Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Recension: MC Flip Up Hjälm med inbyggt solvisir

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Recension: MC Flip Up Hjälm med inbyggt solvisir

    Hej!

    Lovade att recensera http://www.sharkspeed.com/sv/artikla...-solvisir.html

    Jodå den verkar helt ok med nerfällbara solbrillor och öppningsbar är den också.

    Men jag får liksom inte ner den riktigt på huvudet. Som om jag skulle ha en bula mitt på skallen om ni förstår vad jag menar. Storleken som så är rätt men den känns inte rätt på min skalle och då är det inget att ha tycker jag. Den går i retur.
    Senast redigerat av pewa den 2009-06-14 klockan 20:48.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Men jag får liksom inte ner den riktigt på huvudet. Som om jag skulle ha en bula mitt på skallen om ni förstår vad jag menar. Storleken som så är rätt men den känns inte rätt på min skalle och då är det inget att ha tycker jag. Den går i retur.
    Aha, då har du nog precis som jag en väldigt markerad geniknöl. Har samma problem när jag provar hjälm. =)

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    ----------------------------------------------------
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-11 klockan 18:46. Anledning: Nä det var över gränsen tror jag...

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Hej!

    Lovade att recensera http://www.sharkspeed.com/sv/artikla...-solvisir.html

    Jodå den verkar helt ok med nerfällbara solbrillor och öppningsbar är den också.

    Men jag får liksom inte ner den riktigt på huvudet. Som om jag skulle ha en bula mitt på skallen om ni förstår vad jag menar. Storleken som så är rätt men den känns inte rätt på min skalle och då är det inget att ha tycker jag. Den går i retur.
    Nä den går inte i retur! Jag tänkte att passar min Ö&B-hjälm så ska väl denna dubbelt så dyra öppningsbara-med-inbyggda-solbrillor-hjälm kunna passa även den. Efter några dagar med hjälmen på inomhus några timmar i stöten så verkar inredningen att forma sig en aning. Nu sitter hjälmen ju riktigt bra faktiskt! Det tryckte lite mitt på huvudet och lite i pannan men inte nu längre.

    Sådan är jag, velar hit och dit och kan inte bestämma mig.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag satt och fördrev tiden framför TV:n med hjälmen på i vintras när jag köpt min nya hjälm. Familjen hade jätteroligt åt det, jag hade också skrattat vilt om min man suttit med hjälm på inomhus.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För den som inte såg Plusinslaget om öppningsbara hjälmar med solvisir!



    http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=894
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-06-20 klockan 08:26.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    "Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 standarden är även godkända för tävlingsbruk arrangerade av AMA, CCS, FIM, Formula-USA och WERA. Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 används i princip av alla förare inom roadracing, motorcross och Moto GP. Totalt sett kan sägas att väljer man en hjälm godkänd enligt ECE 22.05 får man i princip bästa möjliga säkerhet i förhållande till vikt."

    Står det att läsa på: http://www.reevu.se/ECE22_05.htm

    ECE 22.05 och jag känner mig nöjd oavsett priset på hjälmen.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För egen del skulle jag aldrig köpa en Liedl eller Biltemahjälm, oavsett om de klarar kraven för godkännande. Kändes lite dåligt att inte Nolanhjälmen klarade sig bättre. Hade förväntat mig mer av den hjälmen. Tycker dock att de skulle jämfört hjälmar av samma typ. Nu var det en öppningsbar och två vanliga.

    Samma med försäkringspremien. Ung kille med sporthoj jämförs med en äldre kvinna med en helt annan typ av hoj. Troligen bodde de heller inte grannar. Hade varit intressant att få veta premien för kvinnan, om hon haft samma sporthoj som killen.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-06-20 klockan 09:52.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tycker det hela var missvisande. Hjälmar som hålls fast och man inte får se hur olika de studsar beroende på materialet och sen jämförandet mellan olika premier... Det hade varit mer rättvisande om båda haft samma hojmodell och bott på samma ställe.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Håller med Katarina om att jag velat se hur hjälmarna skulle studsat mot underlaget. Om den parametern skulle ingå tror jag att billiga hjälmar får svårt att bli godkända. Naturligtvis klarar polycarbonathjälmen själva smällen. Dom är okrossbara med tanke på materialet, som bland annat används i flygplansfönster.

    Tittade på produktbeskrivningen på Bosses hjälm. Där förekom två helt olika uppgifter om material i hjälmen. Både polycarbonat och carbonmix. Det är två vitt skilda saker. Priset talar för att det är polycarbonat som gäller. Brukar oftast vara det i billiga hjälmar. Om man sett skillnaden i vad som händer när en polycarbonathjälm slår i backen och jämfört med en glasfiber/ carbonmixhjälm vet i alla fall jag vilket material jag väljer i mina hjälmar. Polycarbonathjälmen studsar mot underlaget medan den andra hjälmen blir lite som skalet på ett kokt ägg, ytterskalet tar smällen och studsen avtar i det närmaste omgående. En polycarbonathjälm som man tappar i backen klarar sig till synes utan skador medan glasfiber/carbonmixhjälmar visar vad som hänt genom att det blir en skada i skalet. Många tror då att den första hjälmen är bättre eftersom den klarade smällen utan att det syntes medan den betydligt dyrare hjälmen direkt blev skadad i skalet.

    Polycarbonathjälmarna är även känsligare för UV-strålning och bör nog bytas ut efter ett par, tre säsonger. Inget större problem med tanke på priset. Dom dyrare hjälmarna klarar sig kanske dubbelt så länge. Brukar ändå byta ut mina hjälmar efter max tre säsonger. Frigoliten i en gammal hjälm brukar inte alls ha kvar samma egenskaper som när den var ny. Det kan man se om man lossar på inredningen.

    Man tar alltid en kalkylerad risk varje gång man sätter sig på hojen. Hur man sedan väljer att utrusta sig är det man själv som får ta konsekvenserna av.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-06-20 klockan 09:53.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Recension 2.0, Dart Fly screen
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-11, 18:07
  2. Recension: Mc - så klart!
    Av pewa i forum Recensioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 10:55
  3. Flip-up för 699: -
    Av Mc-Bosse i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 22:20
  4. Recension: GPS-larm
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 15:52
  5. Recension: Kawasaki GTR1400
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •