Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Motorn går varm (Honda cx500C-81

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kinna, Mark, V-Götaland
    Inlägg
    25
    Hej Vill bara ge en feedback på denna gåta med hög temp. Körde ca. 150 mil under denna sommar och blev mer eller mindre av med detta problem. Det återkom då o då men verkar som om något varit täppt men kanske inte heller. Temp mätaren kan rusa någon gång men är efter en stund tillbaka.
    Men idet sista i sept/okt var den mycket svårstartad. Kanske CDI boxen kunde jag läsa i Haynes. Men hur kan man kolla en CDI BOX. Någon som vet? Det är ju läge med sådana fixar grejar.
    Dock var sommaren med MC härlig och jag längtar redan till nästa - men kanske byter jag upp mig då denna 500cc inte räcker till några lång resor.

  2. #12
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    En tanke som slog (aj!) mig är om Du inte kör för tunnt, dvs får för mycket luft i bränsleinbalndningen? Kolla så att Du har förgasarna rengjorda och att luftskruvarna är rätt inställda. Tror att grundinställningen är 2 varv på de där rackarna. Skruva in så mycket det går och skruva sedan ut två varv.
    Om Du kör med för tunn inblandning så höjer Du motortemperaturen, vilket är skadligt i långa loppfet! Kolla även luftfiltret....det kanske inte ens sitter något där


    Här är en länk som har lite smått och gott !

    http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kinna, Mark, V-Götaland
    Inlägg
    25
    Hej - Som svar på detta problem hittade jag denna text på en blog sida

    Hej jag måste prata om en sak, Jag råkade ut för ett haveri på min cx till värmemätaren ,
    Jag upptäckte nålen på mätaren den gick rätt upp på de röda så jag blev misstängksam om de var termostatpluggen nere vid vattenpumpen , som var trasig jag skaffade en ny satte in , , Men de var inte den så jag monterade ner strålkasteren o lyste upp mot instrumenten såb likriktaren var så bubblig o söndrig , , så fönderade jag lite räknade ut att den är trasig , förhörde mej överallt men inget rent svar om de går o få fatt i ny ,
    Så jag tog mej ner till en elfirma så börgade vi laburera med motstånd , så hittade jag en vridpotensometer på 10 kOhm 2,6A monterade bort den gamla likriktaren kopplade på 12 volt på de 2 hornen sen de 3-dje går till 7 volt upp till metaren stälde in vridpotensiometern på 7 volt blokerade med lack så den inte flyttar sej eltejp runt alla kopplingar så de blir säkert sågade av ett plaströr förde in vridpotensiometern sen förseglade med eltejp la in den i ljushuset , .
    Nu fungerar min värmemätare igen
    Verkar som mina farhågor går i samma spår. Har ju kört i 2 år utan att finna lösningen men utan särskilda problem och inte någon kokande motor.
    Detta kan ju ge en lösning till fler i framtiden.
    Mvh
    Senast redigerat av pewa den 2011-06-06 klockan 17:05.

Liknande ämnen

  1. TDM900 hackar o stannar när motorn är varm
    Av AgRos i forum Mekhörnan
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-03-05, 11:08
  2. Varm MC byxa.
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 17:23
  3. Varm höstbyxa?
    Av TMax500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 06:52
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:05
  5. En varm tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •