Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Suzuki GSX 1400

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Intressant det där hur man upplever komfort.

    Har alltid trott att det skulle vara obekvämt att köra customhoj, tills jag provade en Triumph Bonneville America. Fann den så bekväm att köra att jag köpte mig en egen efter den första provturen.

    För mig funkar den kanon. Har i alla fall kört drygt trettiofem mil i ett svep med endast ett kort tankstopp. Nu har jag inte något direkt ryggproblem, utan snarare problem med en högerarm som är en dryg decimeter kortare än den vänstra. Tycker att jag sitter så bra att jag faktiskt funderat på att testa en IronButt med den. Får ta en riktig runda på närmare hundra mil innan för att se hur det känns på längre distanser, men tror att det skulle kunna vara fullt möjligt.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Komfort kan nog diskuteras och det som passar den ena passar inte alltid den andra. Sist jag körde en custom klarade jag c.a 2 km innan smärtororna tvingade mig att stanna då en kompis och jag provkörde varandras hojar.
    Begick ett stort misstag något år senare och köpte en Yamaha storskoter som var fantastikt bekväm med en underbar motor men fick på lite längre turer sådan värk så jag trodde inte jag skulle klara att köra hem igen. Behöver den upprätta körställningen med stöd från benen.

    Det där med IronButt verkar lite intressant förresten och ska undersökas, tack för tipset!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Komfort kan nog diskuteras och det som passar den ena passar inte alltid den andra. Sist jag körde en custom klarade jag c.a 2 km innan smärtororna tvingade mig att stanna då en kompis och jag provkörde varandras hojar.
    Begick ett stort misstag något år senare och köpte en Yamaha storskoter som var fantastikt bekväm med en underbar motor men fick på lite längre turer sådan värk så jag trodde inte jag skulle klara att köra hem igen. Behöver den upprätta körställningen med stöd från benen.

    Det där med IronButt verkar lite intressant förresten och ska undersökas, tack för tipset!
    Jobbigt när kroppen säger ifrån vilken hoj man ska köra. Har precis sålt min BMW på grund av att jag efter min olycka inte längre klarade den (moderat) framåtlutade körställningen. Min kortare högerarm gjorde att jag fick ont i ryggen. Blev tvungen att sitta i någon mindre bra vinkel och fick ont i ryggen. De hojar jag har nu funkar utmärkt.

    Här hittar du mer info om IronButt. Du kanske redan sett att vi berörde det i en annan tråd?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jobbigt när kroppen säger ifrån vilken hoj man ska köra. Har precis sålt min BMW på grund av att jag efter min olycka inte längre klarade den (moderat) framåtlutade körställningen. Min kortare högerarm gjorde att jag fick ont i ryggen. Blev tvungen att sitta i någon mindre bra vinkel och fick ont i ryggen. De hojar jag har nu funkar utmärkt.

    Här hittar du mer info om IronButt. Du kanske redan sett att vi berörde det i en annan tråd?
    Synd att tvingas sälja en hoj man för övrigt trivs pga sådana här anledningar och en framåtlutande körställning fixar inte min rygg heller. Har även en skadad vänsteraxel som gör att styret måste vara nära kroppen. Brukar få fixa och trixa med styret och har ibland bytit ut det med allt krångel det medför. Kommer att sakna Transalpen och den komfort den gav på dåliga vägar eftersom man bor mitt i spenaten. Men med Suzukin 1400 verkar den funka i orginalutförande för min kropp och endast satt dit en bakåtflyttande styrhöjare och det verkar lovande det lilla jag provkört hittills. Lilla Yamahan XJ som har en liten framåtlutande körställning har jag bytit styret på och monterat styrhöjare på för att komma närmare.

    Jo jag såg ditt inlägg tidigare i en annan tråd om IronButt och blev nyfiken.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #25
    Jag upp lever att min xvs950 är bekvämare än min dragstar 1100 custom. Tror de är pga fotplattorna samt ett annorlunda styre. På Dragstaren fick jag sitta mera kutryggig.

  6. #26
    Är det nått speciellt man ska tänka på att kolla vid köp av en begagnad 750-1400 gsx?
    Finns det några specella årsmodeller man ska akta sig för?
    Alla råd tas emot tacksamt!

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mallgar Visa inlägg
    Är det nått speciellt man ska tänka på att kolla vid köp av en begagnad 750-1400 gsx?
    Finns det några specella årsmodeller man ska akta sig för?
    Alla råd tas emot tacksamt!

    Min begränsade erfarenhet av just Suzukis mc gör att jag vill och kan inte säga något speciellt som svar på din fråga. Har mest ägt och kört Honda tidigare. Men lägg in en sökning på Google om Suzuki GSX hojar så får du massvis att läsa. Här kan du läsa om Suzukis GSX 1400 t.ex.
    http://www.bike.se/review/view.php?id=170

    Men Suzuki i allmänhet är det väl inga större problem med än med andra cyklar och motorer och fina växellådor är de väl kända för att konstruera. Växelådan på min 1400 fungerar väldigt distinkt, exakt och mjukt som jag aldrig upplevt på en mc tidigare. 1400 tror jag fanns i Sverige mellan 2001-2007 utan förändringar förutom att den senaste eller senare modeller fick ett 4 till 1 avgasystem mot det tidigare 4 till två. Inställningen av stötdämparna bak är jag lite fundersam på om det verkligen fungerar korrekt men jag har 6 månaders garanti och firman ska få titta på det och instruera mig hur det ska funka. En viktig detalj att kolla vid beg. köp kanske när det finns små rattar att justera med, men det gäller ju alla märken.

    Lycka till och välkommen i mc-kollektivet!
    Skulle vara trevligt om du sen återkommer och berättar vad det blev tillslut!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #28
    Tack för det, och tack för svaret. Ovärderligt att få tips och råd av kunnigt folk!

  9. #29
    det e sällan problem med dem , lyssna efter ventil skrammel lite e ingen fara , annars e det en kanon hoj

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    1400 tror jag fanns i Sverige mellan 2001-2007 utan förändringar förutom att den senaste eller senare modeller fick ett 4 till 1 avgasystem mot det tidigare 4 till två.
    Väcker en gammal tråd...
    Tror även att dom modifierade insprutningen plus att katalysator tillkom efter ett par år. Kanske från och med årsmodell 05.

    Jag har en -02 och är helnöjd.
    Proud member of GSX1400.se

Liknande ämnen

  1. Suzuki VS 1400 -98
    Av mikael.rajala@telia.com i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 19:59
  2. Suzuki Intruder 1400 - Delar ombygge
    Av Knobi i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-08, 08:49
  3. suzuki intruder 800 eller 1400?
    Av ChrisO i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 19:00
  4. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  5. slipon till Suzuki GSX 1400
    Av Mallgar i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •