Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: hur minskar vi olyckorna?

  1. #21
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Bana hade jag gärnat testat på, tyvärr är det en bit till närmsta..

    Nån som gått broms- och kurvkurs?
    jag har inte gått men har kompisar som gort det.. väldigt populär och bra kurs!

  2. #22

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Jag såg ett inslag på nyheterna för ett tag sedan angående alla mc-olyckor. Där snackade man mycket om vidareutbildning och hur effektivt det var.. det slog mig att enligt dom iaf så var det bara Folksam som hade lägre försäkringspremie om man som ägare till hojen var vidareutbildat. Med vidareutbildning menas ex. Broms- och kurvkurs.

    Vad tycker ni om en sån idé? Jag tycker andra bolag borde haka på och visa att man vi ha säkrare förare.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #23
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    billigare försäkring för vidareutbildade förare är en perfekt ide! det skulle kunna gälla övriga fordon/försäkringar också, bilar tex..

    jag tycker också att det är konstigt att när man väl har sitt körkort är det aldrig någon uppföljning

  4. #24
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    många medlemmar har tillkommit sen där här tråden fick liv... har ni några smarta idéer hur vi minskar olyckorna? och får bättre försäkringspremier?

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av turbo Visa inlägg
    många medlemmar har tillkommit sen där här tråden fick liv... har ni några smarta idéer hur vi minskar olyckorna? och får bättre försäkringspremier?
    Ja, förbjud bilar! Eller separera vägarna så att hojarna får egna, helst slingriga, vägar med rätt doserade kurvor och avåkningszoner. Hojvägarna kan ha hastighetskameror, men de ska endast finnas där för att hjälpa till att bättra på åkarnas varvtider. =)

    Men om jag ska vara allvarlig, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Nåt som jag tror är effektivt är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.

  6. #26
    I det militära är det ju "skjut först - fråga sen" en vanlig överlevnadsmetod. Jag tänkte likadant, så jag installerade en monster tuta, låter som en lastbil med släp ungefär!, som jag använder ofta, t.ex vid tillfällen där det finns risk att en bilist inte ser mig. (Och det är ofta).
    Kanske inte är populärt i alla lägen men jag kommer ju fram vid liv!

    Hittade ett kompressorhorn, superlitet, som passar på de flesta hojar efter långt letande.
    Låter verkligen mastigt, ger otroliga 139dB!
    Vet inte om det är riktigt tillåtet att göra reklam här på forumet, men jag har gjort en liten hemsida där jag säljer sådana horn. Det är inget företag dock utan jag har bara köpt några stycken så att de ska gå att få tag på här i Sverige.
    Hjälper ju alltid någon att överleva lite längre!
    Kolla i "Köp och Sälj" under "Högljudd Italienare mellan benen?"

Liknande ämnen

  1. Bilister vållande i 64% av olyckorna!
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 13:54
  2. Bilister orsakar 60% av mc-olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 17:50
  3. Försäljningen av motorcyklar minskar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:33
  4. Våren är här - likaså olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •