Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Ryggskydd

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Ryggskydd

    Det här med ryggskydd, många vet inte riktigt hur de ska sitta men det jag vet är att det bör max vara ett (1) plagg under och absolut inte picka i hjälmen när man sitter på hojen. Varför inte det? Jo, nacken kan gå av pga att ryggskyddet är för långt om man kör omkull.

    MEN; nu har jag sett somliga i sommar som åkt runt med ryggskyddet utanpå skinnstället.
    För mig skulle det betyda att om de kör omkull snor ryggskyddet runt och skyddar absolut inte någon ryggrad. Nu undrar jag: varför har jag sett en del med ”korvskinn” använda ryggskyddet på utsidan? Får det inte plats under skinnstället? Men andra har jag sett som också kör sporthoj och använder riktiga korvskinn använda det som man bör göra.

    Beror detta på okunskap, att man sätter det utanpå skinnstället? Vad tycker ni? Använder ni ryggskydd och i rätt storlek? Fick ni hjälp av butiken när ni köpte utrustning? Berättade nån för er hur det bör användas?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    var i södertälje idag o köpte ett ryggskydd det sitter bra petar ej upp hjälmen när jag kör så jag är nöjd8)

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Beror detta på okunskap, att man sätter det utanpå skinnstället? Vad tycker ni? Använder ni ryggskydd och i rätt storlek? Fick ni hjälp av butiken när ni köpte utrustning? Berättade nån för er hur det bör användas?
    Okunskap ja och antagligen sitter det löst också för att slippa värmen som det blir med bara t-shirt under och sen ryggskyddet tätt mot ryggen. Eller har det gått en trend i att det ska synas.

    Jodå, butiken hjälpte mig och jag behövde storlek large och det täcker från övre ryggkotan ända ner till sista. Hur det skulle användas nämndes aldrig men jag är inte dum ju... Justerbrara axelremmar och två breda kardborreband som man spänner över bröstet och sen två kardborreflärpar som man spänner över bröstet än mer. Det sitter som gjutet tätt till hela ryggen.

    Använder det väl oftast. Kör ju i jeans ibland också... så jag är nog dum ändå.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vet inte, jag har sett tre stycken komma på sporthoj av äldre modell (återfallare?) och iklädda korvskinn men ryggskyddet sitter på utsidan. Jag tycker det ser ut som att de inte har en aning hur det bör bäras men bättre än ingenting. Å andra sidan tycker jag att det borde sno runt vid en omkullkörning och då skyddar det inte alls i alla fulla fall.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ryggskydd är viktigt, det verkar många förstått. Såg en kille på en Triumph Speed Triple som gasade rätt friskt inne i Stockholm i därför, enligt honom lämplig klädsel: Gymnastikskor, kortbyxor, T-shirt och utanpå den ett ryggskydd. Kändes lite som att det kunde varit bra med en annan prioritering vad gäller utrustningen. Kanske känns det bra att ha skyddat ryggen den dagen han går omkull och skrapar av köttet på armar och ben in till bara benet....vad vet jag? ???
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Det är kanske samma mode som unga killar har att visa kalsonerna ovanför byxorna och byxbaken hängande nere vid knäna, det bästa är när de har kasat ner så långt att övre delen av rumpan visas upp.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det är kanske samma mode som unga killar har att visa kalsonerna ovanför byxorna och byxbaken hängande nere vid knäna, det bästa är när de har kasat ner så långt att övre delen av rumpan visas upp.
    Den var bra,

    kanske inte helt omöjligt att det verkligen är så....;D
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Fick hjälp på butiken att prova ut rätt storlek på ryggskyddet och brukar ha det under stället, ibland ovanpå en tjocktröja men iaf under jackan. Nu kör jag med gore-tex så det finns lite plats under stället, är nog värre för de med TIGHTA skinnställ.

    Som fler skrivit, tror inte det sitter som det är tänkt om man bara har det utanpå.
    Lika viktigt som att det är ett bra ryggskydd är ju att det sitter där det är tänkt att skydda. Säger iof sig självt...
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kan det vara så att dessa ryggskydd som sättes utanpå skinnstället har en yta som gör att de inte glider på skinnet? Isåfall sitter de ju som de ska...

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Njääe, jag tror inte det, jag har i alla fall inte sett några. Gissningsvis beror det nog på att skinnstället är FÖR trångt alternativt på okunskap. Eller så har man helt enkelt köpt ett nytt (och har det gamla på sig under) och fraktar hem det via ett fik på vägen?

Liknande ämnen

  1. Ryggskydd
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 07:41
  2. Får ont av ryggskydd
    Av simonwellander i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:09
  3. Ryggskydd
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 14:57
  4. Ryggskydd
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:10
  5. Ryggskydd
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •