Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Konservativt släkte - automatlådor och läder

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Konservativt släkte - automatlådor och läder

    Hej!

    Motorcyklister är ett konservativt släkte. Nämner jag i något sammanhang att det visserligen är jättekul nu med A-kort och motorcykel men att jag saknar det enkla och bekväma med en automatisk växellåda så fnyser och småler di gamle knuttarna .

    Det har tydligen inte funnits någon marknad för en ordinär mc med en ordinär automatlåda som sitter i en bil. Jag tycker att det är synd för min gamla Kawasaki med en 5-stegad automatlåda hade ju varit rena drömmen! Det är lite 1800-tal med koppling och växelspak tycker jag. Bussen, min bil och moped har automatlåda så varför kan inte en mc ha det?

    Mc-scootrar har ju auto men varför inte fler ordinära motorcyklar? Finns det överhuvudtaget någon typ av automat på en ny motorcykel? Någon svindyr ny glidare kanske? Charmen med mc-åkning försvinner säger en del utan manuell låda men jag tycker tvärtom. Tekniken finns och man ska inte behöva rycka i en koppling ideligen utan det ska vara bekvämt.

    Jag får väl skaffa mig en Suzuki Burgman eller liknande när jag tröttnat helt på den manuella lådan i min mc.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-10 klockan 20:39.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Honda DN-01:



    FJR1300AE (tror den är US only):



    Den tuffaste:



    Aprilia Mana 850


    Sen finns det en massa kinesmärken som har nåt som liknar motorcyklar med vario-drift..

    Om du tycker växellådor är tråkigt bör du nog pröva en hoj där växlandet betyder nåt. =)
    Senast redigerat av Molgan den 2009-06-10 klockan 20:56.

  3. #3
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ska bli intressant att höra vad åkarna här säger om detta. Själv har jag kört egen bil i snart trettio år och alltid ratat automatlåda, men i tjänsten har jag sedan några år kört en automat och gillar det. Likaså kör jag en vespa eu-moppe, t.o.m. imorgon, som är automat och har aldrig saknat växlar. Och min nya Mp3 är också automat. Men som sagt, ser fram emot att höra erfarna åkares kommentarer här.

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Om du tycker växellådor är tråkigt bör du nog pröva en hoj där växlandet betyder nåt. =)
    Jaså? Automat är automat oavsett fordon eller kraften i densamma. Det är inte bekvämt att växla manuellt. Snabbare acceleration kanske men ack så omständigt. Nä dra i rullen bara och låt tekniken jobba! Det ÄR känsla det!

    Denna e ju cool! http://www.blocket.se/kristianstad/S...tm?ca=23_6&w=2
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-10 klockan 21:33.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nä jag föredrar manuellt.

  6. #6
    En bil har ju sk. kickdown (åtminstone förr) en variomatick kan väll inte ha det? Att kunna få lite mer kraft vid en omkörnig att kunna växla ner före en kurva, kraften kommer ju inte förrän varvet är uppe. Detta är vad jag tänker om MC och automat kanske det bara är fördommar vad vet jag, någon bemöt.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jaså? Automat är automat oavsett fordon eller kraften i densamma.
    Nej. En glidarhoj där växlandet bara är ett sjå för att komma upp i marshfart, visst där kan en automat kanske funka. På en sporthoj, grussprättare, överhuvudtaget en hoj med mer körglädje än en åkgräsklippare så är växlandet en fröjd. Men som Morpheus sa: "Nobody can be told exactly what the Matrix is; you have to see it for yourself."

  8. #8
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Ska sanningen fram skulle jag gärna ha en växet till att plocka med.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    jag tror att själva känslan för mcåkning på kurviga vägar försvinner lite om man kör med automatlåda på mcn,jag föredrar manuell låda

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du har så rätt; här ska det inte vara några avgörande moderniseringar inte!
    Helst ingen valfrihet heller...
    MC-folk utger sig ofta för att vara tekniskt intresserade men det är nog i realiteten av museal karaktär ;-)

    Honda sålde en automatversion av 750 en period men den kom aldrig till Sverige vad jag minns.
    Guzzi sålde ganska länge en fin 1000-kubikare vars automatlåda (egentligen en momentomvandlare + en två-växlad manuell låda men där man gott kunde åka med "tvåan" hela dagarna). Den fick ganska goda omdömen och sålde helt OK.
    Oanstående exempel är från 70-talets mitt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •