Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tips och råd om klädköp

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4

    Tips och råd om klädköp

    Tja,

    har nu äntligen tagit mitt Mc-kort

    Så nu är det dags att skaffa hoj och kläder m.m.
    Jag har ganska begränsade ekonomiska resurser och undrar om det finns bra kläder att få tag på för inte allt för mycket pengar. Och hur långt ner i pris kan man gå utan att det ska bli farligt? Säkerheten måste ju gå först. Kan väl kanske tänka mig att lägga något mer på en hjälm då den känns viktigast. Men är kläder på tex Rusta eller liknande nått att ha överhuvudtaget? Någon som har erfarenheter? hittade den här sajten med billiga kläder, http://www.sharkspeed.com/, men det kanske bara är skräp?

    Finns det någon butik runt Jönköping eller i Småland som någon kan rekommendera? Man vill ju gärna testa lite.

    Är tacksam för alla råd gällande kläder och utrustning.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Grattis till kortet! =)

    Är det skinn eller allväders du är ute efter? Vad för typ av hoj kommer du att skaffa? Ett tips är att köpa hela munderingen på biltema, då kommer det garanterat att bli debatt var gång du möter en medmotorcyklist..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Köp en hjälm i butik och kolla sedan på blocket, det fins massor, folk byter och många lägger av som säljersina kläder, åk bara och hämta så att du kan prova. Att köpa på postorder när du inte kan prova tycker jag är vanskligt.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hej. Jag är just nykittad med mc grejer.

    Jag var inne i en MC butik och klämde på skydden och provade passformen. Sen köpte jag ett nytt alvädersställ från en firma som åker runt o säljer. Skillnaden mellan dyra märkesställ och det jag köpte var i princip bara priset.

    Jag tänkte på att skydden skulle vara lika stora och hållbara men även att de skulle sitta på plats och att det skulle vara bra glidytor.

    MC byxa + MC jacka 2800:-
    MC boots 2500:-
    MC handskar (sommar) 400:-
    Ryggskena 1000:-
    Hjälm 5500:- (verkar som du kan hitta riktigt bra biligare hjälmar enligt plus)
    (Nackskydd 2500:- kommer inhandlas snart)

    totalt runt 15000 men det är möjligt att vara fullkittad med bra grejer för runt 8000-9000

    Det som är viktigt säkerhetsmässigt att tänka på är att man måste ha bra skydd överallt.

    För att visa vad som händer med kroppen vid en crash kan man dela in kroppen i zoner och gradera skadorna (1-6) på varje zon.

    zoner = ben, buk, bröst, huvud, armar.
    Skador = 1 skrapsår till 5 Mycket allvarlig och 6 garanterat död

    Kroppens förmåga att ta emot våld och återhämta sig styrs av hur mycket den sammanlagda summan är. En huvudskada på 3 eller fyra kan vara dödlig om även skadorna på alla andra delar på kroppen blir klassade som 3or och 4or. Huvudet kanske klarar en 5a om ingen annan del skadas.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Jag kände också att postorder inte va bästa grejen, man vill ju se så att det passar. Misstänkte att Biltema inte va så populärt.

    Hade tänkt allväders, vet inte varför men det känns bäst. Sen blir det nog någon sorts touring MC.

    @Gurrag: Systemet med siffrorna verkar intressant men hur ska man använda det när man tittar på kläderna? Hur vet jag hur väl skydden i jacka/byxor skyddar om jag ramlar? Eller hur menar du att man ska använda siffersystemet? Förklara gärna mer, kanske finns nån hemsida där det förklaras.

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Mina väl kända åsikter följer:

    Betal inte mer än vad du behöver. Åk till Biltema och kolla! Ingen kunnig mc-personal men tipset som gäller är att med fodren i kläderna så ska de sitta tajt. En tjock tröja ska du inte kunna ha under för då kör du oftast omkring med för stora kläder.

    Spana in hyllan med tre sorters mc-stövlar också. De för 699: - inhandlade jag och de sitter som gjutna. Hyllan med hjälmar är ju intressant den också... fråga Sverker i PLUS! Att jag inte föreslår Lidl där jag köpte samma typ av kläder i våras är för att de alá Lidl:s filosofi troligtvis inte finns att tillgå längre. Mina Lidlkläder är det inga problem med överhuvudtaget!

    Jag kasade ju faktiskt i asfalten för ett tag sedan med mc:n över mig. Höger knä slog i asfalten hårt kände jag men knäskyddet tog stöten. Väntra sidan av kläderna kasade i asfalten men de är fortfarande hela. Jag litar fullt ut på mina kläder.

    Du får inte bättre kläder rent säkerhetsmässigt i en mc-butik. Däremot blir du fattigare.

    GRATTIS TILL KORTET -nimos-!!!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-08 klockan 10:46.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    MC byxa + MC jacka 2800:-
    MC boots 2500:-
    MC handskar (sommar) 400:-
    Ryggskena 1000:-
    Hjälm 5500:- (verkar som du kan hitta riktigt bra biligare hjälmar enligt plus)
    (Nackskydd 2500:- kommer inhandlas snart)
    MC byxa + MC jacka 1 300:- Lidl
    MC boots 699:- Biltema
    MC handskar 500: - Lidl
    Ryggskena 599: - ADEDEMOTO i Lund
    Hjälm 599: - (CE22.05) Ö&B
    Inget nackskydd

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Touring, då misstänker jag att du vill åka lite längre stunder. I så fall är det extra viktigt att du verkligen provar kläderna ordentligt. Finns inget värre än att åka runt i grejor som sitter illa eller har irriterande egenskaper.

    Stället, ska sitta skönt i "hojposition" utan att strama nånstans och utan gällivarehäng. Skydden ska sitta så tight som möjligt, kan du flytta runt dem (tex med andra handen trycka armbågsskyddet så pass att armbågen är oskyddad) får du kolla på ett annat ställ eller skaffa separata skydd som du spänner mot kroppen. Dåligt skydd är visserligen bättre än inget skydd, men jag är lite petig här eftersom jag prövat på att syna asfalt iförd allväderställ med halvtaskig passform.

    Hjälm, enligt Plus så är billigast bäst men det är inte hela sanningen. För det första ska du undvika plasthjälmar (polykarbonat, lexan) då de inte deformeras som de ska. Satsa på en glasfiberhjälm istället. Biltemas hjälm är faktiskt glasfiber, men precis som med stället så är passform a och o. Jag har inte alls samma erfarenhet av att åka långt som andra här på forumet, men att åka långt i en hjälm som sitter illa måste vara smärtsamt. Den ska sitta åt så pass att det inte går att tugga tuggummi utan att bita sig i kinderna och fördela trycket jämnt på skallen. Försök även ta reda på hur bullrig hjälmen är. Jag har en Raid-II och klarar inte av att köra i lugn landsvägsfart utan öronproppar, tror billigare hjälmar ökar risken för oljud. En sak till som man bör lära sig att använda är hjälmluva eller balaclava. Hur renlig man än är så förkortar man livslängden på hjälmens inredning utan en sån.

    Ryggskydd, nästan lika viktigt som hjälm. När du sitter på hojen ska skyddet ligga från svanskotan ända upp mot nacken, men det får inte vara för långt så det skär in i nacken när man sitter. Lidl's skydd får bra resultat i tester, jag skaffade ett men kan inte använda det. Sitter som ett grytlock på ryggen och axelbanden är tunna som sytrådar. Så samma som med allt annat; prova först.

    Skor, bör skydda smalbenen men även tåla regn. Jag har ett par dualsport-stövlar som jag verkligen kan rekommendera; TCX (fd oxtar) Infinity GTX. Aldrig för varma eller för kalla, vattentäta och sköna nog att promenera i. Inte jättebilliga men om du hittar ett par på rea så slå till!

    Handskar, viktigt att de sitter ordentligt och inte veckar sig i handflatan när du håller i styret. De ska ha rejäla "knogjärn" samt förstärkning som tål slipning på insidan. Ha alltid två par om du ska långt, finns inga handskar som är helt vattentäta och om de blir blöta så är det bra att kunna byta. Annars får man åka runt med konstant blöta handskar och det suger.

    Mina korvören, lycka till. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av -nimos- Visa inlägg
    Jag kände också att postorder inte va bästa grejen, man vill ju se så att det passar. Misstänkte att Biltema inte va så populärt.

    Hade tänkt allväders, vet inte varför men det känns bäst. Sen blir det nog någon sorts touring MC.

    @Gurrag: Systemet med siffrorna verkar intressant men hur ska man använda det när man tittar på kläderna? Hur vet jag hur väl skydden i jacka/byxor skyddar om jag ramlar? Eller hur menar du att man ska använda siffersystemet? Förklara gärna mer, kanske finns nån hemsida där det förklaras.
    Systemet är hämtat från en artikel jag läste om säkerhetsutrustning. När en MCförare crashar rejält så kan man anta att hela kroppen skadas då är relativt oskyddad. Eftersom kroppens egna kraft att återhämta sig måste spridas ut på alla skadade delar så kan en enskild skada som tillsynes inte är så allvarlig vara dödande. Skador på relativt "oviktiga" kroppsdelar kan ta så pass mycket energi från kroppen att dödligheten på skador på vitala kroppsdelar ökar.

    Poängen med hela undersökningen var att man som MCåkare ska satsa på säkerheten för hela kroppen. Jag ska försöka hitta artikeln men tänker också lista en del saker som man ska tänka på med olika skydd. (har någon ytterligare kunskap fyll gärna på)

    Skydd
    Boots -
    hätta vid tår, Skydd för fotknölar, smalbensskydd

    MCbyxa -
    Bra hållfasthet för att glida på asfalt, Knäskydd, Höftskydd, Att byxan sitter på plats vid crash är viktigt (tex hängslen, sammankoppling med jacka, passform)

    Extra kort Säkerhetsbyxa -
    Är ett tillval som används under mcbyxan av vissa MCåkare för att öka skyddet kring höftpartiet med glidytor och extra skydd

    MC jacka -
    Bra hållfasthet för att glida på asfalt, Armbågsskydd, axelskydd, Ryggskydd. Glidytor

    Handskar -
    Skydd för handflata (lager av kevlar, skinn etc) skydd för knogar och framsida av fingrar, skydd för handled.

    Ryggsköld -
    Glidyta och överböjningsförstärkning

    Hjälm
    sprider kraften vid crash, Penetreringsskydd för vassa föremål

    Passformen är viktig för alla delar

    Ska försöka hitta den där artikeln
    Senast redigerat av Gurrag den 2009-07-08 klockan 13:00.

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Dagens PC Tips.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:10
  4. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •