Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: PLUS ikväll om motorcyklar!

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Billigare hjälmar har ett mjukt skal, då är frigoliten inuti hårdare. Detta för att hjälmen ska kunna godkännas och nå upp till kraven som ställs. De dyrare hjälmarna har hårdare skal men då också mjukare frigolit. Plasthjälmar studsar fler gånger vid nerslag vilket medför fler nackskador än man skulle fått med en glasfiberhjälm. SVT's test visade inte hur plast- och glasfiberhjälmar beter sig olika vid slag mot marken, det var synd. Jag tycker inte SVT's hjälmtest är bra, maskinen håller fast hjälmen så man inte kan se hur många fler gånger plasthjälmen faktiskt studsar.

    En komposithjälm visar krackeleringen där den gått sönder, en plasthjälm visar inga skador liksom glasfiber. Men ha alltid regeln att en tappad hjälm är alltid en förbrukad hjälm, nästa gång den slås i backen skyddar den mycket mindre eller inte alls.

    Öppna hjälmar sopar bort hakpartiet om man skulle åka på marken med hakan nere (t ex vid medvetslöshet), detta går inte att laga på sjukhuset. Schuberth har öppna hjälmar med en hakbåge man kan fästa. Då har man en öppen hjälm men man skyddar hakan (och tänderna).

    Jag har en öppningsbar hjälm av den anledningen att om jag inte får luft så kan man öppna den och ge mig luft framför att dra av hjälmen om man inte vet hur man ska hålla handgreppet och inte vet hur man drar av en hjälm, jag kan få skador eller så går halskotpelaren av i värsta fall. Så min hjälm kan sitta kvar och man kan ge mig luft ändå.

    Jag har under våren ordnat tre stycken kurser i främst livräddning för mc-förare och själv gått på en HLR-kurs (Hjärt- och lungräddning) där alla kurserna innehöll hur man tar av en hjälm om man måste. Det är mycket bra att gå såna kurser, jag önskar alla gör det. Vi kan alla bli resurser mellan olyckan hänt tills ambulansen anländer och kan ta över. Dessutom är vi ju fler än antalet ambulanser på vägarna.

    Nu får jag väl på skall'n söderifrån…

  2. #12
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    bra inlägg!

  3. #13
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    håller med ovan. mkt bra inlägg

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst

    Detta med dyr och billig hjälm

    Märkligt att Nolans hjälm med inbyggda solbrillor för 3 200: - inte fullt ut klarade testet som väl var R22.00? Jag är, trots att den jag har är bra, ute efter en öppningsbar intergralhjälm med inbyggda solbrillor. Hittade en noname flipup-hjälm i carbonmix för 989: - + frakt 115: - med inbyggda solbrillor som klarar R22.05 som ska innebära att fler en ett slag träffar på de olika punkterna på hjälmen.

    Vad säger ni gamla mc-åkare till en som bara haft körkort i 10 dagar? Prisvärd hjälm eller? http://www.sharkspeed.com/sv/artikla...-solvisir.html

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Cool

    man får vad man betalar för, om den är någolunda tyst när man kör i blåsigt väder i 20 mil eller om den är sval i 25 gradig värme eller regntät i hellregn då kanske den duger det vet man ju inte förrän man har haft den ett tag men för min del skulle jag nog satsa en slant till.

  6. #16
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    När jag skaffar ny hjälm vill jag allt prova så den passar mitt huvud. Den ska kännas ett nr. för liten då blir den perfekt efter en tids användande. Jag är inte ute efter det dyraste eller sk. finaste märket utan bara en hjälm jag trivs i och naturligtvis ska den vara godkännd. Att köpa en hjälm utan att ha provat den först skulle jag aldrig göra. Min inställning är nog att inte ha nån övertro på det man inhandlar i skyddsväg, utan för mig är det min vetskap om hur oskyddad jag är som mc-åkare som skyddar mig bäst. Ha en skön mc-sommar.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst

    Jag slår till

    Jag köper den. Kan ju alltid skicka tillbaka den om den inte skulle vara till belåtenhet. Återkommer med en recension i en ny tråd.

  8. #18
    Medlem Ozzis avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Dalabo
    Inlägg
    3
    Kan inte förstå det där snacket om att en hjälm ska vara för liten o att den formar sig, min förra shoeihjälm gav inte med sig en mm under dess livstid, lika sa försäljaren av min nya att det enda som ger sig märkbart är kindkuddarna, däremot blev jag rekommenderad att om det behövdes kunde man massera frigoliten en aning i pannan om det trycker där.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kan inte förstå det där snacket om att en hjälm ska vara för liten o att den formar sig, min förra shoeihjälm gav inte med sig en mm under dess livstid,
    Jag håller med du. Min billiga CAN-hjälm (RCE-22.05) från Ö&B sitter lika pefekt nu som den gjorde när jag tog den på mig för första gången för två år och 1 100 mil sedan. Eu-moped i 1 100 mil. Jag säger då det, i 55 km/ tim. Det var tider det!

  10. #20
    Medlem CPHBs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    33
    Hej
    Att köpa en för liten hjälm är ju att "slänga pengarna i sjön". Det finns väl inget värre än en hjälm som trycker så det blir oooooolidligt efter 1 tim?

    MVH
    CPHB

Liknande ämnen

  1. Färdig för ikväll.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 21:26
  2. Speedway ikväll.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 10:41
  3. Wenngarn ikväll 19 aug.
    Av Bajen-Sam i forum Träffar & Körningar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 19:33
  4. Grustur ikväll
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 11:33
  5. Bra fiske ikväll.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •