Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Ny standard ska underlätta att mäta motorcyklarnas bullernivå

  1. #1

    Ny standard ska underlätta att mäta motorcyklarnas bullernivå



    USA tar fram ny standard för att mäta buller på fältet
    Det har diskuterats till och från på olika sajter om motorcyklars ljudvolym. Vissa
    tycker det är skönsång, andra tycker det förstör semestern. Oavsett vad man
    tycker finns det regler för hur mycket en motorcykel får leva om, men dessa är
    svåra att kontrollera för polis och bilinspektörer ute på fältet.

    Nu har dock den amerikanska organisationen SAE (Society of Automotive
    Engineers) tagit fram en enkel, effektiv och billig standard-metod för att mäta
    huruvida en motorcykel håller sig inom de tillåtna bullerkraven.

    Standarden benämns J2825 och den tar upp olika faktorer såsom instrumentering,
    testplats, testförhållanden, procedurer, mätningar och ljudnivåer. Innehållet är
    baserat på omfattande undersökningar av olika typer av väghojar.

    "Motorcykelvärlden och samhället/staten har länge önskat ett praktiskt fälttest
    för att kunna mäta bullernivåer, säger Ed Moreland på amerikanska motorcykel-
    sällskapet(AMA).

    "AMA håller fast vid att få faktorer påverkar missaktnigen och fördomarna mot
    motorcyklister så mycket som överdrivet högljudda motorcyklar. Med den nya
    mätstandarden kommer man lättare kunna bedöma hur tyst, eller högljudd, en
    motorcykel är.


    Något Sverige borde ta efter och bli bättre på?
    Eller tycker ni det är en motorcykels rätt att få leva om lite?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag tycker det är motorcyklismens rätt att polisen kniper bullerbusarna så de slutar dra oss andra i skiten!
    Hurra för AMA!

    (skrivet av en som formligen älskar mullret vid pådrag och snarvlet vid avslag från en fåcylindrig motor men som ändå kan hålla omognaden på mattan)

    För övrigt vill jag ha ett tillägg i straffskalan: Tycker att marodörerna ska tvingas köra minst 250 mil med sån där smattra i framhjulet efter varje gång de åkt fast.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Tycker att marodörerna ska tvingas köra minst 250 mil med sån där smattra i framhjulet efter varje gång de åkt fast.


    (en som delar dina bulleråsikter)

  4. #4
    Håller med om allt ni skriver,måste köpa mej en BMW,skäms att jag vart en sån där marodör å förstört för dom riktiga motorcyklisterna,förlåt lovar bättring.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Jag tycker motorcyklar låter underbart! Även brölande HD's, men jag hade nog ledsnat ganska snabbt om jag bott vid en väl trafikerad väg. Vi får väl dra på i skogen, i viadukter och på andra väl valda platser

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Blues Visa inlägg
    Håller med om allt ni skriver,måste köpa mej en BMW,skäms att jag vart en sån där marodör å förstört för dom riktiga motorcyklisterna,förlåt lovar bättring.
    Är alldeles säker på att jag inte är en riktigare motorcyklist än vad du är.
    Tycker ändå jag har rätten att tycka illa om bullrandet.
    Och inte tror jag heller att just min åsikt kommer att påverka någon annan. Lagbrotten får polisen ta hand om...

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    ”Rätt ljud” låter alltid gott. Jag gillar dova basiga muller, inte diskantskrikiga ettriga ljud som skär så enormt i öronen. För min del tycker jag att hojar kan få låta lite, man kan lättare uppmärksamma en hoj på håll innan man korsar gatan som fotgängare.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nu menar jag inte att det är okej att plocka ur innanmätet i dämparna.

  9. #9
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    När man som jag bor på Södermalm får man tåla en del ljud. Sirener som ljuder dygnet runt, bussar, bilar, motorcyklar och inte minst skräniga fulla tvåbenta idioter på väg till eller hem från krogen. Men det ljud som stör mest är just mc "utan" dämpare. "För det låter så fräckt mellan husväggarna". Fasen, var är hänsynen? Till de små barnen som just somnat in och till Agda som med stor möda och darriga händer äntligen fått upp kaffekoppen till munnen. Det är lätt att säga att det låter tjusigt när de själva kör med öronproppar och har hjälm på skallen. Jag är således för ett dylikt fälttest. Ett skönt muller är dock inte fel. Tvärtom. Me like.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Körde i en kortege en gång med mycket blandade hojar i. Hade framför mig en idiot på en HD, som förstörde hela intrycket med sitt avgasljud. Har inget emot effektljuddämpare, men att plocka ur insatserna bara för att tro att man imponerar måste ju betyda att man är lika tom som dämparen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-02-01, 13:14
  2. Mäta tankgivare ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-08-04, 17:46
  3. Reading Standard tank
    Av Azarroth i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 12:00
  4. Hepco & Becker alu standard bortslarvade av posten!
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 09:59
  5. Hepco becker alu standard beställda
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •