Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 43

Ämne: Bra första customhoj?

  1. #11
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    ...lite knepig väghållning med det tokbreda framhjulet...
    En nyfiken fråga: Hur påverkar ett brett framhjul väghållningen?
    Frågan hör kanske inte hemma i den här tråden, men jag vill gärna veta.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hade en Shadow 600 som första hoj men den växte jag ur direkt.

  3. #13
    Hilda
    Gäst
    Jag startade mitt hojliv på en Virago 535, och snällare och mer lättkörd custom är nog svår att hitta :-)
    Det är en pigg liten rackare, med betydligt högre toppfart än en Dragstar tex.
    Men framförallt är den otroligt snäll att köra och väger inte mycket, vilket gör att den känns lätthanterlig.
    Rekommenderade denna typ av hoj till en tjejkompis som första hoj, och hon är fullkomligt förälskad i sin "Vera Virago". Ett år senare har hon fortfarande inga tankar på att byta.
    Men är man runt 190 cm lång känns nog Viragon väldigt liten, men det är mitt bästa råd till en första custom

    Inget underhåll eftersom den har kardan utan bara tuta, tanka och köra.
    Den är ju dessutom billig i inköp och försäkring.

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    [OT]
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    En nyfiken fråga: Hur påverkar ett brett framhjul väghållningen?
    Frågan hör kanske inte hemma i den här tråden, men jag vill gärna veta.
    Mer känslig för ojämnheter i vägen då däcket täcker en större yta är väl det främsta.

    Sen misstänker jag, men det är bara en känsla, att det kan pendla stort mellan ganska lätt i början av svängen till understyrt (vill räta upp sig) när man väl fått lite lutning pga den relativt stora förflyttningen av kontaktpunkt. Om det är rätt blir den vinglig/ombytlig att svänga med, men jag kanske tänker fel just där. Det kan vara tvärs om... :funderar:

    Det ställer iaf konstiga krav på chassiet när en mc har däck av ganska lika bredd iom med att man lutar den för att svänga.
    [/OT]
    Senast redigerat av Jåke den 2009-06-10 klockan 13:02.

  5. #15
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    [OT]

    Mer känslig för ojämnheter i vägen då däcket täcker en större yta är väl det främsta.

    Sen misstänker jag, men det är bara en känsla, att det kan pendla stort mellan ganska lätt i början av svängen till understyrt (vill räta upp sig) när man väl fått lite lutning pga den relativt stora förflyttningen av kontaktpunkt. Om det är rätt blir den vinglig/ombytlig att svänga med, men jag kanske tänker fel just där. Det kan vara tvärs om... :funderar:

    Det ställer iaf konstiga krav på chassiet när en mc har däck av ganska lika bredd iom med att man lutar den för att svänga.
    [/OT]
    Ok. Min hoj är lite skum. Om jag ligger på landsvägen i en kurva och hojen fjädrar ned (i allafall i bak) så håller den kursen och känns stadig, men styret vrider sig en aning fram och tillbaka för att kompensera. Känns inte alls obehagligt, bara lite mysko. Kanske kan bero på mitt breda framdäck. Borde ju inte bero på bakdäcket för ytan och vinkeln mellan bakdäck och vägbana är ju oförändrad även när fjädringen rör sig...?

  6. #16
    Medlem powerglides avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Jag har bara kört sporttouring förut och var inne hos några handlare och provkörde några hojar idag.

    Suzuki VL1500 Intruder
    Honda VT1100 Shadow
    Yamaha XVS1100 Dragstar (2 olika)

    Överlag kändes alla väldigt tama och sladdriga. Förutom Dragstarn som är väldigt distinkt med koppling och växlar i jämförelse med de andra.

    Shadow gick knappt att köra. När jag kom upp i fyran tappade den fart och motorn dog i nästan varje korsning och stoppljus. Enligt handlaren hade den "stått för länge".
    Jag utgår från att det går att skaffa fotplattor till en Shadow för fotpinnarna var för små att hitta (man vänjer sig kanske).

    Intrudern hade jag väntat mig mycket mer av med tanke på slagvolymen.

    Det enda roliga jag fick idag var när jag drog iväg på en Dragstar -06:a med slipon
    Den andra Dragstarn var det något knas med sätet. Rumpan fick inte plats och det är inte för att jag har stor rumpa.

    Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?

    Det jag heller inte kan fatta från idag är varför bromsarna suger. En del maskiner jag provade hade inte ens dubbla skivbromsar fram.
    Senast redigerat av powerglide den 2009-06-28 klockan 01:06.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?
    Min antika Kawa LTD 750, 4 cyl och 70 hk rör på sig, tycker jag i varje fall. Och det för 15 000: -.

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?
    Testa Triumph ROCKET III. =)
    Stuntern Sune Andersson visade under en uppvisning att man kan spinna bakhjulet vid 900 varv. Den har VRID, den hojen. 140 hkr på bakhjulet och 200 Nm.

    Den kallas för ”Streetfighter på steroider” av Triumph, läs mer här.
    Senast redigerat av Nina den 2009-06-28 klockan 08:17.

  9. #19
    Medlem powerglides avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Testa Triumph ROCKET III. =)
    Jo, den är man allt sugen på
    Fast det lär inte finnas några till salu i prisområdet 50 - 80 papp.

    /Dennis
    Senast redigerat av powerglide den 2009-06-28 klockan 08:56.

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nä den var lite dyr förstås. Rocket III Touring har mer vrid och fler hästar såg jag.

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  3. Regler för ombyggnation customhoj?
    Av topsteen i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 07:41
  4. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •