Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: hur minskar vi olyckorna?

  1. #1
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    hur minskar vi olyckorna?

    läste att det verkar bli en mörk mc-sommar även i år, många dödsfall. skillnaden är att det är fler äldre förare som omkommer, inte bara hormonstinna 20-åringar.

    regeringen och andra tyckare verkar ha sin idé hur man kan minska olyckorna, tänker på regskylt fram, dyrare försäkringar.. allt för att få ner farten, vilket är bra!

    skulle va kul att höra vad ni andra som kör hoj har för förslag för att minska olyckorna?
    det är ju trots allt "vi" som finns där ute på vägarna, inte politikerna(med vissa undantag)

    jag kan börja med ett förslag:
    obligatorisk kurv och bromskurs till alla!



    allt för att undvika det här..

  2. #2
    Jåke
    Gäst

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    - Utbilda övriga trafikanter, främst bilister, bättre. De står för ungefär hälften av alla "mc-olyckor" genom påkörningar, dålig uppsikt m m
    - Inför obligatorisk trafikutbildning i skolan med orsak-konsekvens och riskutbildning.
    - Inför krav på återkommande kontroll av lämpligheten och följ upp genom att faktiskt plocka bort de som inte klarar sig. Främst personer med syn, hörsel och motoriksvårigheter. Läkare har idag rätt till detta men det görs sällan eftersom körkort ses som nåt slags mänsklig rättighet.

    Tyvärr har VV för flera år sedan erkänt att man inte är intresserad av första förslaget med skälet "vi kan inte utbilda 4,5 miljoner bilister, ni måste klara er själva". Likaså säger skolan om andra förslaget att "det finns inte rum i studieplanen"... Intresse saknas alltså att göra nånting åt problemet och man är mest intresserad av att låta det hela bero tills man får så mycket vatten på sin kvarn att man kan genomföra det som nu är på gång och till sist säga "förbud!".

    >

  3. #3
    Nilsson
    Gäst

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    jag tror inte att bara broms och kurvkurs e lösningen , jag vill nog hävda att det ligger mest hos den som kör att känna sig bekväm i sin körning , då blir man säker och det blir roligare körning , problemet är då vissa inte kan se sina begränsningar och där kan kurserna göra skillnad , på båda håll ,folk blir säkrare men de som har dåligt omdöme flyttar fram sin tröskel och kan bli ännu farligare, nä jag tror att man måste få både bilister och mc folk att vara mer tolleranta mot varandra men jag vet ej hur

  4. #4

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Intressanta förslag..

    Trafikkunskap som obligatoriskt ämne i skolan och då inte bara att lära sig vägskyltar utan som Jåke skrev, orsak-konsekvens osv.
    Säkrare mitträcken för motorcyklister, tror det finns i Tyskland.. är väl framförallt stolparna mellan vajrarna som kan ge obehaliga skador genom sin hack-effekt.
    Bli bättre på att följa upp kunskapsnivåerna hos alla förare, en ny uppkörning var 5:e år kanske?

    Själv kör jag efter den klassiska regeln.. räkna med att alla andra är dumma i huvudet. Kanske lite överdrivet men jag tror det är en bra grund.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

    Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

    Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

    Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

    Kortversion? Det är upp till oss nu!

  6. #6
    Medlem [Spanaren]s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    32

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    en bra grej är stunt o street kvällar där gasglada kan leka helt lagligt
    The Internet interprets censorship as damage and routes around it.

  7. #7

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av [Spanaren
    ]
    en bra grej är stunt o street kvällar där gasglada kan leka helt lagligt
    Tror jag också.. precis som att graffiti och klotter minskar om man sätter upp legala väggar.

    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif
    Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

    Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

    Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

    Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

    Kortversion? Det är upp till oss nu!
    Bra skrivet! Att jobba för säkrare vägare osv är väldigt viktigt men det är i slutändan personen bakom styret som har den största inverkan.. miljonkronesfrågan är ju fortfarande HUR? Hur ändrar man attityder?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #8
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif
    Innan vi börjar härja med andra trafikanter, kräva avåkningszoner och högfriktionsasfalt måste vi börja med oss själva; där ligger huvuddelen av orsakssambanden.

    Rätt hanterad ska inte en mc behöva ha ett dugg större sannolikhet för vurpa/olycka än det är med bil (konsekvenserna kommer däremot alltid att bli större oavsett att skyddsklädsel och så vidare utvecklas).

    Den utbredda idén om att utforska sina egna/bågens gränser på allmän väg måste bort och vi måste glömma tanken på att trafiksäkerhet är vars och ens ensak - fixar vi de två attitydmålen kommer det att hända MYCKET positivt! Samspelet i trafiken tillåter helt enkelt inte en stor grupp förare som känner sig som James Dean/Rossi och använder allmän väg som någon sorts nöjesfält!

    Med tanke på den outlaw-mentalitet som fått starkt fäste även utanför 1%-klubbarna (stuntning på väg, runaways från polisen, race-inriktade gruppkörningar på skojiga 70-vägar, gömda regplåtar, osynliga blinkers, rensade avgassystem med mera) är jag inte ett dugg förvånad över myndigheters och "vän-av-ordnings" krav på hårdare tag mot oss som kollektiv.

    Kortversion? Det är upp till oss nu!
    Håller med dig till fullo.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Håller med Guzzi-Leif. Det hjälper inte med bättre vägar och allt för att minska olyckor och hålla nere olycksstatistiken, det är den som sitter på hojen som måste ändra sin attityd.

    Hojen är helt enkelt korkad, den gör precis som *du* arbetar på den!

    En slogan skulle kunna vara: det är coolt att köra lagligt.
    En annan: Tuffa hojare använder riktiga kläder.
    En till: Duktiga hojare kör med insidan.


  10. #10

    SV: hur minskar vi olyckorna?

    Och kanske: Använd insidan - skydda utsidan.

    Jag gillar Sven Melanders och Åke Catos (tror jag det var) gamla slogan: Krama varandra i trafiken.

Liknande ämnen

  1. Bilister vållande i 64% av olyckorna!
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 13:54
  2. Bilister orsakar 60% av mc-olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 17:50
  3. Försäljningen av motorcyklar minskar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:33
  4. Våren är här - likaså olyckorna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •