Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Lek med kameran

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Kunde inte låta bli…
    Kolla skillnaden mellan en behandlad och en obehandlad bild.

    Obehandlad:


    Och den behandlade:


    Jag tog bort skylten vid skogen, reflektionerna från skylten i billacken, mig själv från kromet (hur kul är det att se fotografen in action i allt det fina?).
    Jag har tagit bort rödstick, bearbetat högdager/skugga, färgmättnad, lagt på Oskarp mask för att få bättre kontrast i bilden. Asfalten var nåt att bita i, är inte alls nöjd men det får duga, bilden ska ändå inte tryckas. Och är man riktigt, riktigt petig så skulle jag ta bort mig själv i kromet på fälgarna, grillen, kromet runt positionslampan etc också.
    Jag tycker inte det här är att manipulera en bild, manipulation ser man i de övre bilderna med ramen jag lagt in, lite skönhetsskimmer och friläggning utanför gränserna.

    Hepp, ha en trevlig midsommar!
    Senast redigerat av Nina den 2009-06-18 klockan 19:30.

  2. #12
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Snyggt jobbat Katarina! Med en del jobb så lyfter bilden. Om jag ska vara en gnällig petgubbe så vore lite skugga under framdelen av bilen och mjuka upp skuggan under dörren ett litet plus

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Snyggt jobbat Katarina! Med en del jobb så lyfter bilden. Om jag ska vara en gnällig petgubbe så vore lite skugga under framdelen av bilen och mjuka upp skuggan under dörren ett litet plus
    Nej du är inte alls gnällig, jag tar mer än gärna emot tips.
    Nu jobbade jag med bilden under max 30 minuter för att egentligen ta bort mig själv i kromet. Jag vet att skuggan har två olika utseenden vid sidan av bilen och däcket råkade bli oskarpt nertill för att jag var lat och zoomade inte in utan harvade raskt på där. Asfalten lämnar en hel del synpunkter, borttagningen av skuggan ser för jä... ut rent ut sagt.
    Framtill hade en skugga varit nice men det var lågt stående sol när jag plåtade bilden, hade den varit mer uppe på himlavalvet hade det nog varit skugga fram under bilen.

    Lågt stående sol passar nog bättre vid fastighetsfotografering modell Gamla Sta'n, så man får med långa släpskuggor längs med husväggarna.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kanske lite beskärning i högerkanten för att få bort den fula containern, när du ändå lagt ner så mycket jobb på det övriga? Min blick vandrar iväg dit efter att ha kollat in den imponerande fronten.

    Jättebra i övrigt tycker i alla fall jag!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mnja, visuellt känns det som att bilen kvävs eller snart ska ramla ur bilden, jag vill helst ha lite utrymme runt omkring/framför fordon. Jag håller med om att miljön var den sämsta tänkbara med containers, skyltar och folk som syns i bakgrunden.
    Senast redigerat av Nina den 2010-11-21 klockan 07:26.

  6. #16
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Hittade in till din andra blogg via ditt inlägg hos SMC. Nappade på frågeleken i Expressen och är nu också med i slutfinalen. Nådde dock inte dina aktningsvärda points utan "bara" på 3700 poäng. Må bäste man/kvinna vinna.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Även jag snubblade mig vidare till finalen med 4.116 poäng. Vi får se hur det går i fortsättningen. Lite tur måste man allt ha...

    Håller med om bilden på bilen. Beskärning blev inte så bra i det här fallet. Fick nog bli till att plocka bort containern och människorna i stället. Mycket pyssel är det...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Men visst var det enkla frågor?? Jag trodde det skulle vara knivigt och mycket funderande men jag tyckte frågorna var rätt så allmänna och enkla. =)

    …får se i slutfinalen vad det är för frågor då, det kanske är ena riktiga bamsefrågor så man får gnugga geniknölarna ordentligt.

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst var det enkla frågor!

    Maud fick runt 3.700 poäng. Verkar som att det var meningen att de flesta ska gå vidare. Kanske vill de ha in mycket e-postadresser för att sälja eller också kommer det att kosta pengar. Vi får se vad syftet är. Hoppas också på svårare frågor...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nja, tror inte de törs sälja folks e-postadresser, möjligen för att de ska kunna kontakta en senare vid slutfinalen.

Liknande ämnen

  1. En tur med kameran.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 19:53
  2. Var har ni kameran?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 01:47
  3. Lek med kameran
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •