Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: right hand lifesaver

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    right hand lifesaver

    har kollat på denna video!

    http://www.youtube.com/watch?v=81I_WJXTG0Q

    Men vad menar han med "right hand lifesaver"

    Innebär det att han tittar åt höger

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag uppfattar det så (tittar).
    Eftersom det är inspelat i vänstertrafik, skulle vi behöva tala om "left hand lifesaver" i så fall.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det är att titta ordentligt innan man kör ut eller byter fil. Innan rondellen tittar han extra gång lite mer åt höger, en extra koll så ingen kör om honom på högra sidan och tar hans plats med risk att köra på honom.

    För oss med vår trafik skulle vi kika en gång till lite mer bakåt på vänster sida innan vi kör in i rondell.
    Senast redigerat av Nina den 2009-07-18 klockan 06:09. Anledning: Glömde lägga till om vår trafik.

  4. #4
    Jag såg inte att han kollade backspegegeln, men det är väll svårt att få med den rörelsen med och därtill få rätt vinkel på kameran.
    Jan-Olov

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Min körlärare sa alltid att jag skulle ha höger fot i marken när jag stod still. Om jag inte hann växla ner till ettan innan jag kom till stillastående så hade jag då vänster fot ledig att växla ner med utan att behöva skifta fot att ha i marken. Att ha vänster fot ledig innebär också att jag utan att behöva skifta fot i marken kan lägga i neutral om stoppet blir längre.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-18 klockan 09:31.

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Min körlärare sa alltid att jag skulle ha höger fot i marken när jag stod still. Om jag inte hann växla ner till ettan innan jag kom till stillastående så hade jag då vänster fot ledig att växla ner med utan att behöva skifta fot att ha i marken. Att ha vänster fot ledig innebär också att jag utan att behöva skifta fot i marken kan lägga i neutral om stoppet blir längre.
    Är lite skoj att komma bakom en förare som stannat för rött i motlut och som sen börjar steppa okontrollerat för att få i ettan samtidigt som han/hon håller kvar cykeln med fotbromsen.
    Har kanske hänt mig också... Vet inte varför jag hellre håller kvar maskinen med fot- än med handbroms.

  7. #7
    Vid motlut brukar jag sätta båda fötterna bakom fotpinnarna, är inte motlutet för mycket håller jag lätt hojen.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Tack för alla svar

Liknande ämnen

  1. Tar du hand om din kedja?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •