Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 52

Ämne: Gore-Tex eller skinn?

  1. #41
    Tror tyvärr min utrustning som jag är så noga att alltid ha på mig bara är en falsk trygghet... Borde ha skinnkläder som sitter tajt ju. Men har i alla fall separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan.

  2. #42
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Hur väl skyddar enbart skyddsväst mot asfaltskas?

    Jag är ytterst tveksam att en skyddsväst utan yttre slitage skydd som tex skinnställ eller condura/kevlar är så lämplig.

    Varför säger man gortexställ när man jämför med skinn? Det stod även så i MC frågorna när jag tog kortet i somras. Men gortex i sig skyddar väl inget mer än mot regn? Det är ju bara ett tunt membran. Det är ju conduran/kevlaren + skydd en som finns på allvädersställen. Och inte finns det gortex i mitt ställ. Det är någon annat.

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hur väl skyddar enbart skyddsväst mot asfaltskas?

    Jag är ytterst tveksam att en skyddsväst utan yttre slitage skydd som tex skinnställ eller condura/kevlar är så lämplig.

    Varför säger man gortexställ när man jämför med skinn? Det stod även så i MC frågorna när jag tog kortet i somras. Men gortex i sig skyddar väl inget mer än mot regn? Det är ju bara ett tunt membran. Det är ju conduran/kevlaren + skydd en som finns på allvädersställen. Och inte finns det gortex i mitt ställ. Det är någon annat.
    Du har så rätt. Tror folk inklusive jag säger GoreTex eftersom de kanske var bland de första med allvädersställ. Det är ju lika tokigt som att kalla alla suvar för Jeep eller alla skotrar för Vespa. Men mera korrekt är nog säga allväderställ så täcker man in alla typer.

  4. #44
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hur väl skyddar enbart skyddsväst mot asfaltskas?
    I princip ingenting, har man lite fart slits nog skydden ner och bort rätt kvickt. Vid krypkörning i 30-gradig värme eller om man är ute i skogen och härjar är det dock suveränt.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #45
    Medlem SportGuzzis avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vilka skador fick du?
    Hade du skydd under stället?
    Kanade du på asfalt eller vad hände?

    Alltid intressant med erfarenheter från verkliga olyckor. Bra att veta vilken utrustning som gör sitt jobb och vilken som bara ger en falsk trygghet.
    Hej, jag hade ett komplett dainese goretex ställ (dyrt) med inbyggda skydd + ett dainese ryggskydd + sedvanliga hanskar och stövlar mm.

    Jag körde offroad och hade leriga däck och körde upp på en 90-väg och fick sladd vid gaspådrag och tappade kontollen och ramlade (klantigt jag vet). Detta i höga varv på tvåan (ca 50 kmh). Fick igentligen inga skador mer än ömhet och blåmnärken lite överallt men det som skrämmer är att jag bla kanade någon sekund på baken och materialet bara försvann. Lika dant på ena armen...där blev det bara trasor kvar.

    Lite skrämmande att vurpa på slät asfalt utan att slå i något i moppefart och stället blir totalförstört med stora helt bara ytor efteråt....lite tänkvärt tycker jag.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av SportGuzzi Visa inlägg
    Hej, jag hade ett komplett dainese goretex ställ (dyrt) med inbyggda skydd + ett dainese ryggskydd + sedvanliga hanskar och stövlar mm.

    Jag körde offroad och hade leriga däck och körde upp på en 90-väg och fick sladd vid gaspådrag och tappade kontollen och ramlade (klantigt jag vet). Detta i höga varv på tvåan (ca 50 kmh). Fick igentligen inga skador mer än ömhet och blåmnärken lite överallt men det som skrämmer är att jag bla kanade någon sekund på baken och materialet bara försvann. Lika dant på ena armen...där blev det bara trasor kvar.

    Lite skrämmande att vurpa på slät asfalt utan att slå i något i moppefart och stället blir totalförstört med stora helt bara ytor efteråt....lite tänkvärt tycker jag.

    Man får en tankeställare att man kört omkring i 3 säsonger med en falsk trygghetskänsla.

  7. #47
    Jag vet inte men har inte grejorna blivit bättre, när inköpptes stället som gick sönder. Numer görs det till och med geans som tål att kasa i asfalt.
    Jan-Olov

  8. #48
    Sammanslagit två trådar på samma ämne.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Sammanslagit två trådar på samma ämne.
    Så bra! Klantigt av mig att jag inte upptäckte att det redan fanns en tråd i detta ämnet. Blir ju bara rörigt om det finns massor med trådar om samma sak.

  10. #50
    Medlem SportGuzzis avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag vet inte men har inte grejorna blivit bättre, när inköpptes stället som gick sönder. Numer görs det till och med geans som tål att kasa i asfalt.
    3 år (ca 750-1000 mil)

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. Regnställ och Gore-Tex
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:58
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Köpt mc-byxor av skinn till halva priset
    Av erkagn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 20:36
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •