Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bilbrand

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Bilbrand

    Snopet när man rastar hundar och börjar känna röklukt, det luktade precis som bilbrand och precis på den vägen dit vi skulle gå. Där står en större BMW och brinner under motorhuven på passagerarsidan. Bredvid står en Audi, folket som stod utanför Länna Sport tänkte inte på att den som äger Audin jobbar på Bauhaus Drive In, ingen kom sig för att gå dit och meddela att den står bredvid en brinnande bil. Brandmannen frågade folket och då kom det fram att ägaren jobbar på Bauhaus Drive in, brandmannen kunde då flytta på bilen. Vilken tur, annars kan den också ha tagit eld om vinden vänt.

    Det small en gång, ena framdäcket sprang läck, en stund senare nästa däck. Billarmet tjöt rätt vad det var, det var väl då det brann upp. Ägaren gick fram mot bilen och folket ropade att han skulle stanna men han stod vid sin brinnande bil. Hans golfbag räddades, hans frus kvarglömda handväska som låg i baksätet likaså. Jackan som låg i skuffen som troligen stinker brandrök räddades.

    Det var skoj att se brandmännen jobba metodiskt, alla visste precis vad de skulle göra för bästa resultat. En av dom var förresten föreläsaren i våras från Först till olycksplats, den andra är Mats Liifvs svåger och den tredje brandmannen var dotterns kompis pappa. Världen är liten ibland!

    Undrar så här efteråt vad det är som får en bil att börja brinna bara så där oförhappandes. Karln körde bilen dit, parkerade, gick in och handlade i sportbutiken och när han kommer ut får han se sin bil i fullan låga. Bara så där. Är det spruckna gamla bränsleslangar som läckt ut bensin på en varm motor? Kabelbrand? Det var en väldig tur att han inte körde bilen i alla fall.

    Jag har varit med om att en bränsleslang går läck och sprutar bensin över en het motor en het sommardag som denna. Det säger bara poff! så brinner det sekunden senare. Den gången lyckdes vi släcka branden själva, helt otroligt. När brandmännen kom satt vi i diket och tittade på eländet, de kollade upp hela bilen så inget pyrde och sen for de tillbaka igen.


  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Världen är liten ibland!
    Ja så är det när man bor på landsbyggden.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Bra gjort att släcka en motorbrand på egen hand!

    Jag vet hur svårt det är. Efter att ha tömt två normala skumsläckare över en SAAB 900 som brann utanför mitt jobb, utan att få stopp på eländet kom brandkåren med stora skumsläckaren. Sedan var det snart släckt. Felet som jag gjorde var att tömma hela släckarna på en gång över brasan. Hjälpte en stund, sedan tog det sig igen. Det jag skulle gjort var att spruta en snabb dusch över det hela, vänta och se var det slår upp igen, ny dusch etc. Inte lätt att veta utan utbildning. Tror att det kan vara ett rätt vanligt felbeteende bland gemene man. Hade inte gått någon kurs vid det tillfället, vilket jag gjort nu och förhoppningsvis är något bättre på att släcka bilbrand, om det nu finns släckare tillgängligt. Inte alla som åker omkring med det i bilen.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja så är det när man bor på landsbyggden.
    Liknar ni varandra också? haha...

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja gissa om man var stressad till max då. Jag skulle ringa 90 000 som det var då, precis när jag skulle berätta var bilen stod och brann tog batteriet slut. DET var inte lite så stressande. Jag sprang ut på motorvägen och viftar och visar att jag behöver ringa men inte en käft stannade. Alla körde saaakta förbi och glodde som f*n istället typ ”Titta, det brinner visst där! Och vad står hon där och viftar för??”... Det kom en zigenare och stannade på andra sidan motorvägen, han drog fram en stor kniv och skar av kylarslangen för att släcka men det hjälpte föga. Han sprang tillbaks till sin bil och tog med en tjock filt och täckte över hela motorn. Diverse kläder hade gått åt som brann upp när vi försökte släcka elden. Nån tog ett fat öl och tömde på motorn men nä, det bara brann vidare.
    Sen kom Viking Lines nån buss och under tiden chauffören stannar bussen hivar passagerarna raskt fram brandsläckaren som fanns längst bak så när bussen stannade var den framme vid dörren redo att användas. Och sen var branden släckt i ett nafs, äntligen. Och där satt vi i diket senare och tittade på eländet och fattade inte att vi släckt en bilbrand, med bensin inblandat.

    Man får lite av samma stress fast betydligt lugnare när man ser en bil brinna igen, det är som om känslorna väcks upp som man hade då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •