Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 57

Ämne: Ang bränsle på 80tals hojar.

  1. #31
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
    tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

    Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

    Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

    så små marginaler är det.

    95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

    Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

    Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

    Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

    tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >

    nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
    ¨ingen annat är anpassat.

    sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden
    Tror du på Tomten också?
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Tror du på Tomten också?
    Dina motargument kunde vara intressanta att läsa för mig och säkert många andra här på forumet för jag vet i varje fall ingenting men vill bilda mig en uppfattning i frågan.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Ja vore mkt trevligt att veta hur du vet mer än bensinbolagen som svärmor köper av och mer än Volvos ingenljörer vet ? (jo jag jobbar med biluthyrning åt Hertz biluthyrning som bekant ägs av Volvo och jag och dom man träffat på div kurser i göteborg som just jobbar med motorutveckling osv)

    var vänlig informera mig så jag genast kan maila att de har helt fel.

  4. #34
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Inte för att jag haft några problem med att tanka 95 oktaning bensin, men det jag fått veta här talar för att det får bli 98 oktan i fortsättningen.

    Konstigt dock att man inte "förstört" bensinen med 98 oktan också.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #35
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Inte för att jag haft några problem med att tanka 95 oktaning bensin, men det jag fått veta här talar för att det får bli 98 oktan i fortsättningen.

    Konstigt dock att man inte "förstört" bensinen med 98 oktan också.
    Det blir det för mig med, där har vi nog svaret till att min hoj drog mindre när jag hade v-power i tanken.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  6. #36
    Hilda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    Ja vaför tror du jo för att vara mer skonsam mot miljön precis lika dumt som dieseln de blandar rapsolja i till 5% sen att motorn drar mer diesel spelar tydligen ingen roll
    tankar man i danmark eller europa så går motorerna bättre och längre på sk europadiesel. som vanligt ska sverige vara bäst i klassen.

    Men det är ju bara ett svepskäl som vanligt då miljöskatterna bara går rätt in i budgeten. och används till alt annat än miljön.

    Men fortfarande kunna skatta mer svärmor betalar 4kr per liter soppa resten är skatt dvs 8.5kr de tjänar på sin höjd 20öre per såld liter bensin ,

    så små marginaler är det.

    95oktan men 5% etanol (snart ska det bli 10%) sliter mer på maskin och olja pgr av sin utorkande egenskaper så den smörjer inte i motorn som ´bensin gör samt att alkhol molykyler brinner långsamare än petrolinum molykyler så det slastförbränns bara i motorn.

    Så upplever man att bilen eller MC drog mer på 95oktan än för några år sedan så är det helt riktigt.

    Så jag tankar altid 98oktan så kommer man lite längre samt har ren soppa i tanken då etanol suger åt sig fukt så att man får enorma problem med vatten i tankarna på bensinmackarna, (800liter vatten fick de pumpa ur en av deras 20000liters tankar förra året, detta problem fanns ej innan de blandade i etanol i 95oktan, och ja 98tankarna är snustorra från vatten och dylik skit)

    Sen är ju etanol oktan höjande men inte energihöjande så 95oktan så energivärdet i bränslet är sämre nu även om värdet är 95oktan.

    tänkt på alla bränslepumpar som långsamt skär ihopa och uttorkade packningar och olja som slits i förtid. >

    nä då det kommer bilar som är rent anpassade för att förbränna etanol och inte bensin först då kan vi tanka etanol med gott samvete. krävs ju helt andra förbräningsrum för att förbränna etanol bra, nu kommer bara tändningen tidigare så att etanolen hinner antända,
    ¨ingen annat är anpassat.

    sen är shell v-power 99oktan det är enda skilnaden
    Tackar för den goda förklaringen intemartin
    Gött att veta att man inte bar inbillat sig att hojen både går bättre och längre på 98 oktan, och det kommer även i fortsättningen att vara 1:a hands valet även om det ibland är svårt att hitta mackar som fortfarande säljer annat än E85 och 95.

  7. #37
    Mc-Bosse
    Gäst
    Drar ni inte lite väl förhastade slutsatser nu? Att åka och leta 98 oktan (som dessutom försvinner mer och mer) när er mc har fått 95 hittentills under er ägo av mc:n och fungerar utan problem? Inga uttorkade förgasarmembran eller annat strul? Det kan ju vara så att delar i motorerna helt enkelt klarar inblandningen och att upp till 10% inblandning inte förstör någonting. Sen tycker naturligtvis Volvos tekniker med sin tekniska kunnighet att allt ska vara 100% optimerat och då med ren bensin men det är inte samma sak som att motorer rasar för att där är etanolinblandning.

    Jag hade en gammal Mazda 626 som jag körde med 25% etanolinblandning och det var inga problem. Lite svårstartat vid minusgrader var den men motorn utvecklade mer kraft. Det var mer tjong i den gamla bilen med etanol i tanken!

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag tänkte inte åka och leta 98 oktan, däremot tanka det när det finns att tillgå.

    Det har som sagt gått bra så här långt utan några som helst problem...
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Drar ni inte lite väl förhastade slutsatser nu? Att åka och leta 98 oktan (som dessutom försvinner mer och mer) när er mc har fått 95 hittentills under er ägo av mc:n och fungerar utan problem?
    Jag tänkte på samma sak här. Jag funderade över att jag har ju tankat hojarna med 95 blyfritt hur länge som helst, inga problem. Det enda som detta kan ge är att man får storserva motorn lite tidigare. Jag tror för den delen inte att man hjälper motorn etc särskilt mycket genom att tanka 98 oktan nån gång de få gånger man ser att det finns 98 på macken. Däremot tror jag det kan hjälpa om man alltid tankar 98 oktan men nu har de flestas hojar gått på 95 oktan. Om man vill ha motor etc kvar längre skulle man tankat 98 från början innan den startats första gången. Alt kan man förstås köpa nya packningar och packa om hela motorn samt förgasare och sen alltid tanka 98 oktan. Känns lite som en kiss i mississippi att tanka 98 ibland.

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag tänkte på samma sak här. Jag funderade över att jag har ju tankat hojarna med 95 blyfritt hur länge som helst, inga problem. Det enda som detta kan ge är att man får storserva motorn lite tidigare. Jag tror för den delen inte att man hjälper motorn etc särskilt mycket genom att tanka 98 oktan nån gång de få gånger man ser att det finns 98 på macken. Däremot tror jag det kan hjälpa om man alltid tankar 98 oktan men nu har de flestas hojar gått på 95 oktan. Om man vill ha motor etc kvar längre skulle man tankat 98 från början innan den startats första gången. Alt kan man förstås köpa nya packningar och packa om hela motorn samt förgasare och sen alltid tanka 98 oktan. Känns lite som en kiss i mississippi att tanka 98 ibland.
    När jag köpte min 4-takts kinesiska eu-moped 2007 så kollade jag på olika forum och där var det också detta om att 98 ska man tanka för att slippa etanolen. Etanolen skulle förstöra förgasarmembranet i den lilla förgasaren. Snart 1 200 mil har jag kört och det är inget fel på mitt membran.

    Eftersom etanol ju är sprit och har en rengörande verkan så kanske motorer av idag har mindre problem med skit i insprutningsdetaljer? Bara en tanke...

    Off topic:

    Och helsyntetisk olja skulle man ju absolut inte använda (inte ens från allra första början) för det skulle inte vara bra för packningarna i en kinesisktillverkad motor. 1 200 mil som sagt med täta oljebytet med helsyntet från 30 mil och mopeden drar inte en droppe olja, ryker inte svart och läcker inte heller.

Liknande ämnen

  1. Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 23:10
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  3. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •