Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 35 av 35

Ämne: Celebert besök i huvudsta´n

  1. #31
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Du har alltså hittat hem nu? Den enda hoj jag kört förutom min egen är körskole-Suzukin från 2006 och den var ju bara tråkig att köra tyckte jag. Lite framåtlutad och inte en upprätt körställning.

    Grannen har en supersporthoj med styret i höjd med knäna typ. Att sitta på den känns som att ligga på magen. Ska få testa den vid tillfälle men inte verkar det vara en bekväm körställning mil efter mil. Men att köra fullt i sjätte växeln och se hastighetsmätaren visa 260 är nog en spännande känsla. Inte för att jag kommer att göra de, jag är för gammal för farter över 150.
    Ha, ha! "När fan blir gammal blir han religiös"

    Har bara inte haft tillfälle att prova någon förrän i höstas. Insåg direkt att det var rätt för mig när jag väl fick chansen. Det är så jäkla mysigt att dunka fram i ett avslappnat tempo. Ler brett varje gång jag ger mellangas och växlar ner. Sitter dessutom väldigt bekvämt och känner inte mycket av mina ryggproblem. Körställningen passar mig klockrent.

    Prova gärna att köra någon Triumph America eller Speedmaster, om tillfälle ges. Tror nästan att det är ett måste att ha någon form av andra pipor än original på. Gissar att det inte finns många begagnade som inte fått originalen utbytta. Det är i alla fall min erfarenhet av det hela efter att kollat blocket ett tag. Gör en otrolig skillnad när det låter motorcykel i stället för en blöt fis.

    Det där med 260 km/h på mätaren lär man aldrig uppfatta om det skulle råka gå så fort någon gång. Man får ett tunnelseende utan like och kan bara koncentrera sig på den alltmer avsmalnande vägen. Mätaren hinner man inte med att se. Var uppe i 220 km/h, i mätarfart, en gång med min Suzuki GS 850:a. Det var ett gupp i vägen och jag fick ett wobbel utan like. Dessbättre var jag tillräckligt rutinerad och kall för att greja det hela och häva situationen. Hade nog mer tur än jag förtjänade den gången. Blev så rädd när jag insåg vad som kunnat hända att jag sålde hojen och avstod hojkörning under ett drygt år. Sen satte suget in igen och sedan dess har jag alltid haft minst en hoj i garaget. Tror inte att jag kört fortare än 140km/h sedan dess. Behöver aldrig gå fortare för att jag ska vara nöjd. Vid det laget finns det dryga 100 km/h till att använda på min BMW. Snacka om överkapacitet.

    För mig räcker det gott med de ungefär sextiofem bakhjulshästar min Triumph har att erbjuda!

    Gillar det här med växelbruk. Var i Enköping och hämtade min BMW nu ikväll efter service. Kändes roligare än på länge att köra den efter lite annan typ av körning. För mig passar det perfekt att kunna byta mellan de olika hojtyperna grus, custom och sporttourer. Nu behöver jag inte längta efter det jag inte har, som jag ofta gjort tidigare, utan kan köra just den hojtyp jag känner för just för tillfället.
    Känner mig oerhört priviligerad som har denna situation. Att den har en tråkig bakgrund i min olycka med rådjuret är en sida av myntet som inte stör mig speciellt längre. Utan den hade jag aldrig haft möjligheten att ha tre hojar. "Inget ont som inte har något gott med sig" kan man kanske säga.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ha, ha! "När fan blir gammal blir han religiös"

    Har bara inte haft tillfälle att prova någon förrän i höstas. Insåg direkt att det var rätt för mig när jag väl fick chansen. Det är så jäkla mysigt att dunka fram i ett avslappnat tempo. Ler brett varje gång jag ger mellangas och växlar ner. Sitter dessutom väldigt bekvämt och känner inte mycket av mina ryggproblem. Körställningen passar mig klockrent.

    Prova gärna att köra någon Triumph America eller Speedmaster, om tillfälle ges. Tror nästan att det är ett måste att ha någon form av andra pipor än original på. Gissar att det inte finns många begagnade som inte fått originalen utbytta. Det är i alla fall min erfarenhet av det hela efter att kollat blocket ett tag. Gör en otrolig skillnad när det låter motorcykel i stället för en blöt fis.

    Det där med 260 km/h på mätaren lär man aldrig uppfatta om det skulle råka gå så fort någon gång. Man får ett tunnelseende utan like och kan bara koncentrera sig på den alltmer avsmalnande vägen. Mätaren hinner man inte med att se. Var uppe i 220 km/h, i mätarfart, en gång med min Suzuki GS 850:a. Det var ett gupp i vägen och jag fick ett wobbel utan like. Dessbättre var jag tillräckligt rutinerad och kall för att greja det hela och häva situationen. Hade nog mer tur än jag förtjänade den gången. Blev så rädd när jag insåg vad som kunnat hända att jag sålde hojen och avstod hojkörning under ett drygt år. Sen satte suget in igen och sedan dess har jag alltid haft minst en hoj i garaget. Tror inte att jag kört fortare än 140km/h sedan dess. Behöver aldrig gå fortare för att jag ska vara nöjd. Vid det laget finns det dryga 100 km/h till att använda på min BMW. Snacka om överkapacitet.

    För mig räcker det gott med de ungefär sextiofem bakhjulshästar min Triumph har att erbjuda!

    Gillar det här med växelbruk. Var i Enköping och hämtade min BMW nu ikväll efter service. Kändes roligare än på länge att köra den efter lite annan typ av körning. För mig passar det perfekt att kunna byta mellan de olika hojtyperna grus, custom och sporttourer. Nu behöver jag inte längta efter det jag inte har, som jag ofta gjort tidigare, utan kan köra just den hojtyp jag känner för just för tillfället.
    Känner mig oerhört priviligerad som har denna situation. Att den har en tråkig bakgrund i min olycka med rådjuret är en sida av myntet som inte stör mig speciellt längre. Utan den hade jag aldrig haft möjligheten att ha tre hojar. "Inget ont som inte har något gott med sig" kan man kanske säga.
    En granne har en Yamaha Dragster, tror jag väl det var, och den kändes ju riktigt behaglig att sitta på. Stor och bred sadel med benen fast förankrade i marken. Skulle gärna provat den men detta var precis när jag fått mitt körkort och jag ville helt enkelt inte riskera något med min orutin. Kawasaki i Löddeköpinge har så man kan prova nästan alla Kawaskis modeller. 8-10 olika. Där kan man ju få sitt lystmäte tillfredställt om man vill!

    Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en till hoj men mitt problem då blir att jag inte har något garage utan Kawasakin står under tak på altanen och det blir för trångt med en hoj till. Tanken på ett garage har jag haft länge men det är inte gratis med byggnationer även om jag bygger själv. På min stora skogstomt så har jag liksom plats.

    Det är så lite som ska till för att man ska ligga där i asfalten. Vägen till jobbet med asfalterade 70 och 90-vägar med 90 graderssvängar är ju skitkul att köra! Ända tills en bilist kört ner i kanten och sprätt upp grusen på asfalten. Vid nerlägg är det ju inte så mycket däck i marken och lite grus då så skiter det sig rätt lätt. Så jag tar det lugnt i svängarna där.

    Där är en bit helt rak 90-väg med åker med klippta kanter så långt man kan se på väg till jobbet. Där är det kul att dra nästan till rött i ettan, kasta i tvåan och hålla på så till 140-150. Tramsigt? Nja... jag vet inte det... Ingen här på forumet håller väl alltid hastighetsgränserna med sin hoj? Jag har ingen racermaskin i min Kawasaki 750 LTD med sina 70 Hk men jag tycker nog att det trycker på ordentligt vid varvtal över 6000.

    Har du skrivit om din rådjursolycka? Var? Hittar inte med sök.

  3. #33

  4. #34
    Mc-Bosse
    Gäst

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skrev en del på min blogg om vad som hänt!

    Vet inte om någon av länkarna från hojen gick dit. Annars kan du kolla där. Finns lite bilder från själva olyckstillfället också.


    http://www.nogg.se/blogg.asp?idHomep...intShowMenu=a1
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Väntar på besök.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 11:31
  2. Celebert besök!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 16:09
  3. Besök
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 11:36
  4. Hojtur + celebert besök
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 14:37
  5. Får besök idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •