Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 52

Ämne: Gore-Tex eller skinn?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17

    Gore-Tex eller skinn?

    Vad föredrar ni?
    Nytt eller begagnat?
    Har inte hittat något i customstil som är tillverkat i Gore-Tex.
    Tips, tack.

    Uffe

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Beror mycket på hur du kör och vad du föredrar så det är svårt att rekommendera det ena eller andra. Det man har på sig är ju det som funkar bäst, så köper man nåt man inte vill ta på sig för en tur är det ju ganska värdelöst.

    - Se till att köpa utrustning med riktiga skydd i! Många "customkläder" är bara skinnkläder utan mer än kanske lite tunn stoppning på ställen som kanske skulle vara utsatta vid en olycka, långt ifrån nånting skyddande. Ibland relativt svaga sömmar dessutom eftersom kläderna ska vara "snygga".
    - Kläderna ska dessutom sitta tight, du ska inte köpa kläder i en storlek för att kunna få plats med en till tjock tröja under "utifall det blir kallt". Då är de för stora och risken finns att eventuella skydd inte sitter kvar där de ska. Max en tunn tröja typ underställ och långkalsonger ska det vara under, gäller både textil och skinn, åtminstone för gatbruk. Är det kallt tar man på nånting utanpå!
    - Ska du ha större storlek så köp istället skydd du sätter på kroppen, så gör ju de som kör grus och skog.
    - Om möjligt, försök köpa jacka och byxor som går att koppla ihop. Varför säger nog sig själv...
    -Begagnat är ofta OK, kolla Blocket eller liknande. Ovanstående gäller naturligtvis även där. Hjälm ska dock alltid köpas nytt men det visste du redan och ingår inte riktigt i skinn/textil-valet

    Jofama eller Handelsboden har textilkläder som passar även på en customhoj även om det inte finns fransar på just de kläderna

    http://www.jofama.se/motorcycle_wear/
    http://www.handelsboden.com/default.aspx

    Skillnaden då? Ja, väljer man skinn behöver man extra regnställ, blött skinn är varken varmt eller starkt. Normalt är dock skinn slitstarkare än textil och sitter ofta lite bättre på kroppen om man köper rätt storlek.
    Textil kräver inget extra regnställ, är kanske bekvämare att ha på sig och kräver mindre underhåll. Har en förmåga att gå sönder vid marksyning där ett skinn ofta forfarande går att använda. Bekvämligheten gör att många ofta köper för stort, däremot tror jag färre fuskar med textilställ då de är lite enklare att ta på sig för den korta rundan.

    Kan ju passa på att tipsa på vad som funkar bra under åxå Det finns bra Coolmax-underställ som håller neutral temperatur, själv tycker jag Siden funkar utmärkt. Håller temperaturen, tar inte åt sig lukt och torkar extremt snabbt. Fördelen med att ha nånting unter istf bara underkläder är att utrustningen inte fastnar, det blir mycket bekvämare när jacka/byxor kan glida på understället och framförallt går det att få av sig sakerna efter en dag! Det tunna tyget varken till eller från angående temperaturen heller, många säger ju att det blir så varmt med underställ. Då har de bara fel saker på sig, vinterns långkalsonger är kanske inte rätt till sommarens hojåkning?
    Senast redigerat av Jåke den 2009-07-24 klockan 19:00.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Textil!

    Skinn känns bara tungt och det är som en bakugn på sommaren. Snyggare måhända men jag tar funktion före utseende. Jag köpte mina kläder på Lidl och har kasat i asfalten en gång och de är fotfarande hela bortsätt från ett ställe över höger knäskydd där det är aningen skavt. Bra kevlarskydd överallt som troligen räddade mitt högra knä vid vurpan.

    Nu är ju Lidl inget ställe där du står och provar kläder men Biltema har samma typ av kläder fast snyggare tycker jag och där kan du ju stå i kalsongerma för att prova ett par byxor. Och det är inget fel på dessa kläder, de är bara billigare än i mc-butik.

    Att de ska sitta tajt är riktigt som det redan skrivits. Mina kläder är aningen stora utan foder så egentligen bör man ha två ställ, ett för när det är kallare och ett för högtryck med strålande sol. Tänkte faktiskt nu i helgen kolla på Biltema och köpa ett ställ till som sitter tajt utan foder.

    Kängorna för 699: - hos Biltema kan jag rekommendera! De sitter så bra så jag kan glömma ta dom av mig när jag kommer hem.

    Och du... spänn alla skydd. Knäskydden ska inte hänga under knäna.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-24 klockan 20:00.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Textil!

    ...jag tar funktion före utseende....
    Bra! Det roliga är att jag väljer skinn av precis samma anledning. Där har vi skillnaden i användningsområde, då jag nog är en av de sportigare på forumet

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Bra där, jag väljer skinn av precis samma anledning nämligen. Där har vi skillnaden i användningsområde, då jag nog är en av de få sportigare på forumet
    Så textil passar inte för sportigare körning eller? Eller du bara skämtar fullständigt?

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Så textil passar inte för sportigare körning eller?
    Jodå, självklart. Det finns dessutom riktigt snygga ställ som kombinerar skinn och textil bra och som har tight passform. Jag känner mig bara tveksam till en omkullkörning i farter närmare 200 blås på bana iförd textilställ, och jag har inte riktigt råd med hur mycket saker som helst så det blir att välja

    En annan sak, är att det är inte kul att tälta med blöta textilkläder... regnstället kan jag lämna ute på hojen och ha skinnet inne. Inte för att jag tältar så mycket längre, men jag har provat att ha drypande vått Gore-Tex ställ på campingsemester...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-07-24 klockan 20:21.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Jodå, självklart. Det finns dessutom riktigt snygga ställ som kombinerar skinn och textil bra och som har tight passform. Jag känner mig bara tveksam till en omkullkörning i farter närmare 200 blås på bana iförd textilställ
    Jaha. Jag ska tipsa polisen om hur du kör

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jaha. Jag ska tipsa polisen om hur du kör
    Skicka över dem, de brukar vara roliga att ha med på kurser

  9. #9
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    K-B! Läs noga och du ser ordet bana

    Själv är jag av typen grus och kör med ordentliga knäskydd, crosstövlar och säkerhetsväst under textilstället. Fördel är att jacka kan tas av och tröja utanpå skydden tas på = svalt och skönt i värmen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Nu får ni tänka på att vi pratar om "vanlig" körning med en customcykel. Några långkörningar men mest stads och nöjeskörning. Hjälm har jag sedan tidigare och handskar samt skor köper jag nytt. Jag tänker som så att jag kan köpa beg först för att känna efter vad som kan passa. Grannen som kör en 1600 kubikare med släp och tar många långturer har gått över från skinn till gore-tex pga av gore-tex är bättre vad det gäller väder, vind och regn (tycker dom alltså).
    Nåja, jag får leta vidare via länkar mm och se vad jag hittar.

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. Regnställ och Gore-Tex
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:58
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Köpt mc-byxor av skinn till halva priset
    Av erkagn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 20:36
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •