Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lek med kameran

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Lek med kameran

    Jag börjar få in snitsen att plåta manuellt, det går bättre och bättre för varje gång och ju mer jag plåtar med manuella inställningar desto mer gillar jag kameran. Jag har försökt plåta i automatikprogrammet och det jag ser gillar jag inte alls. Ju mer jag plåtar manuellt och får känslan av kontroll över bild och kamera desto roligare och bättre bilder blir det och mer allergisk blir jag mot automatikprogram i kameran. Annars blir objekt som ett modellflygplan för mörkt för himlen slår ut den. Det blir en attans kontrast och en massa färger mellan ljust och mörkt försvinner. Nä, så jag ställde in allt manuellt och plåtade så istället. Dock skulle jag vilja haft en annan tid så man ser propellern bättre.

    Den här bilden gillar jag, det är luft framför flygplanet och visuellt ser den inte ut att falla ur bild, färger och vitbalans okej, bra skärpa. För att vara plåtad manuellt tycker jag den blev ganska bra med tanke på att den flög relativt fort.



    I går for jag iväg i skymningen med Trajjan och min kameraväska till Söderby brygga och upp med kameran och plåtade hojen. Givetvis var inställningarna manuella, det är skoj att labba med olika inställningar.
    Jag gillar den här bilden också (bara lite synd att jag kapade spegeln):



    Sen for jag till kyrkan, på vägen dit hade jag en polisbil bakom mig som låg och tryckte, de får gärna kolla mig men de åkte vidare. De såg kameraväskan och stativet jag hade surrat fast på utsidan och troligen kör jag förstås runt för att plåta, vad annars ha ha ha…
    Kyrkans parkering har många bra öppna ytor där man kan plåta fordon. Men jag blev störd av att det var ett par som satt i ena bilen och pratade. De glodde som tusan på mig och över det jag sysslade med, förmodligen ett par som var otrogna och träffades i all hemlighet och var antagligen rädda jag skulle plåta dom. Skiter jag i, det är inte mina bekymmer i så fall.

    Nåja, de bilderna blev inte bra, det gick folk och det var parkerade bilar i vägen och paret som var oroliga att jag skulle plåta dom så jag kunde inte koncentrera mig riktigt och idéerna tröt ändå. Dags att åka hem och klockan hade hunnit springa iväg till ca 22, tiden går visst fort när man har roligt. =)

    Och det är inte alla bilder som blir bra, här är ett praktexempel på missar: jag syns upptill, fälgen ser skev ut och dessutom är den klippt...

    Senast redigerat av Nina den 2009-06-27 klockan 08:58.

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vilka fina bilder!
    Tror som du att när fotointresset väcks på allvar, blir manuella möjligheter viktiga.

Liknande ämnen

  1. En tur med kameran.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 19:53
  2. Var har ni kameran?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 01:47
  3. Lek med kameran
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 07:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •