Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frontade för en vecka sedan

  1. #1

    Frontade för en vecka sedan

    Hejsan,

    Förra torsdagen 11 juni var jag med om en olycka med min Honda SevenFifty. Vad jag undrar är vad framgaffeln klarar av i påfrestning och om jag kan lita på den om den inte byts. Vill ju inte den ska vika sig om jag behöver bromsa ordentligt fram eller om jag kör ned i ett gupp. Hojen är inlämnad på Honda MC Center här i Göteborg.
    Här är vad som hände:

    Jag kom körande på min Honda 750 SevenFifty på Sten Sturegatan mot Nya Allén här i Gbg med en moped framför mig. Körde i ungefär 30 km/h. Mopeden gick åt sidan för att släppa förbi mig o jag såg det stod en röd bil vid en utfart från en parkering. Reflekterade inte mer över det utan accelererade försiktigt för att komma förbi mopeden. Jag hade precis passerat mopeden då jag plötsligt ser hur bilen svänger ut mitt framför mig. Jag tvärbromsar naturligtvis på ren instinkt men avståndet är bara några meter. Hinner dock få ned hastigheten litet från kanske 45 km/h men det blir ändå en bra smäll. Jag träffar bilen ganska långt bak på bakdörren o flyger över bilen som står still mitt i vägen. Slår i asfalten o glider några meter (tur jag hade MC-stället på mig). Kommer på fötter efter några långa sekunder. Mopedisten kommer springande mot mig o en annan bilist kommer också mot mig o undrar hur det är. Kvinnan i den röda bilen kommer ut ur bilen o undrar hur det gick. Hon såg oss inte säger hon, varken mig eller mopeden. Den andra bilisten skäller på henne o frågar hur fan hon kunde köra ut på det sättet. Hon står fortfarande med sin bil mitt i vägen o stoppar upp trafiken åt båda håll. Mopedisten säger åt henne att flytta bilen o ställa sig vid sidan med bilen. Bilisten o mopedisten reser min hoj medan jag känner över kroppen efter skador. Känner en smärta i bröstkorgen som slog i ordentligt i asfalten. Men inget akut. Jag får hjälp knuffa hojen åt sidan så trafiken kan fortsätta.
    Får telefonnummer av mopedisten och bilisten för att kunna kontakta dem om vittnen behövs.
    Jag byter information med kvinnan i den röda bilen och sedan ser jag över hojen. Det ser ut som om den klarade sig utan större skador. Det jag omedelbart har sett är litet mindre repor på kraschbågen vid motorn och repor på styrände, handbroms, backspegel. Snedställa backspeglar som glidit på styret. Höger blinkers fram krossad. Som tur var tog det tvärstopp så hojen gled inte på asfalten utan välte. Ännu mera tur verkar jag haft då framgaffeln och framhjul verkar vara OK. Jag ska förbi Honda Center i morgon fredag o låta deras mekaniker titta på hojen innan jag ropar hej. Men jag hade nog en jädrans tur att det gick såpass bra det ändå gjorde. Jag kunde haft min son bak som passagerare o det kunde gått illa.
    Ringde senare mopedisten o frågade hur han uppfattade händelsen eftersom jag bara har fragmentariska minnesbilder av själva smällen.
    Han berättar att han redan på håll såg att kvinnan i den röda bilen var osäker. Han släppte av på gasen när han gick åt sidan och hade sin blick fäst på hennes ansikte för att få ögonkontakt. Jag såg bara själva bilen i bakgrunden eftersom mopeden låg mellan mig o den röda bilen ända tills jag gled förbi mopeden o bilen körde rakt ut. Nåväl, han berättar att jag låg ungefär 2 meter framför honom när det small. Han hann själv gira skarpt åt höger o bromsa o lyckades själv undvika en kollision. Han såg bilförarens ansikte och hon tittade hela tiden rakt fram eller kanske till och med litet snett åt höger. Hon tittade aldrig åt vårt håll. Därför såg hon oss inte. Helt vansinnigt svänga ut från en parkering med en lämna företrädesskylt och markeringar på vägen utan att titta vänster!

    Men jag ska inte klaga det kunde gått mycket, mycket värre. Har fortfarande ont i revbenen och det är troligen sprickor i något/några av dem. De självläker och kan inte göras något åt. Det tar bara litet tid.

    Ta det lugnt ute i trafiken!
    Proud member of GSX1400.se

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Ajaj, trist. Ofattbart att folk inte ser sig för, men det är förmodligen som Jåke sa i en annan tråd att små hojar inte utgör ett hot för en person som sitter skyddad i en bil så reptilhjärnan sållar bort synintrycket. Men ja, i det här fallet så verkade ju inte ens reptilhjärnan ha varit aktiv då hon inte ens sneglade åt ert håll..

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jätteskönt att det verkar gått så bra.

    Så´na olyckor är riktigt svåra att gardera sig mot, när folk beter sig helt tokigt!

    Hoppas att du varit hos läkare och kollat dig. Kan bli men, som inte märks direkt, av sådana smällar. Blir så mycket jobbigare att hävda sin rätt mot eventuella försäkringsbolag om man inte kollat sig direkt efter smällen. Dom hävdar alltid att eventuella whiplashskador och liknande inte alls hade med olyckan att göra och vill inte betala ut ersättningen som man har rätt till.

    Nu är det bara att sätta sitt hopp till att hojen snabbt blir okay så att du kan börja köra igen.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Grattis till utfallet, främst när det gäller personskador!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tur att det inte blev värre än vad det blev! Skönt att man kan resa sig upp utan hjälp efter en vurpa.

    Lite off topic, det är ju din tråd men...

    Vad gäller kvinnan så borde hon faktiskt bli av med körkortet i ett år och sen gå hela utbildningen igen med teoriprov och körprov. Hon kan ju bevisligen inte framföra en bil på rätt sätt men lär inte få en smäll på fingrarna ens...

    I liknande situationer (i låga hastigheter) om jag kommer med bussen så tänker jag, - Kör du bara, jag bromsar visserligen för att försöka undvika en olycka men ingen tvärnit för jag har passagerare i bussen som inte ska skada sig för att du bär dig åt som en idiot.

    Samma situation med mc:n så är jag inte så kaxig för konsekvenserna blir ju värre vid en kollision.

  6. #6
    Var hos läkaren i måndags för att kolla revbenen o dokumentera skadan. Han sa att det kan vara sprickor i revbenen men att det inte är någon idé att röntga då dom ändå inte kan göra något.

    Hoppas bara min hoj kommer på hjulen snart. Är litet orolig för att framgaffeln tagit skada, utmattats, stressats på någon punkt och att det inte syns för ögat. Kan gå illa om framgaffeln plötsligt viker sig vid inbromsning eller i ett gupp. Jag får hoppas Honda MC Center byter gaffelbenen.
    Proud member of GSX1400.se

  7. #7
    Läskigt! Framförallt att det går så himla snabbt, även om det gick hyfsat bra i det här fallet.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #8
    Ja det gick snabbt. Även förhållandevis bra. Jag kom undan med några sprickor i ett par revben.
    Fick precis faxat till mig en kopia på den offert Honda MC Center skickat till försäkringsbolagen. Summa sumaraum blir det närmare 20.000 kr. Bla en ljuddämpare som fick sig ett märke eller liten buckla. Tror försäkringsbolaget kommer vilja göra en deal där då den kostar 6500 kr.
    Fick också veta att styrlagret var dåligt och behövdes bytas, utanför försäkringen. Det var slitage och inte en del av skadan som uppkom i krocken :-( Kostar 2500 kr extra som jag får punga ut med. Hoppas jag får något för sveda o värk i revbenen...
    Proud member of GSX1400.se

  9. #9
    Jag klippte en ren för några år sedan och ett gaffelben blev skevt. Deb lokala mekaniska verkstaden slängde in det i en press och tog 50:- vilket var rätt humant. Om det är en liten mjuk böj över hela benets längd är det nog ingen fara att rikta men om det är en tvär böj får du allt slanta upp till en ny är jag rädd.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag klippte en ren för några år sedan och ett gaffelben blev skevt. Deb lokala mekaniska verkstaden slängde in det i en press och tog 50:- vilket var rätt humant. Om det är en liten mjuk böj över hela benets längd är det nog ingen fara att rikta men om det är en tvär böj får du allt slanta upp till en ny är jag rädd.
    Mitt vänstra gaffelben var litet skevt o det byts ut helt. Känns skönt. Skulle inte lita på ett gaffelben som varit skevt o sedan riktats.
    Proud member of GSX1400.se

Liknande ämnen

  1. Ny vecka.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 10:02
  2. Länge sedan!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 15:21
  3. Hejsan, det var ett tag sedan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 13:37
  4. Några dagar sedan sist.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 01:17
  5. MC-vecka!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •