Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Söderköping och glass i morgon lördag

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Söderköping och glass i morgon lördag

    Då åker vi några stycken från forumet till Söderköping och äter glass. Jag begriper inte vilken planet jag bott på men alla utom jag tycks ha hört talas om den glassen, vissa har t o m varit där.

    Nåja, man kan inte hålla koll på allt och alla här i världen hi hi hi.

    Jag åker hemifrån runt 7-tiden på morgon, ska tanka hojen först innan jag beger mig till Rosenhill (eller om jag stannar till nånstans på vägen mot Söderköping?), det är för varmt nu att göra det så det får vänta tills i morgon. Jag tar BMW:n, den drar väääldigt lite bränsle. Jag åkte till Åkers Styckebruk, ca 17 mil t/r och jag tror den druckit 4-5 liter totalt. Jag kanske t o m kan åka fram och tillbaks mellan Söderköping och hem utan tankning.

    Apropå förbrukning, jag kikade vad Trajjan dragit: 0,49 l/mil (!). UNDER halvlitern! De synkade förgasarna sist när den var på servicen, de kollade annat också. När jag hade köpt den gick den på 0,67 litern. De mixade med den (bänkkörde och bestyckade om förgasarna) och vips drog den runt 0,55 milen. Nu är jag nere i 0,49 och då hade jag ändå kört lite fortare än jag brukar: varit uppe i 120-140 med den och inte varit sen att gasa på heller. Jag ska kolla tändstiften på den, de får inte vara vita för då bränner man ventiler.

    Men i morgon är det dags för BMW:n. =)

    Tjingeling.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Apropå förbrukning, jag kikade vad Trajjan dragit: 0,49 l/mil (!). UNDER halvlitern! De synkade förgasarna sist när den var på servicen, de kollade annat också. När jag hade köpt den gick den på 0,67 litern. De mixade med den (bänkkörde och bestyckade om förgasarna) och vips drog den runt 0,55 milen. Nu är jag nere i 0,49 och då hade jag ändå kört lite fortare än jag brukar: varit uppe i 120-140 med den och inte varit sen att gasa på heller. Jag ska kolla tändstiften på den, de får inte vara vita för då bränner man ventiler.

    Men i morgon är det dags för BMW:n. =)
    Tjingeling.
    Samma förbrukning på min Triumph, strax under halvlitern. Dryga decilitern mindre än min BMW. Klart nöjd med den förbrukningen! Inte bara den förresten. Hojen ger mig ett stort leende varje gång jag kör den. Har inte känt en sådan glädje att äga en speciell hoj sedan min första hoj, vilket naturligtvis var speciellt.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    det finns två jetmackar i nyköping som ligger bra till om du behöver tanka8)

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    det finns två jetmackar i nyköping som ligger bra till om du behöver tanka8)
    Okej, då tar vi en av dom för säkerhets skull.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    hej allihop nu börjar jag bli åk och glassugen väl mött om en stund vid hälgarö8)

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Apropå förbrukning, jag kikade vad Trajjan dragit: 0,49 l/mil (!). UNDER halvlitern!
    Som min antika Kawasaki Z 750 LTD med 4 cylindrar då. Också med synkade förgasare. Dock upp till 0,6 - 0,65 om jag låter alla fyra förgasarspjällen ligga horisontellt under accelerationerna...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Thumbs up

    då har glassturen varit ,det var ett härligt väder o trevligt sällskap o glassen var riktigt god enda problemet idag var vilken glass man skulle ta,det här får gärna bli tradition, ser fram mot nästa träff då katarina ska lotsa oss på kustvägen ner till nynäshamn. hoppas ni klarade er från regnet vi hade hunnit vara hemma i 5 minuter sen började det att åska o regna.8)

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vi fick en härlig dag med början i Rosenhill klockan åtta i morse. Därifrån bar det ner till färjan vid Skanssundet. Missade färjan med några minuter så vi fick vänta en stund. Gjorde ingenting i det sköna vädret. Passade på att ring till Leffa och meddela när vi skulle kunna tänkas vara framme vid Helgö kaffestuga. Vi kom dit exakt den tid som Leffa hade räknat ut att vi skulle vara där. Dessvärre var kaffestugan stängd och skulle inte öppna än på en timme. Medan vi väntade på Leffa med fru, Annelie, berättade Klaus att han handlat kajaker just på detta ställe tidigare. Världen är inte alltför stor ibland.

    Efter några minuter kom Leffa och Annelie på sina Yamahahojar. Annelie övningskörde, med den äran. Tycker hon körde väldigt bra och tror hon kommer att klara åtminstone kördelen på uppkörningen på ett bra sätt. Vi blev på slingriga småvägar guidade ner till idyllen Nävekvarn. Härifrån blev det sedan en riktigt liten väg ner till Kvarsebo och färjeläget varifrån vi skulle ta oss över till Vikbolandet.

    Passade på att få oss en kopp kaffe innan färjan skulle gå. Klaus fastnade, som så ofta, vid sin motorcykel för att berätta om den för alla nyfikna människor. Den hojen väcker berättigad uppmärksamhet. Ingenting man ser varje dag precis.

    Väl över på Vikbolandet var det raka spåret ner till Söderköping. Katarina ville åka lite fortare och valde att åka i förväg. Stod sedan och väntade in oss övriga vid infarten till stan. Nu var vi nästan framme vid Caféet, återstod bara några hundra meter. Hittade parkering för alla hojarna ett stenkast ifrån Glassbaren "Smultron stället", som var målet för vår utflykt.
    Kön som ringlade längs Göta Kanals strand var minst sagt imponerande. Trots detta tycker jag att det gick ganska fort att komma fram och släppas in i "Paradiset för en glassälskare". Här fanns en uppsjö av olika fantasifulla glasskreationer att botanisera bland. Problemet var att välja bland alla dessa läckerheter. Så småningom hade vi alla bestämt oss för vad vi ville ha och efter en stund bars våra glassar in. Leffa och Annelie hade beställt en variant som kallades "Vesuvius". Det var en variant av glass som serverades i en glasbägare med någon blå vätska i botten. Det rök som tusan om det blåa, mycket effektfullt.
    Vi andra hade beställt mer konventionella glassar, men icke desto mindre goda för det.
    Det var inga små portioner utan mer av "herrejösssesformat" enligt min mening. Till min förvåning lämnades ingentin kvar utan alla fick i sig sina jätteportioner.

    Mätta och belåtna var det dags att börja anträda hemresan. Klaus som hade en tid att passa hemma tog motorvägen, medan vi andra valde att åka samma väg tillbaka till färjan. Väl över på andra sidan Bråviken tog vi den härligt kurviga vägen till Jönåker. Annelie tog täten och det gick i ett behagligt tempo. Det verkade även de två paren på customcyklar som låg bakom oss tycka och allt rullade på. Plötsligen kommer det ett par på en BMW och ska köra om oss sex hojar på en gång. Sköttes på ett synnerligen omdömeslöst sätt och Annelie kördes om mitt i en skymd högerkurva. Ibland undrar man hur folk tänker. Hade det kommit någon från andra hållet där hade olyckan varit ett faktum. Bara en liten stund senare möter vi tre killar på sporthojar som kör i ett "inspirerat tempo". Vad som kunnat hända om det mötet skett några få minuter tidigare är lätt att föreställa sig...

    När vi återigen började närma oss Nyköping började det kurra i magarna på somliga och vi åkte in till Max för att avsluta dagen med hamburgare. Nu började det bli dags att skiljas och för oss Stockholmare återvända hemåt. Det började se mörkt ut på himlen och regnet kändes oroväckande nära. Maud och jag åkte tillsammans med Katarina hemåt. Vid avfarten till Mörkö vinkade vi av Katarina som åkte vidare mot Skanssundet för att ta färjan hem medan vi fortsatte mot Järnaavfarten på E-fyran. Passade på att tanka upp hojen. Hade dragit strax under halvlitern / mil.

    Nu återstod bara några mil transportsträcka på E-fyran innan vi kunde ställa in Triumphen i garaget efter en härlig dag i trevliga kompisars sällskap. Känns jättekul att vi fått så bra kontakt, vi forumister. Nästa gång vi ses planerar vi för en tur till Nynäshamn och strandvägen ut till Lövhagens café.

    Bifogar några bilder från dagen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-07-18 klockan 22:06.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Några bilder till!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vi tar väl några till när vi ändå håller på...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Dagens tur till Söderköping.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 01:34
  2. Söderköping.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 09:18
  3. Intressekoll Norrköping/Söderköping
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 212
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:10
  4. FLYTTAD: Vårmullret nu i morgon lördag den 12/5.
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 09:22
  5. Vårmullret nu i morgon lördag den 12/5.
    Av Bajen-Sam i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •