Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Körde BMW:n

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Körde BMW:n

    …och det kändes ovant. Jag har bott på Trajjan senaste tiden pga ett slitet drivpaket som inte alls var slitet på BMW:n för att jag tittade fel på kuggarna. Men nu körde jag den i går till Åkers Styckebruk, oh vad lättstyrd den kändes! På slingerbulten tyckte jag att jag tog i för mycket så kurvorna kändes tvärare och snävare än brukligt.

    Jag fyllde på luft och det var 1,6 i båda däcken, tycker det borde vara olika tryck i däcken men båda hade 1,6 Kpa. Nu fyllde jag i lagom med luft innan jag åkte och jag tyckte den kändes bra nu. För sist när jag hade monterat på däcken kändes den kuslig på gruset, framdäcket kasade gärna. Det slog mig en tanke i går då däcken hade exakt samma lufttryck att däckkillar kanske skiter i hur mycket de fyller i, de tittar nog inte på vad däckens deras psi ska vara utan fyller bara på. Jag ska i fortsättningen kolla lufttrycket när jag hämtar däcken efter däckbyte innan jag kör med dom. För i går upplevde jag ingen tendens till kasning. Förra gången jag körde BMW:n på Ådranvägen med nya däck kändes den kuslig i potthållet och på rullgruset som låg där men igår: inga problem.
    @ Mats: det var inte jag som var ovan, det var däcken som var kusliga.

    …men snopet nog mötte jag två sporthojar mitt på Ådranvägen! Blev lite imponerad, har fått för mig att de är lite handikappade på sina moppar och ojar sig för sand och grus men de där två de körde på en tjälskadad väg med grus och potthål som det vore ingenting. Och fart hade dom också. Imponerade!
    Senast redigerat av Nina den 2009-07-16 klockan 08:02.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skönt du hittade anledningen till att det kändes så illa för dig!

    Det är riktigt otäckt om man har fel tryck i däcken. Jag kör alltid med det rekommenderade trycket, även för grus. Många släpper ut luft ur däcken när de ska köra på grus, för att få bättre grepp. Själv tycker jag bara att det är obehagligt.

    Vid ett tillfälle var det en dansk som övertalade mig att testa. Han släppte ut luften och mätte med sin tryckmätare. Jag bad om 1.8 kilo eftersom jag hört att man absolut inte ska gå under 1.5 på en tung offroadhoj. Tyckte jag körde så erbarmerligt illa så fort vi kom ut på asfalt, att jag avbröt körningen. Då visade det sig att jag hade 1.3 kilos tryck. Sedan dess kör jag alltid med fullt tryck. Brukar alltid säga till vilket tryck jag vill ha i däcken, om jag lämnat dom till en firma. Har kollat själv efteråt och jag har alltid fått det begärda trycket.

    Verkar som att dom slarvat med dina däck. Konstigt annars att du skulle ha samma tryck i båda. Kanske dom trodde du ville ha "grustryck" 1.3 fram och 1.5 bak med tanke på vilka däck du monterade. Anser att dom ska fråga. Bättre att fylla lite mycket och att kunden kan släppa ut än tvärsom.

    Hade alldeles för lågt tryck i Triumphen när jag körde hem den. Fick en ny hoj med rätt tryck. Med slangdäck är det extra viktigt att kolla trycket lite då och då. Slangarna släpper alltid igenom lite luft med tiden. Med slanglöst är trycket betydligt stabilare, enligt min erfarenhet.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Jodå, sporthoj går ganska bra på grus. De är ju ofta välbalanserade och har effekt så det blir över. Det man lider av är ofta att gassvaret inte är så rappt i låg fart i en rak fyra och när det väl spinner går det nåt jävulskt fort... sen blir det lite tokigt att stå upp på dem

    Den här däremot var en lysande grussmiskare som även tog sig fram bra i lerhålen på Kungsängen


  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kanske dom trodde du ville ha "grustryck" 1.3 fram och 1.5 bak med tanke på vilka däck du monterade.
    Det var snarare för mycket luft i förut, det var exakt 1,6 i båda däcken när jag fyllde på i går. Jag la i 1,9 fram och 2,1 bak. Kändes helt okej på vilken väg som helst med det trycket.

Liknande ämnen

  1. Vilken hoj körde du först??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 13:04
  2. Jag körde idag...
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:04
  3. Vad körde ni för moped?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 07:30
  4. Tur man inte körde hoj i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 13:43
  5. MC körde ifrån Polishelikopter
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •