Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 118

Ämne: CF MOTO V5 - Vad tycker ni?

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.
    Nu har jag ingen V3/V5 men konstruktionen är ju som på en scooter vad gäller drivning och då är det svingen på höger sida som ska av (bromsoket brukar vara fastskruvat på svingen så det får du nog plocka av också). Sitter stötdämparen i svingen så får du ta bort den också. Av med avgassystemet och troligtvis redan vid infästningen till motorn för de brukar inte ha någon skarv på mitten att dela, sen lossar du hjulmuttern på höger sida och drar ut axeln, alternativt sitter axeln fast och du bara drar ut hjulet. Sen är hjulet löst. Observera att vänster sida ska du inte behöva röra överhuvudtaget.

    Ny packning mellan avgassystemet och motorn kan behövas vid ihopsättning men det brukar faktiskt hålla tätt att köra med den gamla. Lite sån där avgaspasta satte jag på innan jag skruvade dit det igen och det håller tätt.

    Som ovan gjorde jag på min kinesiska Baotian sport EU- moped och även polaren på sin Yamaha 125cc scooter.

    Det är kul att ni hittar hit till hojen.nu med era automatväxlade underverk!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-04 klockan 21:00.

  2. #22
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av lassepc Visa inlägg
    .

    En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.

    Servicen utför jag själv tar ca: 15 min och kräver en 17 hylsa och 9 deciliter olja semi synt. Att byta i slutväxel, viktigt, tar också ungefär en kvart anvädde "castrol scooter gear 90" 64 kr tuben på mekonomen ej lagervara. Slutligen, jag är helnöjd med köpet, mycke glädje och ny vänner för 21 papp. Lasse
    Stämmer bra som Bosse skrev.

    Enligt servicemanualen så:

    Rear Wheel:
    Remove
    -Muffler
    -rear right shock absorber
    -rear brake caliber
    -rear fork

    Remove rear fork inner collar
    Remove rear wheel.


    Fråga angående växeloljan?
    Du skrev att du använde "castrol scooter gear 90"
    Men i manualen står det:
    Recommanded gearbox oil. SAE 15W-40/SF

    Det har jag fått för mig att det är samma som motorolja!? Vad är fördelen med Castrols?

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Stämmer bra som Bosse skrev.

    Enligt servicemanualen så:

    Rear Wheel:
    Remove
    -Muffler
    -rear right shock absorber
    -rear brake caliber
    -rear fork

    Remove rear fork inner collar
    Remove rear wheel.


    Fråga angående växeloljan?
    Du skrev att du använde "castrol scooter gear 90"
    Men i manualen står det:
    Recommanded gearbox oil. SAE 15W-40/SF

    Det har jag fått för mig att det är samma som motorolja!? Vad är fördelen med Castrols?
    Växellådsolja för manuell växellåda i bil använder jag till slutväxeln på min scooter. Men mer pratiskt är ju gear oil på tub men den är oftast dyrare men å andra sidan byter man inte slutväxelolja så där överdrivet ofta och där går ju inte i så mycket.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-04 klockan 21:45.

  4. #24
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Växellådsolja för manuell växellåda i bil använder jag till slutväxeln på min scooter. Men mer pratiskt är ju gear oil på tub men den är oftast dyrare men å andra sidan byter man inte slutväxelolja så där överdrivet ofta och där går ju inte i så mycket.
    Jo men det är ju en helt annan olja. Castrol är ju en transmissionsolja och de brukar ju ligga mellan SAE 75-90 med en GL klassning.

    När det gäller hänvisad Castrols olja.
    http://www.castrolmoto.com/en/produc...g_gear_oil.php

    Rekomenderad olja är ju en vanlig motorolja.


    Hittade denna information ang transmissionsoljor:
    "Experimentera inte eftersom ett felaktigt val kan ge skador på transmissionen. Här är några exempel på detta. Om det i instruktionsboken står att en GL-1 olja skall användas och man häller i en GL-5 olja istället kommer kuggarna i växeln att klara sig mycket bra. Men de additiver som finns i GL-5 oljan kan reagera negativt med synkroniseringsringar eller olika lagermetaller, vilket i sin tur leder till skrapljud vid växling eller direkta haverier."
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-04 klockan 21:57.

  5. #25
    Mc-Bosse
    Gäst
    Pennzoil GearPlus SAE 80W-90, Gear lubricant GL-5 använder jag.

  6. #26
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Pennzoil GearPlus SAE 80W-90, Gear lubricant GL-5 använder jag.
    Jo ja.. men frågan jag ställer är att specifikt på V3/V5 så är den rekomenderade oljan SAE 15-40/SF. Vilket inte är någon transmissionsolja utan samma olja som till motorn.
    Typ samma som vi har i våra kawasaki där motor och växellåda är integrerade med samma olja fast då på v3/V5 är de separerade.


    Att då frångå det och hälla i en transmissionsolja!? Hade jag aldrig vågat och undrar om det är på helt eget bevåg eller om det finns fördel?
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-04 klockan 22:42.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    täby stockholm
    Inlägg
    14
    Kollade med Säljaren Asien grossisten i stockholm som rekomenderade Castrols scooter gear 90 eller en liknande slutväxelolja. Det ska inte vara motorolja i slutväxeln. Scooter gear oljan är dyrare,men man byter kanske vartannat år.

  8. #28
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av lassepc Visa inlägg
    Kollade med Säljaren Asien grossisten i stockholm som rekomenderade Castrols scooter gear 90 eller en liknande slutväxelolja. Det ska inte vara motorolja i slutväxeln. Scooter gear oljan är dyrare,men man byter kanske vartannat år.
    Fortfarande är det så att den rekomenderade oljan är motorolja. Samma som de flesta manuella växellådor har. Dock efter ha sökt en del på nätet så verkar det som om många använder SAE 85-90.

  9. #29
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Fortfarande är det så att den rekomenderade oljan är motorolja. Samma som de flesta manuella växellådor har. Dock efter ha sökt en del på nätet så verkar det som om många använder SAE 85-90.
    Jo alla använder gear oil i någon form. Jag har kört 1 200 mil med min moped med 2 byten av slutväxeloljan och jag har inga problem. Sen dessa rekommendationer i handböckerna till kinesiska två-hjulingar verkar vara lite underliga ibland. I min handbok till mopeden stod det att motoroljan skulle bytas var 300 mil, i andras var det 500 mil och slutligen rekommenderade forumfolk var 200 mil eftersom där inte är något oljefilter (inte i mopederna i varje fall). Det är samma motor i alla kinesiska mopeder.

    Helsyntetisk motorolja var inte bra enligt min handbok. Men eftersom det är en ordinär motor typ en bilmotor fast i mindre format så är trots allt det bästa helsyntetisk olja eftersom den inte slits i lika hög grad som mineralolja. Bytena kan också dröja om man kör helsyntet så kostnaden behöver inte bli högre.

  10. #30
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Fick bekräftelse idag från importören atvsweden.

    "Ang olja i bakväxeln, så kör vår mekaniker ALLTID med en transmissionsolja 75W-90 med GL5. Så kör på samma och bry dig inte om manualen i detta fall!"

Liknande ämnen

  1. Dom här e rätt coola tycker jag :o)
    Av Knarr i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 21:51
  2. vad tycker ni om min annons
    Av lone wolf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 09:59
  3. Vad tycker ni om nya BMW 1600?
    Av erkagn i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 21:55
  4. Vad tycker du? (Kriminella/MC-gäng)
    Av Boogieman i forum Off topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 11:00
  5. Honda vill veta vad du tycker
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •