Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Lek med kameran

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Lek med kameran

    Testade mitt fisheye-objektiv på nya kameran, jag tycker vinkeln blev bra förutom bakgrunden som kunde fått vara luftigare (inga träd etc). Men den stod på en parkering så det var bara att acceptera miljön. Bilen är en Chevrolet från 1955.


  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skitläcker bil(d)!

    Tycker inte bakgrunden stör mig. Ögonen fastnar direkt på den mäktiga fronten. Det var på den tiden man byggde riktigt snygga bilar. Just den där är en av mina stora favoriter!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo men bilen hade varit mer utmärkande om träden var borta eller bakgrunden helt enkelt suddig. Sen kan man skoja till det mer och frilägga en del av bilen, lägga den delen utanför en ram man skapat. Jag ska fixa en sån bild men först ska jag besikta hoj nr 2 i dag. =)

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Här är exempel på vad man kan göra.
    Senast redigerat av Nina den 2010-11-21 klockan 07:26.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det finns mycket man kan göra i efterhand. Är personligen inte så road av det utan försöker få bilden som jag vill ha den redan vid fotograferingstillfället. Utnyttja bländaren för att få bakgrunden lite mindre skarp etc. Jag var på fotomässan i höstas och såg hur en kille kunde manipulera bilder å det grövsta i datorn. Det är en konst i sig och det är konstnärer som håller på, men så mycket med fotografering har det inte att göra, som jag ser det. Jag gör en skillnad emellan fotografering och bildbehandling/manipulering, kanske anses fel men så känner jag.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    även så här med en vanlig mobilkamera
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag gillar att förbättra bilder men så är det också mitt jobb. Man kan aldrig ta en ren bild direkt ur kameran och publicera den, lite retusch måste den alltid genomgå. Sen kan man också trolla hur mycket man vill, det finns en oändlig massa tricks i Photoshop bara man har kunskaperna. Ni skulle bara veta vad retuschörerna gör med fotomodellernas bilder före tryck…

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    En till...

    Notera nu att jag låtit bilen vara mer ifred, jag har bara frilagt den och då ser man mig sittandes på huk i kromet. Såna saker man behöver ta bort, som man inte kan ta med i publicering annars.
    Senast redigerat av Nina den 2010-11-21 klockan 07:26.

  9. #9
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Visst ska man, som Mats säger, sträva efter att få till bilden redan vid fototillfället men att sen beskära, skärpa och ev. mätta färger kallar inte jag för bildbehandling/manipulering, utan enbart bildbehandling. En bild direkt från kameran har ofta en lätt disig och lite blek ton över sig, speciellt om man använder en fickkamera eller en äldre kamera. Jag gör som Katarina, släpper inte en bild utan att behandla den. Att man sen kan manipulera är väldigt roligt i sig. Så var och en blir klok på sitt sätt

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Yes helt korrekt, AT-gubben.

Liknande ämnen

  1. En tur med kameran.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 19:53
  2. Var har ni kameran?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 01:47
  3. Lek med kameran
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •