbrännas. men detta skulle ju vara stora investeringar och skulle inte gå att kombinera med bensindrift särskilt bra.

    sen att oljans slits i förtid av den torra etanolen är ju ett faktum.

    sen är det ändå gas volvo ska satsa på nu igen finns ju inget vettigt med etanol als igentligen, gas och bensindrift går ju att kombinera mkt bra, hade några V70 innan som gick på gas fungarade hur bra som helst,

    visst 5% är inte mkt och nu när jag var i USA förra månaden körde jag 340mil med 87oktan bensin utblandad med 10% etanol men att det inte drar mer eller sliter mer på grejerna är ju befängt att inte tro.

    tanka ni vad ni vill men ska ni köpa bensin och inte etanol så är det 98som gäller.

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Av ren nyfikenhet ska jag tanka 98 oktan ett tag för att se om hojarna drar mindre soppa eller om jag upplever någon annan skillnad. Inga problem att hitta bensinen på OK och Statoil, där jag brukar tanka, i alla fall.
    Vill, om möjligt, testa saker själv och inte bara gå på hörsägen.
    Återstår att se vad det ger. Får skriva några rader om mina erfarenheter längre fram.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Av ren nyfikenhet ska jag tanka 98 oktan ett tag för att se om hojarna drar mindre soppa eller om jag upplever någon annan skillnad. Inga problem att hitta bensinen på OK och Statoil, där jag brukar tanka, i alla fall.
    Vill, om möjligt, testa saker själv och inte bara gå på hörsägen.
    Återstår att se vad det ger. Får skriva några rader om mina erfarenheter längre fram.
    Det var min tanke också, vi får se vad resultatet blir.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  6. #46
    Mc-Bosse
    Gäst
    visst 5% är inte mkt och nu när jag var i USA förra månaden körde jag 340mil med 87oktan bensin utblandad med 10% etanol men att det inte drar mer eller sliter mer på grejerna är ju befängt att inte tro.

    tanka ni vad ni vill men ska ni köpa bensin och inte etanol så är det 98som gäller
    Jag tror på vad du skriver men jag konstaterar bara att alla bensindrivna fordon rullar på 95 oktan med 5% etanol inblandad och har gjort så länge. Som du själv skriver så är 5% inte mycket och det klarar alla bensinmotorer utan modifikationer och troligtvis även med 10% inblandning.

    Det du skriver om gasdrift stämmer inte alls när det gäller bussar (vilket du inte påstår heller). Det är bara strul med ojämn gång, dålig acceleration och allmänt hackande motor. Det beror troligtvis på att en gasdriven motor i en buss i princip är en dieselmotor försedd med tändstift. Och att vill ett bolag ha typ 74 bussar på ett bräde så skruvar t ex. MAN, Volvo, Scania eller Mercedes ihop detta antalet gasbussar för det är stora summer det gäller. På senare tid har gasbussarna blivit aningen bättre, märker att de senare åtminstonde har en jämn tomgång, men att jämföra dom i driftsäkerhet och trevlig-dag-på-jobbet-känsla med en dieselbuss är bara dumt.

    När politiker i kommuner ska visa en miljöprofil och bestämma så måste Skånetrafiken rätta sig efter detta när det blir nya upphandlingar av busstrafik. Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-30 klockan 09:56.

  7. #47
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Att det är svindyrt att köpa in och driva en gasbuss och att vi chaufförer inte vill köra dom tas aldrig i beaktande.
    Precis som det alltid går till! Man frågar aldrig dom som ska arbeta med sakerna varje dag utan det är någon byråkrat högre upp som har "tänkt till"...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #48
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis som det alltid går till! Man frågar aldrig dom som ska arbeta med sakerna varje dag utan det är någon byråkrat högre upp som har "tänkt till"...
    Typiskt, hos oss är det precis samma sak när det gäller nya maskiner och arbetsätt, dom tror att det ska bli billigare men i själva verket så blir det dyrare. Nej siffernissar ska inte blanda sig i produktion utan att ha en diskussion med dom som arbetar med den.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  9. #49
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Om det stämmer med min förbrukning så sparar jag en 0,1 liter per mil när jag tankar v-power.

    95 oktan 12,49 kr/L X 0,7 = 8,74 kr/mil.
    V-power 13,29 kr/L X 0,6 = 7,97 kr/mil.

    Med andra ord så sparar jag 77 öre per mil på att tanka V-power som är dyrare.

    Och så här långt så verkar det stämma med förbrukningen, att jag sparar 0,1 liter per mil.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  10. #50
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Om det stämmer med min förbrukning så sparar jag en 0,1 liter per mil när jag tankar v-power.

    95 oktan 12,49 kr/L X 0,7 = 8,74 kr/mil.
    V-power 13,29 kr/L X 0,6 = 7,97 kr/mil.

    Med andra ord så sparar jag 77 öre per mil på att tanka V-power som är dyrare.

    Och så här långt så verkar det stämma med förbrukningen, att jag sparar 0,1 liter per mil.
    Ska köra slut på min 95-oktaniga soppa och börja med 98 så får vi se vilken skillnad det kan göra på min "Bonnie". Nu drar den ganska exakt 0,5 liter/mil. Kanske skiljer det mellan olika motorer hur stor den, eventuella, vinsten blir?
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 23:10
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  3. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •