Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Nybörjare och hojval

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Nybörjare och hojval

    Hej!

    Jag håller på och ska ta mc-kort 8) Tittar på vilken mc jag ska köpa. Är mest intresserad av custom modeller och just nu lutar det åt en dragstar 650 eller en marauder 800. Det lutar lite mot maraudern eftersom jag då kan köra upp med den men eg tycket jag mer om dragstar utseendemässigt. Hur som helst.. Eftersom jag inte kört dem undrar jag om någon har en åsikt om dessa som första/övningskörningshojar? Det känns som att tex krypkörningsbanorna på uppkörningen borde bli svårare på en customhoj där fotpinnarna sitter så långt fram i jämförelse med en hoj där fotpinnarna sitter rakt ned? Samt att de kanske inte är så smidiga. Å andra sidan känns det trist att köpa en annan typ av hoj bara för att den passar bättre till övningskörning/uppkörning. Några åsikter eller tips på andra typer av hojar att börja med?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Dejmien

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    om jag skulle börja öningsköra så skulle jag ha köpt en billig hoj då gör det inte så mycket om man skulle lägga hojen när man övningskör men prata med läraren och hör vad han rekomenderar8)

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Ja, jag har funderat på det med, men det är ju så trist :-) Men det är säkert det smartaste. Gör kanske så. Har tänkt köra en del privat innan jag tar några lektioner.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    frugan övningskör på en xj600-86 o på skolan kör hon en moto-guzzi 750 det funkar bra , igår var hon o tittade på en sportster 883 som hon vill ha när hon är klar med styrlappen,lycka till med ditt körkort8)

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Köper hon en Sportster XR1200 blir jag avundsjuk.

    Jag tror en mc liknande de körskolorna är bra att välja, gärna som leffa skrev en som är billig så gör det inte så mycket om man lägger den. Lycka till med körkortet.

  6. #6
    Bra val att ta mc-kort!

    Finns en del trådar på ämnet sen tidigare, några av dem finns samlade längst ner i den HÄR tråden, kan vara värt att ta en titt.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4
    Tja!
    Har en liten fråga om en hoj. Det gäller Honda CBR 929rr. E det en bra hoj? Skulle ni rekommendera en sådan hoj, eller skulle ni rekommendera en annan?
    En som börjar me kortet nu!!!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Dejmien Visa inlägg
    Hej!

    Jag håller på och ska ta mc-kort 8) Tittar på vilken mc jag ska köpa. Är mest intresserad av custom modeller och just nu lutar det åt en dragstar 650 eller en marauder 800. Det lutar lite mot maraudern eftersom jag då kan köra upp med den men eg tycket jag mer om dragstar utseendemässigt. Hur som helst.. Eftersom jag inte kört dem undrar jag om någon har en åsikt om dessa som första/övningskörningshojar? Det känns som att tex krypkörningsbanorna på uppkörningen borde bli svårare på en customhoj där fotpinnarna sitter så långt fram i jämförelse med en hoj där fotpinnarna sitter rakt ned? Samt att de kanske inte är så smidiga. Å andra sidan känns det trist att köpa en annan typ av hoj bara för att den passar bättre till övningskörning/uppkörning. Några åsikter eller tips på andra typer av hojar att börja med?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Dejmien
    Om du köper en nyare med beteckningen M800 så får du en i mitt tycke fräckare modell och den har kardan, som inte är dumt.
    Jan-Olov

  9. #9
    Ska du köpa en Dragstar så tycker jag 1100:an är bättre än 650:n. Dem är ungefär lika stora och tunga, men 1100:an har betydligt rappare motor.

  10. #10
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
    Tja!
    Har en liten fråga om en hoj. Det gäller Honda CBR 929rr. E det en bra hoj? Skulle ni rekommendera en sådan hoj, eller skulle ni rekommendera en annan?
    En som börjar me kortet nu!!!
    Jag skulle nog välja en suzuki gsx 750 eller honda cb 750, enkla brukshojar med upprätt körställning och bra svängradie, att börja övningsköra med en sporthoj är kanske att göra det svårare för sig själv med tanke på krypkörningsbanorna du ska köra.
    KTM 950SM

Liknande ämnen

  1. hojval
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 22:57
  2. En nybörjare söker råd och visdom ang hojval:)
    Av Twostick i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 20:29
  3. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  4. Hojval
    Av Robin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 22:08
  5. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •