Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv

  1. #1

    ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv



    ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv
    Att ABS-bromsar bidrar till att öka säkerheten är nog de flesta medvetna om.
    Nu har även en ny svensk studie bevisat det vetenskapligt.

    Studien presenteras i en rapport gjord av Vägverket, Vectura och
    mc-intresseorganisationen SMC. Den visar att 38 procent av personskadorna och
    48 procent av dödsolyckorna med motorcyklar hade kunnat undvikas om de varit
    utrustade med ABS-bromsar*.

    – Siffrorna är så sensationella att de är svåra att tro på, men detta stämmer
    verkligen
    , säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

    Man har granskat 1000 motorcykelolyckor och därigenom alltså kommit fram till att
    användning av ABS-bromsar skulle kunna halvera antalet dödsolyckor varje år.

    – Efter att ha gjort den här studien skulle jag aldrig sätta mig på en motorcykel
    utan ABS-broms. Det är skrivet i sten
    , säger Matteo Rizzi på företaget Vectura
    som tillsammans med Vägverkets Johan Strandroth gjort studien.

    Det omkom 51 motorcyklister i Sverige under 2008 och risken att dö är 20 gånger
    större på mc än på bil. Skaderisken är också den mer än dubbelt så hög.

    Man hoppas nu på att mc-branschen och försäkringsbolagen ska inse fördelarna
    med ABS och uppmuntra detta.

    – Det rådet vi skickar ut i samhället är att har man möjlighet att välja så välj
    detta. Det är en relativt billig livförsäkring,
    säger Claes Tingvall.

    Totalt 10 procent av svenska motorcyklister och en tredjedel av nyförsäljningen har
    ABS-bromsar. Målet är att hälften av alla nya motorcyklar ska har ABS till nästa år.

    *ABS står för Anti-lock Breaking System (på svenska låsningsfria bromsar) och
    är ett tekniskt system som förhindrar att bromsarna låser sig vid kraftig inbromsning.
    Med ABS förkortas bromssträckan och dessutom behåller fordonet styrförmågan.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Som jag sagt nån annan stans; ABS är guld värt. På grushojar måste den dock vara frånkopplingsbar och den extra ofjädrade vikten kan ibland tala emot systemet, men för medelsvensson på asfalt finns det bara fördelar. I vissa specifika förhållanden kan man säkert få kortare bromssträcka utan ABS men detta är bara av akademisk betydelse.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-06-10 klockan 19:23.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag tillhör också dem som hyllar och rekommenderar ABS, bara det används rätt (=full kraft och håll kvar). Klart det borde vara "obligatoriskt"!

    Däremot är jag synnerligen tveksam till undersökningen. Tror nog att det finns en skevhet där; jag tror att de som köper mc med ABS delvis har ett annat säkerhetstänk och att de därför kan ha gått in i olyckan med lägre energimängd. Åtminstone kan jag inte se att undersökningen kompenserat för sådana möjligheter...

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Då är frågan om ABS finns som tillbehör för att kunna eftermonteras,och vad det skulle kosta

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    Då är frågan om ABS finns som tillbehör för att kunna eftermonteras,och vad det skulle kosta
    Bara glöm det!
    Om det inte finns som originalteile förstås men då är väl prislappen därefter...

  6. #6
    Om jag har möjlighet tänker jag åka till Skellefteå på tisdag då det är visning av Yamahas nya hojar. Jag tror FJR:en har ABS.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Om jag har möjlighet tänker jag åka till Skellefteå på tisdag då det är visning av Yamahas nya hojar. Jag tror FJR:en har ABS.
    Nyare modeller tror jag även har kombibromsar, mycket bra.
    Jan-Olov

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Kombibromsar, menar du att när man drar i handbromsen bromsar också bakhjulet?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Kombibromsar, menar du att när man drar i handbromsen bromsar också bakhjulet?
    Ja i prinsip BMW tror jag var först. Bromskraften balanseras i rätt mängd till båda hjulen. Jag har snästan helt slutat röra fotbromsen det behövs inte, är då finessen kombinerad med ABS så är det kalas. Vilka modeller och märken som använde detta vet jag inte men som sakt BMW, Honda och nya FJR 1300 har det.
    Jan-Olov

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Ja i prinsip BMW tror jag var först. Bromskraften balanseras i rätt mängd till båda hjulen. Jag har snästan helt slutat röra fotbromsen det behövs inte, är då finessen kombinerad med ABS så är det kalas. Vilka modeller och märken som använde detta vet jag inte men som sakt BMW, Honda och nya FJR 1300 har det.
    Aah, tack för svar.

Liknande ämnen

  1. Följ oss när vi räddar Saabar
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-02-23, 21:13
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. MC patrullen Räddar liv
    Av Christian91 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 17:56
  4. Tur man bromsar bra
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 20:53
  5. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •