Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Hmmm

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Hmmm

    Köpte nytt drivpaket i dag och när jag ser på det nya bakre drevet undrar jag om jag inte sett fel på det gamla…
    Kuggarna på det helt oanvända bakre drevet ser lika spetsiga ut som på drevet som sitter på hojen. Jag behöver nog inte byta drivpaketet på BMW:n så jag kan gott lägga detta på hyllan tills det är dags att byta. Tyckte givetvis det var ganska märkligt att det slitits ut så pass på bara 600 mil men så har jag kört på grus med hojen, sand och grus sliter som bekant på drivpaketet. Jag har ju förstås tvättat av kedjan efter varje gruskörning och smort upp den men antog jag inte varit tillräckligt noga. Nu ser jag att jag har varit noggrann och gjort jobbet bra. Ett drivpaket med normal körning borde hamna på ca 2000 mil.

    Ja ja, då behöver jag bara köpa till ryckutjämnarna när jag ska byta drivpaket. Nu är det bara att tanka upp hojen och se så den är klar för rundan ner mot Söderköping nästa helg.

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Det var likadant på min hoj, inte så slitet men jag bytte ändå när jag ändå hade köpt nytt, men jag sparar dom gamla dreven ifall det skulle hända något.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ja ja, då behöver jag bara köpa till ryckutjämnarna när jag ska byta drivpaket.
    Har alla mc sådana? Är det att man slipper ryck vid gassläpp med ryckutjämnare? Min antika Kawa rycker om jag släpper gasen så där bara vid körning.

  4. #4
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Det finns nog på din hoj.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Det finns nog på din hoj.
    Var sitter dessa? En pedagogisk bild hade varit fint men annars är jag läskunning också...

  6. #6
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Var sitter dessa? En pedagogisk bild hade varit fint men annars är jag läskunning också...
    På kawan jag hade så skruvade man bara bort bakhjulet sen var det bara att ta tag i drevet och dra loss det från fälgen och där innanför sitter dom, enkelt och smidigt. På min Yamaha får man skruva och på den så är det en liten annan konstruktion.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ryckutjämnarna är av gummi, de mildrar ev ryck som kan bli när man växlar. Ju mildare växling man gör desto bättre håller dom men ju mer man rejsar och växlar hårt desto mer stryk tar de. Då får man byta dom oftare. När jag byter drivpaket kommer jag byta även dom så slipper man ta ner bakhjulet ytterligare en gång till. =)

  8. #8
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ryckutjämnarna är av gummi, de mildrar ev ryck som kan bli när man växlar. Ju mildare växling man gör desto bättre håller dom men ju mer man rejsar och växlar hårt desto mer stryk tar de. Då får man byta dom oftare. När jag byter drivpaket kommer jag byta även dom så slipper man ta ner bakhjulet ytterligare en gång till. =)
    Tror att ryckgummin håller bra mycket längre än kedja. På min Honda AT så vart det nya vid 5000 mil och då inte för att dom var utslitna utan för att gummiflärpen som håller ihop dom parvis gått av. Det blir lite pyssligt att få dom på plats om den inte finns. På min Suzuki Dr 800 som i dagsläget gått 12,500mil så är dom bytta 3ggr Och en encylindrig 800cc är inte snäll mot drivpaket och gummi. Tilläggas bör att bägge mina hojar går mycket grus.

  9. #9
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Min erfarenhet är att dom inte behöver bytas så ofta. På min första kawa så bytte jag dom aldrig och då körde jag ändå ca 7000 mil med den innan jag sålde den och på den tiden så var man ju rätt så gasglad. Och vad jag vet så har den nya ägaren inte bytt han heller, jag pratade med honom igår för jag var nyfiken och han sa att samma satt kvar och behövdes inte bytas.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Min erfarenhet är att dom inte behöver bytas så ofta. På min första kawa så bytte jag dom aldrig och då körde jag ändå ca 7000 mil med den innan jag sålde den och på den tiden så var man ju rätt så gasglad. Och vad jag vet så har den nya ägaren inte bytt han heller, jag pratade med honom igår för jag var nyfiken och han sa att samma satt kvar och behövdes inte bytas.
    Det kan ju vara jag som med enbart knappt två månaders erfarenhet av en mc tycker att gasen liksom är lite för direkt även när man släpper den. Det ska kanske vara så. Det går ju att släppa gasen sakta... 3 700 mil har kawan rullat. För 28 år sedan var det väl så här kanske. Jag vet av erfarenhet av bilar att där vid gasvajerns infästning vid gasspjället eller vid gaspedalen sitter en liten motfjäder som tryckts ihop aningen sakta när man släpper på gasen. Allt för att slippa ryck vid gassläpp. Det skonar väl motorfästen också kan jag tänka mig.

    Men jag kan nog vänja mig vid att ha en rå, djurisk och direkt mc.

Liknande ämnen

  1. Hmmm
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •