Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 52

Ämne: Gore-Tex eller skinn?

  1. #21
    Ja värmen är ett nog så stort problem. Och riktigt heta dagar är ju skinn väldans svettigt.

  2. #22
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Det är som du skriver, skinn är både kallt när solen försvinner och väldigt varmt när solen gassar.

    Jag har båda delarna och använder allväder i början och slutet på säsongen för att hålla värmen bättre. Har aldrigt gått omkull men skulle jag göra det så kör jag hellre med skinn i det läget.

    Är ju mer "luft" i ett allväder vilket ger känslan av att skinstället känns säkrare. Det är en smak sak helt enkelt.

  3. #23
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Glömde det men när det är riktigt varmt ute har jag ett tunnt ställ på mig under för att leda bort svett ifrån kroppen, känns fräschare och MYCKET lättare att få av sig byxorna sedan hehehe...

  4. #24
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv har jag tio jackor och lika många byxor av olika sorter, både skinn och tyg.

    Blandar friskt i olika kombinationer efter vad jag tycker passar bäst för dagen. Det senaste tillskottet är ett par "Draggin´jeans" från Handelsboden. Impregnerade för att vara vattentäta och förstärkta med kevlar på insidan. Svala och sköna är dom. Använder dock kroppsnära skydd under och är riktigt nöjd. Byxorna är liksom kladdiga av oljan som ska göra dom motståndskraftiga mot regn. Försvinner, delvis, med tiden men kladdar av sig på det man sätter sig på. Inga problem med sadeln, värre om man sätter sig på något annat. Skulle köpt den vanliga modellen i stället med den kunskap jag har idag. Idag betalar jag inget extra för membranjackor, använder ändå regnställ ovanpå. Tycker det är värdelöst att åka omkring i en blöt och kall membranjacka, även om jag är torr närmast huden. Att tro att GoreTex eller något annat membran ska ersätta regnstället tycker i varje fall inte jag att man ska förvänta sig. Kan tro att en och annan blivit besviken på den punkten. Tycker för min del att skinn inte är så mycket sämre i varmt väder än tygkläder. Föredrar nästan skinn i det fallet.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #25
    Passformen på mina byxor är jättedålig. Tycker mina knäskydd är helt åt skogen, särskilt när jag går, men även när jag sitter på hojen.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Passformen på mina byxor är jättedålig. Tycker mina knäskydd är helt åt skogen, särskilt när jag går, men även när jag sitter på hojen.
    skydden ska väl sitta relativt tajt annars så far dom omkring om man skulle råka ut för en vurpa och inte skyddar det dom ska skydda.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    skydden ska väl sitta relativt tajt annars så far dom omkring om man skulle råka ut för en vurpa och inte skyddar det dom ska skydda.


    Jo, jättedumt att inte ha skydden på rätt ställe.

    Felet är nog att jag för att kompensera för midjemåttet tog en större storlek än vad jag egentligen behöver.

    Man borde egentligen köpa skräddarsydda kläder.

    Men hur gör ni som går upp och ner i vikt? Då är det ju jättesvårt köpa kläder som sitter tajt, om den ena året är för små och andra året är för stora.

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Jo, jättedumt att inte ha skydden på rätt ställe.

    Felet är nog att jag för att kompensera för midjemåttet tog en större storlek än vad jag egentligen behöver.

    Man borde egentligen köpa skräddarsydda kläder.

    Men hur gör ni som går upp och ner i vikt? Då är det ju jättesvårt köpa kläder som sitter tajt, om den ena året är för små och andra året är för stora.
    En bra metod är att ha kroppsnära skydd i form av någon säkerhetsjacka, gärna med integrerat ryggskydd, skyddsbyxor med höftskydd samt lösa benskydd. Har för egen del skippat skydden som sitter i kläderna och kör för det mesta enligt ovanstående. Då sitter skydden där dom ska när olyckan är framme. Risken är annars att dom inte gör någon större nytta om man förlitar sig på de skydd som finns, framför allt, i tygkläderna.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skinnkläder är nog bra som skydd men långvarig användnig i sommarvärme brukar få som resultat att det stinker stall i stället. Hur håller man skinnkläderna rena. Har tillräckliga problem att hålla hjälmen fräsch.

    Goretex gäller för mig och det håller undan vätan bra även när jag kör några mil i regn och den vätan som blir på ytan blåser av på några mil efter skuren.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En bra metod är att ha kroppsnära skydd i form av någon säkerhetsjacka, gärna med integrerat ryggskydd, skyddsbyxor med höftskydd samt lösa benskydd. Har för egen del skippat skydden som sitter i kläderna och kör för det mesta enligt ovanstående. Då sitter skydden där dom ska när olyckan är framme. Risken är annars att dom inte gör någon större nytta om man förlitar sig på de skydd som finns, framför allt, i tygkläderna.
    Ja de var inte dumt.

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. Regnställ och Gore-Tex
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:58
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Köpt mc-byxor av skinn till halva priset
    Av erkagn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 20:36
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •