Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Idag var det nära!

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Idag var det nära!

    Hej!

    En gubbe i en vit Opel tittade åt mitt håll när han skulle in i en stor cirkulationsplats. Den vid avfarten Lund N på E22 i Lund. Jag är inne i cirkulationsplatsen och hann tittar som sagt på mig och står still. Sen tittar han ovanligt länge till höger av någon anledning och bara kör utan att titta till vänster igen. Tur var att jag drog på in i cirkulationsplatsen från början för annars hade han klippt mig. Han missade mig med 2 meter ungefär.

    Det ösregnade visserligen men man får ju titta mer till vänster än till höger när man ska in i en cirkulationsplats.

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Det ösregnade visserligen men man får ju titta mer till vänster än till höger när man ska in i en cirkulationsplats.
    Det spelar ingen roll åt vilket håll...

    Grejen är att du är mindre än honom i hans bil så även om han ser rakt på dig och ni får ögonkontakt, så registreras du inte som en fara i hans hjärna och oddsen är stora att han kör. Det här och liknande "grottmänniskobeteenden" måste du vara beredd på annars kommer du att råka ut för det fler gånger tills det går illa, och det vill vi inte.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Grattis till resultatet!
    Har själv varit i samma sits och det har varit skrämmande. Ännu otäckare är det att åka bakom dottern under övningskörning och se liknande saker framför hennes framhjul.
    Man blir så jäkla arg, ledsen och rädd...

    Håller med Jåke om att vi motorcyklister inte alltid lajar med bilistens "hjärn-mjukvara". Tydligast blir det med vänstersvängande bilister på 70-väg; man har ett erfarenhetsvärde på hur långt bort man måste registrera. Ögonen ser mc'n långt därborta men hjärnan plockar inte med den i beräkningen (och efteråt säger man "Jag såg den inte"). Kommer då bågen i 170 är det förstås bilisten som formellt gjort fel men det finns en orsak till att man "inte såg".

  4. #4
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Och det är ALLTID hojåkaren som får betala det högsta priset, oavsett hastighet.
    Jag tänker alltid på mina medtrafikanter som "halvsovande halvblinda halvidioter" och på bilarna som vore de lackerade älgar.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja, eller så står de i vänstra körfältet för vänstersvängande och svänger ut höger mitt framför en… Det hände mig när jag hade tagit ut Hondan för en tid sen. Man får räkna med precis allt jävelskap utom trafikvett och skötsel och inta beredskap vid varje rondell och korsning.

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Skönt att det gick bra! Tyvärr så är det garanterat inte sista gången du råkar ut för nåt sånt här, ta det lugnt och förvänta dig aldrig att bilisterna ser dig eller bryr sig.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kista/Stockholm
    Inlägg
    7
    I så situationer (mötande bil ska svänger vänster, över min körfil) bruka jag byta till helljus på dagen och blinka kort med helljus i mörket. Man orsaker drämed en förändring i bilden som bilföraren ser och jag hoppas att detta räker för att han/hon börja blir mer uppmärksamt och medveten om denna lilla hojen som kommer i mötande traffik!

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av nordicbiker Visa inlägg
    I så situationer (mötande bil ska svänger vänster, över min körfil) bruka jag byta till helljus på dagen och blinka kort med helljus i mörket. Man orsaker drämed en förändring i bilden som bilföraren ser och jag hoppas att detta räker för att han/hon börja blir mer uppmärksamt och medveten om denna lilla hojen som kommer i mötande traffik!
    Kan kanske finnas en risk att den trötte bilföraren uppfattar det som att du säger att det är okej att han kör om du blinkar på honom?

Liknande ämnen

  1. Nu är det nära.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 12:13
  2. Huu, så nära det var
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 12:44
  3. Nära ögat idag
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 09:39
  4. Men det var nära...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 06:12
  5. Det var nära
    Av Sepe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •