Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: hur minskar vi olyckorna?

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren
    Jag gillar Sven Melanders och Åke Catos (tror jag det var) gamla slogan: Krama varandra i trafiken.
    Ja den är bra! ;D Vi kanske ska damma av gamla slogans och nöta dom igen?
    Det är ju annars mode med lite retro här och där så…

  2. #12

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Krama varandra i trafiken låter som en sund slogan

    Att det är den som sitter på hojen som många gånger är orsaken till olyckan är nog ganska klart!
    Att folk pratar om bättre vägar, mitträcken osv osv kan nog till viss del bero på att man inte vet hur man kommer åt folks attityder.. då får man försöka ändra deras förutsättningar istället.

    Det blir lite som att kyla ner en eld utan att faktiskt släcka den, man kommer inte åt den underliggande orsaken. Poetiskt 8)
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #13

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort. Då får eleven uppleva hur oskyddad man är som MC-förare samt vilken kapacitet det finns i hojarna. Det var en tankeställare för mig och jag har haft B-kort i 10 år innan jag tog A. Halkan är ju obligatorisk och det är väl ingen stor sak att lägga in mc som det också. Det kanske blir dyrt när folk väl fått provat och bestämmer sig för att uppgradera.

    Mina 5 öre

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av jocke5
    Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort.
    Jag trodde det ingick lektioner på mc när man tar a-kort. Du menar förstås att de som tar b-kort borde få en lektion på en mc.

  5. #15
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Det mest fostrande jag varit med om trafikmässigt var körträning och körkortstagning för körkort klass CEDE. Jag kommer aldrig mer att köra bil (eller mc) som jag gjorde innan...

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif
    Det mest fostrande jag varit med om trafikmässigt var körträning och körkortstagning för körkort klass CEDE. Jag kommer aldrig mer att köra bil (eller mc) som jag gjorde innan...
    Själv har jag bara C förutom B men med CE/DE behöver man lite mer plats och utrymme. Det gäller att ta för sig på rätt plats och tillfälle med släp bakpå. Det jag vet är att man får köra över två filer om man ska svänga och behöver utrymme för svängen, då kör man i den andra filen också före svängen, inte efter sväng för då kan nån ha kört upp bredvid från andra hållet och ska in på samma väg. Det är lättare att ha uppsikt i speglarna längs med fordonet än mitt i svängen.

    En mc är ännu svårare att upptäcka och då vissa kör som de gör så är risken mycket stor att man tar dom med nåt hjulpar, man skulle inte ens märka om de kört in under bilen, ännu mindre om de hamnar under släpet. Här skulle jag faktiskt önska lite mer från bilister/hojar, för man ser inte igenom skåpet/släpet som en del tycks tro.
    Jag hade förståelse för lastbilar när jag hade enbart B-kortet men efter jag tog C själv fick jag mycket större förståelse för lastbilar med/utan släp och dess utrymmesbehov de har.

    Tips: ska du igenom en rondell och har en lastbil bredvid, ligg precis i mitten av den så blir du inte trängd. Det är i hörnen som man kan bli trängd, så ligg inte varken vid fram- eller bakjul utan emellan dom längs sidan (under förutsättning att chauffören inte genar förstås). Är det en långtradare – låt den köra antingen före eller efter dig, den behöver sitt utrymme.;D
    Det fick jag lära mig när jag tog B-kortet för en himla massa år sen.

  7. #17

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av jocke5
    Då jag kommer ihåg min första MC-lektion som spännande och obehaglig borde det ingå en lektion för MC när man tar a-kort. Då får eleven uppleva hur oskyddad man är som MC-förare samt vilken kapacitet det finns i hojarna. Det var en tankeställare för mig och jag har haft B-kort i 10 år innan jag tog A. Halkan är ju obligatorisk och det är väl ingen stor sak att lägga in mc som det också. Det kanske blir dyrt när folk väl fått provat och bestämmer sig för att uppgradera.

    Mina 5 öre
    Det skulle kanske kunna va nått! Själv har jag aldrig funderat kring det här med lastbilar förrän jag själv tog lastbilskort.. så nu byter jag exempelvis alltid fil om jag ser att en lastbil är på väg ut på motorvägen.

    Jag tror många bilister inte tänker på att en MC skiljer sig från en bil.. både i fart och synlighet.
    Om alla som tog B-kort fick prova en lektion i de andra klasserna kanske man kan undvika en del onödiga olyckor.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    så nu byter jag exempelvis alltid fil om jag ser att en lastbil är på väg ut på motorvägen.
    Jag med, jag orkar inte bromsa.

  9. #19

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    bra annars är väl ändå att köra mycket på bana då man lär känna både sig själv och sin hojj!
    Det bär i väg mot anderstorp om någon vecka med mina vänner skall bli väldigt lärorikt.. har hört att det skall vara en hel del teori med. och sedan som de flesta andra skriver: kör med insidan!!

  10. #20

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Bana hade jag gärnat testat på, tyvärr är det en bit till närmsta..

    Nån som gått broms- och kurvkurs?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Bilister vållande i 64% av olyckorna!
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 13:54
  2. Bilister orsakar 60% av mc-olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 17:50
  3. Försäljningen av motorcyklar minskar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:33
  4. Våren är här - likaså olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •