Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Första vurpan

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Första vurpan

    Hej!

    Jag körde omkring på landet i ösregnet idag. Satt i tankar och kom på att jag ska ju svänga här i denna korsningen. Jag höll väl 50-60 tror jag. Lugnt tänkte jag ensam som jag var på 70-asfaltvägen och bromsade med frambromsen men ojdå! Där låg jag på asfalten med Kawasakin över mig helt plötsligt!

    Hur fan kunde detta hända tänkte jag när jag rest mig själv och mc:n. Så jädra kraftigt bromsade jag ju inte. Gick och kollade efter några bromsspår om jag hade låst hjulet men hittade inga. Däremot låg där grus under en liten hinna med vatten på asfalten. Då kasar ju framhjulet liksom.

    Det är så jädra dumt att bromsa lite sent för där var helt fri sikt åt alla håll och jag hade kunnat fortsatt rakt fram över korsningen och vänt istället. Mitt högra knä slog i asfalten ganska kraftigt märke jag. Knäskyddet i mc-byxorna gjorde vad det ska göra, nämligen skydda. Jag är ju glad över att jag justerade alla skydd i kläderna häromdagen så att de sitter var de ska. Även att all utrustning var på... Hjälmen slog inte i asfalten utan gled liksom bara i marken. Några skrapmärken är där på den. Något ytterst lite känner jag i höger handled men annars är undertecknad helt hel!

    Kawasakin blev dock sne där fram. Körde 3 mil hem med styret pekande kraftigt åt vänster. Mc:n föll på höger sida och motorskydden är ju bra att ha för det högra tog stöten istället för motorn. Varvräknaren har fått sig en törn och fungerar inte. Jag ska titta på det vid tillfälle.



    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-13 klockan 14:07.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    ABS hade suttit fint där. =) Grattis till första vurpan, skönt att ha det undanstökat. Sådana här incidenter får en att inse att de där extra minuterna det tar att få på sig skyddskläderna inte är så onödiga.

    Föresten, är du säker på att styret är snett och inte bara har vridit sig i fästena? I så fall kan man bara lossa alla skruvar, vrida till och skruva tebax.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    ABS hade suttit fint där. =) Grattis till första vurpan, skönt att ha det undanstökat. Sådana här incidenter får en att inse att de där extra minuterna det tar att få på sig skyddskläderna inte är så onödiga.
    Jo jag har fått mig en tankeställare! Tänk att ha suttit där i jeans och t-tröja? Oj vad jag hade sett ut i skinnet nu! Och att försöka hitta nästa hoj med ABS verkar ju vara en bra föresats.

    Tack för gratulationen!

    Föresten, är du säker på att styret är snett och inte bara har vridit sig i fästena? I så fall kan man bara lossa alla skruvar, vrida till och skruva tebax.
    Jo jag tror att det bara vridit sig faktiskt. Ska kolla det senare idag. Styret pekade neråt men det pressade jag bara upp igen innan jag körde igen efter vurpan. Man kollar ju inte sådär jättemycket i ösregnet på en landsväg. Vill ju bara få hem mc:n.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-13 klockan 14:35.

  4. #4
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Skönt att det gick bra! Vill också passa på att varna för att bromsa på färgmarkeringarna på t.ex. övergångsställen. Såg en förare gå omkull vid Slussen för några år sedan när han bromsade för en fotgängare som sprang ut en bit framför honom.

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    färgmarkeringarna
    Jo dom är räliga (som vi skåningar säger) http://sv.wiktionary.org/wiki/r%C3%A4lig#Svenska

    Det räckar att hamna på en vägmarkering i en kurva så känns det att dom är aningen upphöjda och med regn så blir dom hala.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Bra att det gick bra för dig trots allt. Välkommen till klubben, här har du en som vurpat två gånger i år. Då vet du vilka fler muskler du har i morgon då, he he.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Bra att det gick bra för dig trots allt. Välkommen till klubben, här har du en som vurpat två gånger i år. Då vet du vilka fler muskler du har i morgon då, he he.
    Tack! Betalar vi någon medlemsavgift i denna klubb?

    Höger handled börjar svullna upp nu några timmar efter vurpan. Kanske beroende på att grannen och jag precis drog hela styrinrättningen rätt igen, den hade vridit sig bara. Anstränga handleden är ju inte så smart när den åkt på en mild stukning.

    Varvräknaren är kaputt ser det ut som. Ett stag som håller den har åkt in i hela varvräknarhuset. Varvräknaren, plasten som tändningslåset sitter i och hela plåthistorien som håller hastighetsmätare, varvräknare och tändningslås borde jag byta. Det finns kanske på någon mc-skrot?

    Höger hållare för sidoväskan har också fått sig en kyss. Jag får plocka av den och räta ut den. Bättre sidoväskan och hållaren tar stöten än den högra ljuddämparen.

  8. #8
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Tur att du inte gjorde dig riktigt illa. Nu kommer varningen lite sent ,men just vid kraftigt regn kan det ofta bli snorhalt beroende på att när vatten strömmar ut på vägen följer alltid en sörja av lera och annat skit med ut på vägbanan. Det är när vägen omges av höga slänter risken är störst att det rinner ut där diken saknas .Påt igen bara,att lära sig mc-åkningens alla faror kan förstås vara tusan så smärtsamt men man lär sig alltid av misstagen. Hoja på bara men var försiktig farorna är många och med bara två hjul blir misstagen oftast marksyning tyvärr.

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Tur att du klarade dig utan några större skador.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Red face

    tur i oturen synd på hojen men tur för kroppen.

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Första vurpan..
    Av Con i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 19:07
  3. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  4. Första hojarna
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 21:05
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •