Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #21
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Question Scooter/vespa

    Vaför har jag aldrig sett någon av dem som framför dessa fordon ha skyddskläder? Tror dem att kåpan skyddar vid ett ev. nerlägg eller vad är det som gör att man kan köra i sandaler och någon typ av kostymbyxa och en sommarjacka på motorvägen? (såg jag senast i går) Visst finns det sådana även bland "vanliga" motorcyklister men inte alls lika vanligt.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror aldrig att jag sett någon som haft mer i skyddsväg än en hjälm.

    Det gör ont att gå omkull i så låg fart som runt 60 km/h....har prövat två gånger. Med avskräckande resultat. Kan säga att det kunde gått mycket värre utan de skydd och cross-integralhjälmen jag hade vid båda tillfällena. Nu fick jag några smärre ansiktsskador, men hade förmodligen behövt göra fler ansiktsoperationer än Michael Jackson gjorde under sin alltför korta levnad, om jag haft en öppen så kallad jet-hjälm....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Vaför har jag aldrig sett någon av dem som framför dessa fordon ha skyddskläder? Tror dem att kåpan skyddar vid ett ev. nerlägg eller vad är det som gör att man kan köra i sandaler och någon typ av kostymbyxa och en sommarjacka på motorvägen? (såg jag senast i går) Visst finns det sådana även bland "vanliga" motorcyklister men inte alls lika vanligt.
    Va trött jag blir ibland! >

    Vi har ett sånt oerhört präktigt säkerhetstänkande i lilla Sverige här i norr. Det är så djupt rotat i en svensk själ så att om man kör och smäller så kommer det dåliga samvetet ögonblickligen. Och i första hand för att man varit så dum och idiotisk att man inte använt säkerhetsutrustning för att någon myndighet eller allmän åsikt förordar det. I andra hand för att man inte själv tänkt på det. Chefen för transportstyrelsen hade gått omkring med ständiga orgasmer av lycka om han fått igenom ett förslag som gjorde det straffbart att inte använda full säkerhetsutrustning vid färd med en moped i 45 km/ tim.

    Hur gör man i Italien om man ska till andra sidan stan eller en annan stad och till en fest? Man tar på sig sina finare kläder Och tar på sig sin hjälm och kör iväg på scootern i sommarkvällen. Och scootern gör inte 45 utan det är 125cc som gäller. Och både män och kvinnor gör så. Olycksrisken finns men den vägs mot det praktiska och mänskliga i att känna enkelheten och friheten med en scooter.

    Varför finns det ingen lag i Sverige som säger att godkänd säkerhetsutrustning måste var på vid färd med en tvåhjuling? Byxor, jacka, ryggskydd, kängor och handskar? Därför att berörd myndighet tycker att de redan vandrar på gränsen mot vad mc-åkare kan acceptera vad gäller lagar och förbud för tvåhjulingar. En godkänd hjälm är dock allmänt accepterat.

    Jag skulle aldrig ta på mig all säkerhetsutrustning jag har för mc:n när jag kör mopeden (och den gör 75 i nerförbackarna eller med kraftig vind i ryggen). Ej heller om jag haft en 125cc scooter som toppar 100 km/ tim. Hjälmen är obligatorisk och jackan möjligtvis men det är bara för att det är en skön jacka som håller mig varm men samtidigt sval. En scooter känns inte som en ordinär mc, man glider in bakom styret, trycker på startknappen, drar i gasen och åker iväg med friheten i kroppen.

    Till jobbet med mc:n (som är en kraftfull historia som dessutom är ganska tung att få över sig) kombinerar jag säkerhet kontra det praktiska. Jobbebyxor, skjorta med slips och hjälm, jacka och kängorna (och handskarna om det inte är för varmt ute). Väl på jobb tar jag av mig hjälm, jacka och kängor och tar på mig skor och jobbejackan och jag är klar. Hela nöjet med att köra mc till jobbet försvinner om jag ska behöva byta kläder fullständigt på jobbet efter 15-16 min på mc:n.

    Livet består av ständiga risker. Hur stor är sannolikheten för att skadas allvarligt på en mc? Med alla tidningrubriker med "NY MC-OLYCKA" tror väl många att det är lika riskfyllt att köra mc som att balansera på kanten mot ett 1000 meter högt stup!

    Lite rim och reson tack!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 08:46.

  4. #24
    Vist måste man bestämma djälv men i slutändan så är det vi övriga som skall stå för alla kostnader när det skiter sig. Här hemma var det en mopedolycka mitt i byn, en flicka var på väg till skolan så kommer det skolkamrat med bil och gör en vänstersväng och får solen i ögonen men han svänger än då trots att han inte har sikt, han träffar henne rakt i sidan hon flyger iväg tappar den oknäppta hjälmen med mycket svåra skador som följd. Flickan har legat på lasarettet under mycket lång tid och har varit nära att dö flera gånger. Hon har nu blivit någolunda återställd men får gå om sista året. Det jag menar med vad jag skriver är att alla inser inte faran och i synnerhet ungdommar som är odödliga och glömmer otroligt fort, därför vore det viktigt med med lagar som talar om vad som gäller och det skulle som jag ser det innerfatta hjälm skyddjacka och inte minst riktiga hanskar.
    Jan-Olov

  5. #25
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Min fråga gällande vespor/scooter förare kan även flyttas över till de som har sina barn obältade i bilen när dem kör inne i stan tex och även utanför. Varför försöker man inte få ner skador på sig själv och framförallt sina barn genom en så enkel sak som skyddskläder och i bil exemplet ett bälte. Det jag undrar är: vad är skillnaden i att kasa på asfalten i 75km/h med en scooter,moped eller mc?
    Jag tror det svider lika mycket oavsett om man bara 10 min till jobb eller det tar en timme dit.
    Jag läste för ett tag sen i mc-folket om en tjej tror jag det var som "skulle bara" prova sin mc på gatan, for i backen med svåra skador om följd. Det inte alltid man kan värja sig för en olycka eller vara skuld till den men man kan göra en hel del för att mildra konsekvenserna. Jag själv gillar jet-hjälmen (öppen) bäst men håller på att försöka köra mer med en täckande variant för bla. nedan nämnda orsaker.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #26
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Här i Stockholm kör mängder med mc-förare i t-shirts och kortbyxor. Flest på customs. Alltså i innerstan. De cruisar omkring innanför tullarna och uppnår sällan högre farter än 40 km/h kortare sträckor. Att dra på sig hela stället när man inte ens kommer upp i cykelfart köper jag rakt av.

    Själv har jag alltid minst hjälm, jacka och sommarhandskar, men har börjat överväga att skippa jackan de där riktigt varma kvällarna/dagarna om jag bara ska köra inne i stan. Shorts är dock inte aktuellt då jag sett en kompis ben efter en vurpa. Han fick lite skrapsår, men det värsta var att han fick ett hett avgasrör på sig. Det sved ordentligt.

    Jag är inne på Kawasaki-Bosses tankebana. Lite rim och reson måste få gälla. Annars skulle man ju behöva kräva samma skyddsställ även för de som cyklar till jobbet. De far fram som dårar i stan och lever betydligt farligare än mig som sakta tar mig fram i min fil. Eller för den del också för de som åker rullskidor, rullskridskor eller skateboard.

    Kör jag strax utanför stan på mindre vägar (50) skippar jag också stövlar och skyddsbyxor, men när jag vet att jag kommer köra på 70-vägar och uppåt åker hela stället på.

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det jag undrar är: vad är skillnaden i att kasa på asfalten i 75km/h med en scooter,moped eller mc?
    Ingen större skillnad. Kanske att en ordinär mc är tyngre om man får den över sig. Det är inte ren säkerhet jag eftersträvar. Det finns risker med allt. Vi skulle egentligen sitta med en skena från ryggen upp t o m huvudet och en intergralhjälm när vi kör bil för att minimera wip-lash och skallskador för vad hjälper ett bilbälte om du frontar med en buss? Hjälm kan hjälpa. Inte att jämföra med hojåkning, inte alls men ni förstår vad jag menar.

    Var och en gör som de vill. Jag slarvar ibland för jag vill ha det praktiskt också. Alla mil jag kört nu i helgen har jag dock haft allt på mig. Känns inte så betungande att dra på sig allt om man ska köra 20-30 mil tycker jag. Eu-mopeden med hela utrustningen på? Skulle aldrig komma på tanken ens... kalla det dumt och det är det rent säkerhetsmässigt också.

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag själv gillar jet-hjälmen (öppen) bäst men håller på att försöka köra mer med en täckande variant för bla. nedan nämnda orsaker.
    Mycket klokt beslut!

    Gillade själv, förr, att känna vinden i ansiktet tills jag åkte i backen med ansiktet före i runt 60 km/h. En gren rakt genom läppen, sår i pannan, sår på hakan, en uppfläkt vänster näsvinge plus en rejäl blödning i näsan. Hade vid tillfället en crossintegral, vad som hänt med en Jet-hjälm tror jag att var och en kan föreställa sig.

    Jag såg så jävlig ut när jag kom in på akuten att min fru svimmade när hon fick se mig.
    Då hade hon ändå inte sett den öppna fraktur jag hade på högerarmen. Där låg vi sida vid sida och fick syrgas. Plötsligen fick dom två patienter att ta hand om.

    Fattade dessbättre aldrig själv, i mitt drogade tillstånd, hur illa läget var. Det slutade i tio veckors sjukskrivning, en femprocentig invaliditet och en lång, mödosam och delvis rejält smärtsam rehabilitering.

    Personligen skulle jag inte köra något fordon som går fortare än jag kan cykla, utan riktiga kläder.

    Naturligtvis är det upp till var och en hur man väljer att skydda sig vid en eventuell omkullkörning. Jag har gjort min bedömning, andra gör sin...

    Finns lite bilder på länken för den som vill se vad som kan hända i "moppefart".



    http://www.nogg.se/photos2.asp?idPho...dHomepage=7211
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-07-26 klockan 22:06.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ush!
    Ser inte roligt ut alls!

    Måste dock säga att du har en hel del gobitar i din bildsamling!
    Tackar för att du delar med dig

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    Du hade ren otur Mats. Var det inte ett rådjur som hoppade på dig? Vad är oddsen för att en sådan sak ska hända? Jag förstår helt och fullt att du håller på att alltid ha säkerhetsutrustningen efter en så olycka. Jag har allt på mig jag också vid långa körningar.

    En bekants dotter körde moped och blev påbackad av en idiot till bilist som backade runt en container så där bara. Naturligtvis hade mc-utrustning hjälp henne för då hade hon antagligen inte skadat armen med ett efterföljande fult ärr. Nu är hon bra igen och 80 000 rikare för sveda och värk att lägga på körkortsutbildning för B-kort. Jo jag följde efter henne idag med mc när hon övningskörde privat med sin pappa och en mer glad tös har jag inte sett bakom ratten på en bil. Hon lyste verkligen med världens leende mellan öronen!

    De sa på radion igår att det var en vetenskapsman som under något krig hade räknat ut att risken för att en bomb skulle falla på honom var minimal. Han gick aldrig till skyddsrummen och klarade sig alltid. Efter ett flyglarm så visade det sig att stadens enda elefant hade blivit träffad av en bomb. Detta gjorde honom orolig och vid flyglarmen därefter var han den förste att gå in i skyddsrummen.

    Inget i statistiken hade ändrats men det var hans mänsklighet och rädsla som liksom tog överhanden.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 23:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •