Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Jag vill prata framdäck

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Jag vill prata framdäck

    Hej!

    Mitt framdäck börjar ha sett sina bästa dagar. 100/90 19 57H är det som gäller. Har det någon betydelse vilken typ av mönster det är på ett nytt däck? Jag kör bara på asfalt. Jag har kollat runt och mönstertypen är mycket olika. Från mycket fint mönster till bara grova fördjupngar på vissa däck. Däckverkstaden i byn har ett AVON-däck med ett rätt grovt mönter som de kan sätta på om jag kommer dit med framhjulet. Drygt 1 000: - ska han ha totalt. Tycker det är onödigt att betala för borttagande och ditsättande av framhjulet när det är så enkelt att göra själv.

    Det som sitter där nu är ett Dunlop Arrowmax 100/90 19 57H. 57H som innebär 210 km/tim. Jag är inte intresserad av att betala bara för att det är ett fint märke. Tips?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-15 klockan 12:42. Anledning: Stavfel

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gå in på www.hojdack.se här kan du hitta olika sorters däck till bra priser, speciellt på Maxxis-däck om man är SMC- medlem. Har handlat där ett par gånger och är väldigt nöjd med leveranstider etc.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Om vi fortfarande pratar rena landsvägsdäck och inte blandar in däck som är gjorda för lite grus och lite asfalt så spelar det inte någon större roll. Rimligen bör Avon-däcket heta Venom, AM20/AM21 eller Roadrider. Ett så kallat allroad-däck som jag tänker på när du talar om "grövre" mönster är inte lämpligt för din Kawa då det slits fortare på asfalt och förmodligen känns lite vingligare iom att det vandrar mer på vägen. Avon kallar sina Gripster och Distanza.

    Möjligen är du inte intresserad av att betala för ett fint märke, men du bör vara intresserad av att betala för bra grepp och den livsförsäkring det är jämfört med ett mindre bra däck. Det är mer skillnad på bra och dåliga däck (med vettigt grepp eller toklång livslängd) än det är på märke. Materialet och uppbyggnad skiljer väldigt mycket, samtidigt som det inte bara är mönsterdjupet som anger däckets lämplighet utan det handlar lika mycket om ålder och hur däcket har levt.

    Avon själva rekommenderar däcket Avon Roadrider, är det ett sånt du fått pris på?
    Senast redigerat av Jåke den 2009-07-15 klockan 14:47.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja lyssna nu på Jåke, han vet en hel del bra saker när det gäller mc.

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Minns inte vilket däck det var nu faktiskt. Avon något hette det. Hur som helst så reagerade jag på mönstret (antagligen färgad i min uppfattning av bildäck). Det såg ut som typ detta framdäcket: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...dsco=121&m_s=1

    Glest men å andra sidan är det typ fyrkantigt mönster på mitt bakdäck så mönster ser kanske ut så här på mc?

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Minns inte vilket däck det var nu faktiskt. Avon något hette det. Hur som helst så reagerade jag på mönstret (antagligen färgad i min uppfattning av bildäck). Det såg ut som typ detta framdäcket: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...dsco=121&m_s=1

    Glest men å andra sidan är det typ fyrkantigt mönster på mitt bakdäck så mönster ser kanske ut så här på mc?
    Det där är ett alldeles "vanligt" däck, fullt användbart på din hoj. Inte modernaste kvalitén och bästa våtegenskaperna kanske på exakt det där, men inga konstigheter heller.
    Utformningen på mönstret har faktiskt nästan ingen betydelse på mc-däck för landsvägsbruk, så kanske 80% av utformningen är design. Du kan inte jämföra mönster med bildäck, de har inte alls samma krav på sig. Jämför istället med t ex mina däck som har fullgott mönster, fästet sitter ändå i det svarta och inte i mellanrummen: http://www.maxxis.com/MotorcycleATV/...-PS-Front.aspx

    Senast redigerat av Jåke den 2009-07-15 klockan 18:41.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det där är ett alldeles "vanligt" däck, fullt användbart på din hoj. Inte modernaste kvalitén och bästa våtegenskaperna kanske på exakt det där, men inga konstigheter heller.
    Utformningen på mönstret har faktiskt nästan ingen betydelse på mc-däck för landsvägsbruk, så kanske 80% av utformningen är design. Du kan inte jämföra mönster med bildäck, de har inte alls samma krav på sig. Jämför istället med t ex mina däck som har fullgott mönster, fästet sitter ändå i det svarta och inte i mellanrummen: http://www.maxxis.com/MotorcycleATV/...-PS-Front.aspx

    Jag gör som Mats Liifv skrev i en tråd: suger i mig ny information! Det var just detta med mönster på mcdäck vs. bildäck som gjorde att mina grå gick i spinn...

    Tack för informativ information Jåke!

  8. #8
    Kanske inte så matnyttigt, men ändå: Jag satte på ett par Avon Roadrider på min förra hoj (Honda CX500C) för det var det enda som fanns att få tag på just då. Det var min förstahoj och jag var oerfaren så jag har inte så mycket vettiga erfarenheter att komma med, men jag upplevde dem som synnerligen "omärkbara" - de bara satt där och gjorde sitt jobb utan att göra väsen av sig. Nu hade ju hojen sina egenheter (svajig ram och dåliga bromsar) så däckens eventuella svagheter doldes nog väl. Skulle inte tveka att sätta på likadana på en motsvarande hoj igen.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Att äga en 80-talare är oftast ett sant nöje. Bra mc till låg ägandekostnad och så.
    Men: Tyvärr har det på många sätt gått mode i däcksdimensioner varför det kan vara svårt att hitta sulor.

    Håller med övriga här: Ett rent standarddäck som uppfyller rimlig hastighetskod är grejen för dig. Om det sedan heter Avon, Continental, Maxxis eller något annat och om mönstret är skapat på Konstfack eller ej, det är inte sådär 100% viktigt.

    Fortsätt ta råd av andra och se lite grand till priset också.
    För övrigt delar jag din grundinställning: Klart man går till däcksgubben med hjulet i handen.

    Till sist:
    För egen del har jag de senaste åren köpt alla däck från www.dackonline.se . Ok priser och en leveranssäkerhet som är fantastisk. Se upp med priset för montering o balansering bara - där kan man bli uppskörtad om man kommer med däcket i handen.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    om mönstret är skapat på Konstfack eller ej


    Tack Leif, nu kan jag gå och lägga mig med ett leende på läpparna!

Liknande ämnen

  1. Jag vill ha mer regn?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-09, 22:51
  2. Nytt framdäck - vobblar
    Av Pin i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-27, 20:26
  3. Vem vill köra mc imorgon ?
    Av charlyno i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 17:43
  4. SE OSS VI VILL LEVA
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 21:25
  5. Mitt nya framdäck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •